اپل و فاکسکان-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

اپل به دنبال اعتراضات کارگری کارخانه فاکسکان در هند را تعطیل کرد

اپل به دنبال اعتراضات کارگری کارخانه فاکسکان در هند را تعطیل کرد

اپل به دنبال کسب اطلاع درباره شرایط نامساعد و غیراستاندارد زندگی و اعتراضات کارگری، فعالیت کارخانه فاکسکان در شهر «اسریپرومبودور» در نزدیکی کلان‌شهر «چنای» کشور هند را به حالت تعلیق درآورد. این کارخانه پیش از تعطیلی به مونتاژ مدل‌های آیفون ۱۲ مشغول بود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|این شرکت سعی دارد محصولات خود را در آسیا با نام WinFast و در غرب با نام Foxconn، مستقیماً وارد بازار مصرف‌کنندگان شود. کارخانه تولیدی بزرگ فاکس‌کان در سال ۱۹۸۸ در حومه شهر شنژن کشور چین افتتاح شد که اکنون بیش از ۵۰۰۰۰۰ کارگر در آن مشغول به کارند. این کارخانه برای کارگران، دارای اقامتگاه، فروشگاه، بانک، رستوران، کتابفروشی، بیمارستان و یک شبکه تلویزیونی به نام «فاکس‌کان تی‌وی» است و در فضای ۳ کیلومتر مربع به دور آن حصار کشیده شده که به «شهر فاکس‌کان» یا گاه «شهر آی‌پاد» معروف است.

محصولات متنوع

محصولات شرکت فاکس‌کان، رایانه، دستگاه‌های الکترونیکی، مخابراتی، کابل‌های رابط، نمایشگر مسطح، کنسول بازی، مادربورد، رایانه کارساز (سرور) و تلویزیون را شامل می‌شود.
فاکسکان سابقاً به تولید مادربرد رایانه‌های شخصی مشغول بود ولی در سال 2019 تولید مادربرد رایانه‌های شخصی را متوقف کرد و به پروژه‌هایی مانند تولید مودم‌های 5G و نانو پی سی ها مشغول شد و با تعطیل کردن سایت فاکسکان چنل پشتیبانی خود از تمام مادربردهای تولیدی خود را برداشت این شرکت قبل از توقف تولید مادربرد یکی از بهترین تولید کنندگان مادربرد در جهان بود.

فاکسکان-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

اعمال بهینه‌سازی

اپل می‌گوید کارخانه فاکسکان تا زمان اعمال بهینه‌سازی‌های لازم تعطیل شده است. سخنگوی این شرکت به نشریه بلومبرگ گفت: «به دنبال نگرانی‌هایی که پیرامون شرایط ایمنی خوراک و محل اسکان کارخانه اسریپرومبودور فاکسکان وجود داشت، بازرسان مستقل را به محل فرستادیم و متوجه شدیم که برخی از محل‌های اسکان و اتاق‌های غذاخوری کارکنان با ملزومات مدنظر ما سازگاری ندارند. حالا با طرف قرارداد در حال همکاری هستیم تا از پیاده‌سازی سریع مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی اطمینان پیدا کنیم».
فاکسکان چند هفته پیش به دنبال مسمومیت غذایی حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای این کارخانه و اعتراض کارگران مجبور شد آنجا را تعطیل کند. حالا اپل می‌گوید مرکز اسریپرومبودور تا زمان دستیابی به استانداردهای لازم و جلب رضایت کارگران تعطیل باقی خواهد ماند.

دومین تعطیلی کارخانه‌های هندی اپل در یک سال

فاکسکان در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی اعلام کرد که بابت مشکلی که برای کارگران پیش آمده بسیار متأسف است. این شرکت وعده داد که قدم‌های لازم برای بهبود شرایط کارخانه‌ها و خدمات کارگری را بردارد. فاکسکان می‌خواهد تیم مدیریت واحد هند خود را تغییر دهد و در عین حال در مدت زمان تعطیلی کارخانه دستمزد کارگران را پرداخت کند.
دولت محلی هم در بیانیه‌ای افزود که از جمله بهینه‌سازی‌های در دست اجرا می‌توان به افزایش فضای زندگی، ارتقای تجهیزات استحمام و ارائه آب آشامیدنی اشاره کرد. با این حال، مشخص نیست که کارخانه اسریپرومبودور چه زمانی بازگشایی خواهد شد.
تعطیلی اسریپرومبودور دومین نمونه تعطیلی کارخانه‌های اپل در طول یک سال در هند است. این شرکت در ماه دسامبر ۲۰۲۰ کارخانه «ویستران» هند را به خاطر انباشت حقوق‌های پرداخت‌نشده و حمله کارگران تعطیل کرد. آن کارخانه دوباره در ماه مارس ۲۰۲۱ فعالیت خود را از سر گرفت.

World of Words

منبع: bloomberg


دیدگاه ها بسته شده اند.