کاماز-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

استفاده از زندانی‌ها برای تولید کامیون؛ راهکار روس‌ها برای حل مشکل کمبود کارگر

استفاده از زندانی‌ها برای تولید کامیون؛ راهکار روس‌ها برای حل مشکل کمبود کارگر

روس‌ها بعضاً روش‌های عجیب و غریبی را برای حل مشکلات خود پیدا می‌کنند. در یکی از آخرین موارد این چنینی، کمپانی کاماز برای جبران مشکل کمبود کارگر به روشی متفاوت رو آورده و قصد دارد از زندانی‌ها برای تولید محصولات خود کمک بگیرد. البته این موضوع هنوز قطعی نشده و مدیران فعلاً کاماز در حال بررسی آن هستند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کاماز یک برند روسی تولیدکننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل است که در نابرژنیه چلنی، جمهوری تاتارستان، فدراسیون روسیه واقع است.
کاماز نخستین خودروی خود را در فوریه سال ۱۹۷۶ عرضه کرد و هم‌اکنون کامیون‌های سنگین خود را، به بسیاری از کشورها از جمله: اروپای غربی، چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی صادر می‌کند. کامیون‌های کاماز به دلیل قدرت و بهره‌وری، تاکنون ده بار در مسابقات رالی داکار به مقام نخست رسیده‌است.

کاماز در کشورهای همسایه

امروز کاماز بزرگ‌ترین کامیون‌سازی روسیه و کشورهای مستقل همسود به‌شمار می‌رود. کارخانه کاماز ۲۶۰ دستگاه کامیون در روز و ۹۳٫۶۰۰ در سال تولید می‌کند. نیروی زمینی ارتش روسیه از کامیون‌های ویژه و نظامی کاماز استفاده می‌نماید.
شرکت کاماز آخرین دستاوردهای خود در رابطه با خودروهای نظامی را در نمایشگاه اکسپو آرمز روسیه به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه مدل‌های مختلفی از کاماز ارائه شده بود که هر کدام ویژگی‌های خاصی داشت؛ مثلاً مدل کاماز ۶۳۵۰ برای حمل تیم‌های ویژه نظامی و تجهیزات به مناطق صعب‌العبور و غیرقابل نفوذ، کارایی داشت و با سیستم‌های ایزولاسیون، امکان عدم نفوذ آتش به تجهیزات خود را فراهم می‌کرد. مدل کاماز ۴۳۲۶۹ نیز یک خودروی نفربر ویژه برای عملیات داخل شهر و عملیات چریکی بود و قابلیت کار در دماهای ۴۵ درجه زیر صفر تا ۵۰ درجه بالای صفر را داشت.
کاماز که به بزرگ‌ترین شرکت سازنده کامیون روسیه تبدیل شده است، در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت، با همکاری شرکت ژاپنی میتسوبیشی خط تولید کامیونت‌های سبک را راه‌اندازی کند. مکان احداث و راه‌اندازی این کارخانه، حومه رودخانه ولگا در نظر گرفته شد.

کاماز2-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

ظرفیت کامیونت‌ها

اولگ افاناسیف مدیر بخش اطلاعات و برنامه‌ریزی شرکت کاماز، ظرفیت کامیونت‌های تولیدی این کارخانه را سه‌ونیم تن اعلام کرد. هیئتی عالی‌رتبه از شرکت ژاپنی میتسوبیشی در اواخر ماه اکتبر به روسیه رفته و با بررسی اسناد مرتبط، عناصر لازم برای راه‌اندازی خط تولید را مشخص کردند. همچنین بر اساس توافق دو طرف، کاماز تأسیسات و پرسنل این کارخانه را تأمین نمود.

در رویترز

پایگاه خبری رویترز از قول مدیرعامل کاماز یعنی سرگی کوگوگین (Sergei Kogogin) گزارش کرده استفاده از زندانی‌ها به عنوان نیروی کار توسط سرویس فدرال زندان‌های روسیه توسعه یافته و این شرکت چگونگی اجرای آن را ارزیابی می‌کند. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، کاماز به حدود ۴۰۰۰ کارگر در کارخانه‌های خود واقع در نابرژنیه چلنی نیاز دارد.
نکته عجیب اینکه کاماز پیش از این کارگران مهاجری را از کشور ازبکستان جذب کرده، اما ظاهراً تعداد آن‌ها کافی نبوده و مشکل کمبود پرسنل در این شرکت کماکان به قوت خود باقی است. این مشکل که علاوه بر کاماز، گریبانگیر چند شرکت روسی دیگر نیز شده، ناشی از محدودیت‌های شیوع جهانی ویروس کرونا است.

محدودیت‌ها

این محدودیت‌ها باعث شده شماری از مهاجران روسیه را ترک کنند که آن هم به نوبه خود مشکل کمبود کارگر را در پی داشته است. این عوامل دست به دست هم داده تا سرویس فدرال زندان‌های روسیه، کار کشیدن از زندانی‌ها برای حل مشکل کمبود کارگر را پیشنهاد دهد.
هنوز مشخص نیست که آیا کاماز واقعاً افراد زندانی را وارد خطوط تولید خود خواهد کرد یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، به احتمال زیاد این مسئله به مذاق شرکت دایملر اصلاً خوش نخواهد آمد. بد نیست بدانید که این کمپانی آلمانی ۱۵ درصد از سهام کاماز را در اختیار دارد. موضوع دیگر اینکه استفاده از زندانیان در خطوط تولید یک خودروساز و کار کشیدن اجباری از آن‌ها، ممکن است از نظر کیفیت ساخت مشکلاتی به بار آورده و چالش‌های دیگری را ایجاد کند.

World of Words

منبع: carscoops


دیدگاه ها بسته شده اند.