سام

گوگل احتمالاً سرویس استریم بازی ابری Stadia را تعطیل خواهد کرد

گوگل احتمالاً سرویس استریم بازی ابری Stadia را تعطیل خواهد کرد

به‌نظر می‌رسد پلتفرم استریم بازی آنلاین گوگل موسوم به Stadia نیز مثل بسیاری دیگر از خدمات و محصولات این شرکت، پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز فعالیتش، سرانجام تعطیل خواهد شد.


پاقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|گوگل سرویس استریم بازی استادیا (Stadia) را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. از همان ابتدای شروع کار Stadia، نگرانی‌هایی درباره‌ی تعهد غول جست‌وجو برای ادامه‌ی کار روی این پلتفرم وجود داشت. این شرکت به نادیده‌گرفتن و سپس متوقف‌کردن خدمات خود شهرت دارد و به‌نظر می‌رسد استادیا اکنون جدیدترین گزینه‌ برای اضافه‌شدن به‌ جمع سرویس‌های منحل‌شده‌ی آن تبدیل شده است.
وب‌سایت Killed By Google که همه‌ی محصولات و خدمات لغو‌شده‌ی گوگل را فهرست کرده است، در توییت اخیرش به این موضوع اشاره کرده است که این شرکت تا پایان تابستان سال جاری، سرویس Stadia را متوقف خواهد کرد. این گزارش نشان می‌دهد کاربران استادیا ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از توقف کار آن، پیام هشداری دریافت خواهند کرد و ماه آخر سرویس‌دهی آن نیز رایگان ارائه خواهد شد. این جدول زمانی بی‌شک جامعه‌ی کوچک، اما اختصاصی Stadia را ناراحت می‌کند.
گوگل قبلاً اعلام کرده است که Stadia تعطیل نخواهد شد. گزارش اخیر مبنی‌بر متوقف‌شدن این سرویس هیچ منبع خاصی ندارد؛ اما براساس نحوه‌ی کارکرد غول فناوری مستقر در مانتین‌ویو، تعطیلی خدمات استریم بازی این شرکت چندان دورازذهن نیست.
غول جست‌وجوی اینترنت هنگام راه‌اندازی Stadia وعده داد که بازی‌های اول‌شخصی که هیچ‌جای دیگر نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، در این سرویس ارائه خواهد شد. مدتی بعد، استودیو Stadia Games & Entertainment پس از عرضه‌ی اولین بازی‌های خود تعطیل شد. این رویکرد دیوانه‌وار باعث می‌شود ادعای تأیید‌نشده‌ی توقف فعالیت این پلتفرم، منطقی به‌نظر برسد. علاوه‌براین، می‌دانیم که تعداد مشترکان کنونی Stadia از اهداف گوگل بسیار کمتر است.
ExtremeTech اشاره می‌کند که شاید بزرگ‌ترین مشکل Stadia، کمبود محتوای باکیفیت و جذاب باشد. کاربران این سرویس به‌ندرت به بازی‌های بسیار گرافیکی دسترسی دارند و اغلب عناوین مهم خیلی دیر در این پلتفرم منتشر می‌شوند. با آشکارترشدن این مشکل، به‌نظر می‌رسد گوگل از اهداف استادیا به‌عنوان سرویس مصرف‌کننده دور شده است. حتی معنی پلتفرم بازی آنلاین گوگل تغییر کرده و حالا صرفاً هسته‌ی اصلی آن برای بازی نیست؛ بلکه محصولی مبتنی‌بر فناوری Immersive Stream Google محسوب می‌شود.
از آن زمان تاکنون، مجوز استفاده از فناوری Immersive Stream به شرکت‌های دیگری مثل AT&T ارائه شده است که از آن برای ارائه‌ی تجربه‌ی بازی‌های ابری بهره می‌برند. حتی گاهی اوقات، شرکت‌های دیگر بازی‌هایی را دردسترس کاربران خود قرار داده‌اند که در پلتفرم اصلی استادیا ارائه نمی‌شوند.
با‌‌‌توجه‌‌‌به آنچه تاکنون دیده‌ایم، جای تعجب نیست که گوگل خود را برای تعطیلی Stadia آماده کند. صرف‌نظر از اینکه این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر، این شرکت در حال رسیدن به نقطه‌ای است که برای بقای این سرویس باید اقدام مهمی انجام دهد. غول جست‌وجو‌ی اینترنت می‌تواند همه‌ی بازی‌های مستقل مدنظرش را ارائه کند؛ اما تا زمانی‌که سرویس‌های قدرتمند رقیب ازجمله Geforce Now و Xbox Game Pass و Luna وجود دارند، Stadia با وضعیت فعلی خود، بخت زیادی در این بازار نخواهد داشت.

World of Words

منبع:extremetech

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *