instagram-russia

روسیه به‌زودی اینستاگرام را فیلتر می‌کند

روسیه به‌زودی اینستاگرام را فیلتر می‌کند

روز گذشته فیسبوک و اینستاگرام انتشار محتوای خشونت آمیز علیه عوامل روسی را مجاز اعلام کردند و حالا روسکماندزور (Roskomnadzor)، رگولاتور روسیه در پاسخ به این خبر اعلام کرد که اینستاگرام از روز دوشنبه در این کشور فیلتر خواهد شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در بیانیه این سازمان روسی آمده است:
«همانطور که احتمالاً بدانید، شرکت متا در 11 مارس (20 اسفند) تصمیمی بی‌سابقه گرفت و اجازه انتشار اطلاعات حاوی خشونت علیه شهروندان روسیه را در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام صادر کرد.
هم اکنون در شبکه اجتماعی اینستاگرام پیام‌هایی مبنی بر تشویق و تحریک اعمال خشونت‌آمیز علیه روس‌ها در حال پخش است که به دنبال آن‌ها، دادستانی کل روسیه از Roskomnadzor خواستار محدود کردن دسترسی به این شبکه اجتماعی شده است.»
با توجه به اینکه فرآیند انتقال مطالب به سایر شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی به مخاطبین توسط کاربران فعال اینستاگرام زمان‌بر است، روسکماندزور تصمیم دارد تا 48 ساعت به کاربران خود فرصت دهد و سرانجام در ساعت 00:00 روز 14 مارس (دوشنبه 23 اسفند) محدودیت دسترسی به اینستاگرام را اعمال کند.

واکنش اینستاگرام فیلتر شدن در روسیه

«آدام موسری»، رئیس اینستاگرام در توییتی نسبت به این خبر واکنش نشان و نوشت:
«این تصمیم باعث می‌شود تا 80 میلیون نفر در روسیه ارتباط خود با یکدیگر و سایر نقاط جهان را از دست بدهند، زیرا 80 درصد مردم این کشور یک حساب اینستاگرام خارجی را دنبال می‌کنند. این اشتباه است.»
«نیک کلگ»، رئیس امور جهانی متا نیز با انتشار بیانیه‌ای در توییتر توضیح داد که سیاست‌های این شرکت «بر حمایت از حق بیان مردم به عنوان راهی برای دفاع خود در واکنش به تهاجم نظامی به کشورشان تنظیم شده است.» او در ادامه بیانیه‌اش توضیح می‌دهد که این سیاست موقت فقط در داخل اوکراین اعمال خواهد شد و با بیان اینکه هیچ دشمنی با مردم روسیه وجود ندارد، افزود: «ما روس هراسی یا هر نوع تبعیض، آزار و اذیت یا خشونت علیه روس‌ها را در پلتفرم خود تحمل نخواهیم کرد.»
چندی پیش فیسبوک و اینستاگرام تغییر موقتی را در سیاست‌های خود ایجاد کرده‌اند که به کاربران برخی از کشورها اجازه می‌دهد تا محتوایی که معمولاً ممنوع است مانند درخواست برای آسیب رساندن یا حتی مرگ سربازان یا سیاستمداران روسی را پست کنند.
فیسبوک و اینستاگرام علیه دولت‌های روسیه و بلاورس
طبق گزارش رویترز، شبکه‌های اجتماعی متعلق به متا با ارسال ایمیل داخلی به ناظران خود اعلام کرد که فراخوان‌هایی برای مرگ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه یا «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاورس، تا زمانی که حاوی تهدید علیه دیگران یا «شاخص‌های باورپذیری» مانند مکان یا نحوه انجام آن نباشند، مجاز خواهند بود.

«اندی استون» سخنگوی متا در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد:

«در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، به طور موقت بیان‌های سیاسی که معمولاً قوانین ما را نقض می‌کنند، مانند سخنان خشونت آمیزی از جمله «مرگ بر مهاجمان روسی» را مجاز کرده‌ایم. همچنان درخواست‌های معتبر خشونت علیه غیرنظامیان روسی مجاز نخواهند بود.»
نیویورک تایمز در گزارش خود تأیید کرد که این خط‌مشی برای کاربران برخی کشورها از جمله اوکراین، روسیه، لهستان، مجارستان و رومانی اعمال می‌شود.
به طور معمول، قوانین شبکه‌های اجتماعی حکم می‌کند که استفاده از غیرانسانی یا حمله به یک گروه خاص بر اساس هویت آن حذف شود. اما در ایمیل‌های ارسال شده برای ناظران توضیح داده شده که شرایط فعلی ایجاب می‌کند تا چنین پست‌هایی در کشورهای فهرست شده قابل خواندن باشند و به ناظران دستور داده شده که نسبت به حذف آن‌ها اقدامی انجام ندهند.
روسیه هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده و روسکماندزور یا دستگاه اجرایی خدمت فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه که اخیراً فیسبوک و توییتر را فیلتر کرد هنوز هیچ بیانیه‌ای درباره آن منتشر نکرده است.
از سویی دیگر، توییتر اخیراً دو توییت سفارت روسیه در بریتانیا را به دلیل «انکار اتفاقات خشونت آمیز» در جریان حمله روسیه به اوکراین حذف کرده است. سفارت روسیه در یکی از توییت‌ها، تصویر زن بارداری که در بیمارستان کودکان شهر بندری محاصره شده «ماریوپل» که اخیراً مورد بمباران هوایی قرار گرفت دیده می‌شد را یک «بلاگر زیبایی» اوکراینی معرفی کرد و ادعا کرد که این عکس تبلیغاتی است.

World of Words

منبع: rkn.gov


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *