اقیانوس آبی خبر برندهای سازنده تراشه (1)

سرمایه گذاری 450 میلیارد دلاری کره برای برندهای سازنده تراشه

کره‌ی جنوبی از برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود برای برندسازی و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قطب برندهای سازنده تراشه طی ۱۰ سال آینده پرده برداشت.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | بلومبرگ در گزارشی از طرحی با ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار در کره‌ی جنوبی خبر می‌دهد. طی این طرح ده‌ساله، کره‌ی جنوبی تلاش خواهد کرد با پیشی گرفتن از چین و ایالات متحده، تبدیل به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌رسانا و تراشه در جهان شود.

سرمایه‌گذاری در برندهای سازنده تراشه

برند سامسونگ با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۱ میلیارد دلاری بیشترین نقش در این طرح را خواهد داشت و پس از آن برند SK Hynix با متعهد شدن به سرمایه‌گذاری ۹۷ میلیارد دلاری در رتبه‌ی بعدی ایستاده است. در این طرح تنها سامسونگ و SK Hynix مشارکت نخواهند داشت و ۱۵۳ شرکت دیگر کره‌ای (البته با سرمایه‌گذاری‌های به‌مراتب کمتر) به دولت کره‌ی جنوبی در رسیدن به اهدافش کمک خواهند کرد.

رئیس‌جمهور کره‌ی جنوبی

مون جه-این، رئیس‌جمهور کره‌ی جنوبی، در حالی از طرح بلندمدت این کشور رونمایی کرد که روز پنج‌شنبه به یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید تراشه در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی سفر داشته است. این کارخانه که به سامسونگ تعلق دارد عموماً تراشه‌های اگزینوس را تولید می‌کند.

در رویداد معرفی طرح ده‌ساله‌ی کره‌ی جنوبی، گفته شد برند سامسونگ تا سال ۲۰۳۰ در نظر دارد بودجه مخصوص تولید تراشه را ۳۰ درصد افزایش بدهد و تا سال ۲۰۳۰ آن را به رقم ۱۵۱ میلیارد دلار برساند. Hynix بودجه‌ای ۹۷ میلیارد دلاری در نظر گرفته که در کنار بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری ساخت چهار کارخانه‌ی بزرگ در شهر یونگین قرار می‌گیرد. مون جه-این طی رویداد در مصاحبه‌ای گفت: «شرکت‌های بزرگ دنیا با سرمایه‌گذاری کلان در نظر دارند جایگاه نخست را به دست آورند و سهم قابل‌ توجهی از بازارهای آینده داشته باشند. شرکت‌های ما در کره‌ی جنوبی با تحمل خطرات مختلف به این رقابت پیوسته‌اند و خود را برای چالش‌های متعدد در این مسیر پرفرازونشیب آماده می‌کنند.»

اقیانوس آبی خبر برندهای سازنده تراشه (2)

اقیانوس آبی خبر برندهای سازنده تراشه (2)

تصمیمات سران کشور

تصمیمات سران کشور کره‌ی جنوبی و ارائه‌ی طرح ده‌ساله در حالتی شکل گرفته است که دنیا با مشکل کمبود تراشه دست‌وپنجه نرم می‌کند. ایالات متحده، چین و اتحادیه‌ی اروپا هر یک در تلاش هستند تا توانمندی تولید تراشه را افزایش بدهند. این موضوع در حالی رخ داده است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا برای تولید محصولاتشان به شرکت‌های آسیایی وابسته هستند.

آغاز مشکلات

تمامی مشکلات ذکرشده از زمانی شروع شد که کشورها با مشکل گسترش ویروس کرونا مواجه شدند. در طی شیوع ویروس COVID-19 بسیاری از برندهای سازنده تراشه و کارخانه‌های تولیدکننده‌ی قطعات مورد نیاز به تعطیلی کشانده شدند و عرضه یا معرفی محصولات مختلف در حوزه‌ی فناوری با تأخیر مواجه شد. کمبود قطعات نیمه‌رسانا تنها در زمینه‌ی گوشی‌ هوشمند و تبلت نیست و محصولات دیگر ازجمله کنسول‌های خانگی مانند پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند؛ چالش‌هایی که همچنان ادامه دارد و خرید کنسول‌های نسل نهمی در برخی از بازارهای دنیا را بسیار دشوار ساخته است.

طرح ده‌ساله

مقام‌های کره‌ی جنوبی معتقد هستند که طرح ده‌ساله می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ درآمد این کشور از فروش قطعات نیمه‌رسانا شامل فروش مستقیم یا دریافت سفارش از شرکت‌های دیگر را تا دو برابر افزایش بدهد. کره‌ی جنوبی در زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا جایگاهی مهم دارد. این کشور از طرفی یکی از شرکای استراتژیک ایالات متحده محسوب می‌شود و از طرفی محصولات شرکت‌های کره‌ی جنوبی، مشتریان بسیاری در چین دارند.

شاید همین امر سبب شده باشد که سران کره‌ی جنوبی بر اهمیت حضور پررنگ و گرفتن جایگاه نخست در بازار تراشه‌های نیمه‌رسانا تأکید داشته باشند و حتی از آن به‌عنوان سلاح استراتژیک یاد کنند. طرح ده‌ساله‌ی کره‌ی جنوبی تنها به اختصاص بودجه بیشتر شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا خلاصه نمی‌شود؛ بلکه سران این کشور در نظر دارند تمامی افراد یا برند‌هایی که در زمینه‌ی تولید تراشه فعال هستند، با یکدیگر همکاری پررنگ‌تری داشته باشند.

World of Words

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *