هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در جستجوی آنتی بیوتیک های مفید

هوش مصنوعی در جستجوی آنتی بیوتیک های مفید

به گزارش اقیانوس آبی خبر به نقل از سایت خبری هلث نیوز به تاریخ 26 می 2023 مقارن با 5 خرداد 1402- محققان از هوش مصنوعی (AI) به منظور یافتن یک آنتی بیوتیک جدید جهت ریشه‌کن کردن سوپرباگ ها به عبارتی دیگرگونه‌های خطرناک ابرمیکروب ها -میکروب های مرگبار و مقاوم در برابر داروها – استفاده کرده‌اند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|آبوسین -آنتی بیوتیک آزمایشی قوی- آخرین آنتی بیوتیک مورد استفاده توسط محققین پس از ارزیابی هزاران ماده احتمالی بود و قبل از استفاده از آن تحت آزمایشات بیشتری نیز قرار خواهد گرفت. همانطور که توسط محققان در ایالات متحده و کانادا ادعا شده است، هوش مصنوعی می تواند سرعت توسعه داروهای جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. محققان، هوش مصنوعی را برای یافتن یک داروی جدید آموزش داده اند. آنها با زحمت و سخت کوشی، هزاران دارو را با ساختارهای شیمیایی شناخته شده بر روی اسینتوباکتر بومانی که یک باکتری گرم منفی، تقریباً گرد، میله ای شکل (کوکوباسیلوس) می باشد، آزمایش کردند تا کشف کنند که چه چیزی می تواند آن را کاهش دهد یا از بین ببرد.
هوش مصنوعی از این داده ها برای شناسایی خواص شیمیایی داروهایی استفاده کرد که قادر می باشند تا این باکتری چالش برانگیز را مورد هدف قرار دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند، و با کمبود داروهای جدید، درمان میکروارگانیسم‌ها چالش‌ برانگیزتر می‌شود، زیرا استقامت آنها در برابر داروهای موجود افزایش می یابد. چنین تصور می گردد که بیماری های مقاوم به آنتی بیوتیک، سالانه باعث بیش از یک میلیون مرگ و میر می شود. به گفته دکتر جاناتان استوکس، این باگ یا همان ابرمیکروب به دلیل شیوع رایج و مقاومت آنتی بیوتیکی اش یکی از “دشمنان عمومی درجه یک” می باشد. وی در بیانیه ای اظهار داشت: “این تحقیقات، مزایای یادگیری و توانمندی هوش مصنوعی را برای جستجو ویافتن آنتی بیوتیک های توانمند جدید تأیید می کند. هوش مصنوعی این امکان را فراهم می سازد تا مناطق وسیعی از فضای شیمیایی را سریعا مورد کاوش و بررسی قرار دهیم وعلاوه براین، شانس کشف مولکول‌های ضد باکتری واساساً جدید را به میزان چشمگیری افزایش دهیم”.


بدین منظور، فهرستی از 6680 ماده شیمیایی که کارایی آنها ناشناخته بود به عنوان لیستی از داده ها جهت بررسی در اختیار هوش مصنوعی قرار گرفت. لازم به ذکر است که هوش مصنوعی برای ایجاد فهرست نهایی، یک ساعت و نیم زمان صرف کرد. در راستای این تحقیقات ، محققین به 9 آنتی بیوتیک امیدوارکننده موجود در 240 داده ارزیابی شده در آزمایشگاه کشف کردند.
طبق پیش بینی دکتر استوکس، ارائه اولین نسخه شامل این آنتی بیوتیک که با بکارگیری هوش مصنوعی مصنوعی یافت شده است تا سال 2030 زمان می برد. به گفته محققان، دقت آبوسین، ایجاد مقاومت دارویی را دشوارتر می کند و ممکن است عوارض جانبی کمتری را به دنبال داشته باشد. هوش مصنوعی توانمند است تا میلیون‌ها مولکول احتمالی را بررسی کند که انجام آن در آزمایشگاه ها و به صورت دستی بسیار زمان بر و دشوار می باشد.
طبق گفته های دکتر استوکس، تکنیک‌های هوش مصنوعی به ما این فرصت را می‌دهد تا سرعت یافتن آنتی‌بیوتیک‌های جدید را به‌طور قابل توجهی افزایش دهیم و همچنین، این تحقیقات با قیمت پایین‌تری انجام گردند.

World of Words

منبع: هلث نیوز

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *