اخبار برندها برند مایکروسافت اقیانوس آبی خبر

برند مایکروسافت و تغییر احتمالی در سیاست‌های فروشگاه ویندوز ۱۰

برند مایکروسافت احتمالا به‌زودی با اعمال تغییراتی، اجازه‌ی انتشار اپلیکیشن‌های Win32 در فروشگاه ویندوز ۱۰ را صادر می‌کند. این تغییرات با چه هدفی انجام می‌شوند و چه معایبی در پی دارد؟

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | هفته‌ی گذشته اعلام شد فروشگاه آنلاین ویندوز ۱۰ یعنی مایکروسافت استور قرار است میزبان تغییراتی شود که شرکت ردموندی هنوز آن‌ها را معرفی نکرده است. این تغییرات باعث می‌شوند توسعه‌دهندگان بتوانند انواع بیشتری از اپلیکیشن‌ Win32 را به فروشگاه ویندوز ۱۰ اضافه کنند تا ویترین آن برای کاربران سیستم‌عامل محبوب برند مایکروسافت احیاء شود.

دلایل اتاق فکر مایکروسافت

ویندوز سیستم‌عاملی در کلاس دسکتاپ است و اکثر کاربران از اپلیکیشن‌های Win32 دسکتاپ به‌صورت منظم استفاده می‌کنند؛ بنابراین چرا مایکروسافت استور نباید میزبان اپلیکیشن‌ Win32 باشد؟‌

بر اساس نوشته‌ی ویندوز سنترال، تغییراتی که برند مایکروسافت در پی عملی کردن آن‌ها است به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند اپلیکیشن‌های پکیج‌نشده‌ی Win32 را در فروشگاه آنلاین ویندوز ۱۰ ثبت کنند. این اپلیکیشن‌ها از پلتفرم پرداخت درون‌برنامه‌ای و سیستم به‌روزرسانی اختصاصی به‌ جای فریم‌ورک فروشگاه مایکروسافت استفاده خواهند کرد.

این اتفاق مهمی است و اضافه شدن اپلیکیشن‌های تجاری نظیر Creative Cloud ادوبی یا اپلیکیشن‌های محبوبی مثل فایرفاکس و گوگل کروم را به استور بدون انجام کار اضافه از سوی توسعه‌دهنده، ممکن می‌کند.

چرا مایکروسافت به‌دنبال تغییر است؟

سؤالی که پیش می‌‌آید این است که چرا مایکروسافت قصد دارد چنین تغییراتی اعمال کند؟ این تغییرات اساسا در برابر ایده‌ی اصلی فروشگاهی اپلیکیشن‌ قرار می‌گیرند. فروشگاه‌های این‌چنینی محلی برای میزبانی از اپلیکیشن‌های باکیفیت و مورد اعتماد هستند که توسط مایکروسافت بررسی و توسط توسعه‌دهندگان به‌روزرسانی می‌شوند تا باعث آسیب رسیدن به سیستم مقصد نشوند.

ضعیف کردن سیاست‌هایی که چنین هدفی را دست‌یافتنی می‌کنند چه سودی در پی دارد؟ مایکروسافت داده‌های لازم را در اختیار دارد. این داده‌ها نشان می‌دهند اکثر کاربرانی که وارد مایکروسافت استور می‌شوند، به‌دنبال اپلیکیشن مشخصی نظیر آفیس، کروم، زوم و… می‌گردند. اکثر اپلیکیشن‌های بزرگ ویندوزی در مایکروسافت استور یافت نمی‌شوند، چون توسعه‌دهندگان آن‌ها را ثبت نکرده‌اند. دلیل ثبت نشدن این است که سیاست‌های فعلی اجازه‌ی اجرای آن‌ها را نمی‌دهند.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها بزرگ می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را به‌روزرسانی کنند تا با مایکروسافت استور سازگار شوند؛ اما چنین کاری انجام نمی‌دهند؛ زیرا به‌خوبی می‌دانند اکثر کاربران تمایل دارند اپلیکیشن‌ را مستقیما از وب‌سایت توسعه‌دهندگان دانلود کنند نه مایکروسافت استور.

اقیانوس آبی خبر برند مایکروسافت اخبار برندها (1)

اقیانوس آبی خبر برند مایکروسافت اخبار برندها (1)

یک نارضایتی بزرگ

به‌ لطف این کار، توسعه‌دهندگان می‌توانند راهکارهایی اختصاصی برای به‌روزرسانی طراحی کنند و سیستم اختصاصی پرداخت درون‌برنامه‌ای روی کار بیاورند. این یعنی عملا ثبت نکردن اپلیکیشن در مایکروسافت استور، مزایایی برای بسیاری از توسعه‌دهندگان به‌ دنبال دارد.

برند مایکروسافت می‌تواند ببیند که کاربران وارد مایکروسافت استور می‌شوند، عبارت Chrome را جست‌و‌جو می‌کنند و آن را در فروشگاه ویندوز ۱۰ نمی‌یابند؛ سپس فروشگاه را می‌بندند، مرورگر را باز می‌کنند و از طریق وب‌سایت‌های دیگر کروم را دانلود می‌کنند. کاربر نهایی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد که اپلیکیشنش برای به‌روزرسانی خودکار از مایکروسافت استور استفاده می‌کند یا نه؛ کاربر صرفا به‌ دنبال اپلیکیشن مورد نظر خود است.

پیدا نکردن اپلیکیشن در مایکروسافت استور می‌‌تواند باعث نارضایتی مشتریان شود. چنین اتفاقی اصلا وجهه‌ی خوبی برای مایکروسافت ندارد و ندادن اجازه‌ی انتشار به این اپلیکیشن‌ها در مایکروسافت استور شرایط را برای مشتریان سخت‌تر می‌کند. اگر کروم در فروشگاه ویندوز ۱۰ آماده‌ی دانلود باشد، چرا باید کاربر بخواهد برای دانلود کردن آن سراغ وب برود؟ اپلیکیشنی نظیر کروم باید روی مایکروسافت استور حضور داشته باشد.

تغییرات برای برند مایکروسافت چه معایبی در پی دارد؟

قطعا تغییراتی که مایکروسافت آن‌ها را بررسی می‌کند یک‌ سری معایب به‌ دنبال دارند؛ به‌خصوص در حوزه‌ی امنیت هیچ تضمینی وجود ندارد توسعه‌دهندگانی که سراغ راهکار اختصاصی به‌جای راهکار مایکروسافت می‌روند، بدافزار یا محتوای ناخواسته وارد سیستم مقصد نکنند. کاربرانی که مایکروسافت استور را باز می‌کنند، به‌طور معمول اپلیکیشن موردنظر را در ذهن انتخاب کرده‌اند. کمتر کاربری پیدا می‌شود که مایکروسافت استور را بی‌هدف باز کند و دنبال اپلیکیشنی بگردد که هرگز اسمش را نشنیده باشد. در واقع قبلاً کاربر چیزهایی درباره‌ی اپلیکیشن شنیده است و به آن اعتماد دارد.

اقیانوس آبی خبر برند مایکروسافت اخبار برندها (1)

اقیانوس آبی خبر برند مایکروسافت اخبار برندها (1)

توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشن در مایکروسافت استور ثبت می‌کنند همچنان باید به تأیید مایکروسافت برسند. به احتمال زیاد مایکروسافت روش‌های دیگری دارد تا حتی پس از تأیید کردن اپلیکیشن، امنیت آن را بررسی کند. با تضعیف سیاست‌های مایکروسافت استور، ایده‌ی جلوگیری از ورود بدافزار به سیستم‌ها تا حد زیادی از بین می‌رود. البته شاید این مزیت برای بسیاری از کاربران مهم نباشد؛ چون شمار در خور توجهی از ویندوزی‌ها هر روز با خوشحالی اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را از وب دانلود می‌کنند.

البته این امکان نیز وجود دارد که برند مایکروسافت به‌دنبال راهکاری برای سندباکس‌ کردن اپلیکیشن‌های پکیج‌نشده‌ی Win32 باشد، مشابه کاری که قصد دارد با ویندوز ۱۰ ایکس انجام بدهد. بدین ترتیب حتی اگر اپلیکیشنی بتواند بدافزار وارد سیستم کند، تنها روی محیط سندباکس‌شده اثر می‌گذارد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم ردموندی‌ها واقعا می‌توانند چنین سیستمی به دسکتاپ بیاورند یا نه.

World of Words

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *