دیجی نکست

گزارش عملکرد دیجی‌نکست منتشر شد: از سرمایه‌گذاری روی 44 استارتاپ تا برگزاری 1000 ساعت دوره آموزشی

گزارش عملکرد دیجی‌نکست منتشر شد: از سرمایه‌گذاری روی 44 استارتاپ تا برگزاری 1000 ساعت دوره آموزشی

دیجی‌نکست به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا، گزارش عملکردی خود تا سال 1400 را منتشر ساخت. این شرکت در این مدت روی 44 استارتاپ در مرحله بذری و پیش بذری سرمایه‌گذاری کرده که نیمی از آن‌ها با شکست مواجه شده است. همچنین بیش از هزار ساعت دوره آموزشی در قالب آکادمی دیجی‌نکست برگزار شده و واحد Tech Studio این شرکت نیز 5 محصول تکنولوژی محور را در دست توسعه دارد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|دیجی نکست از سال 1397 به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری دیجی کالا شروع به کار کرد. هدف این مجموعه که فعالیت رسمی خود را از خرداد 1398 آغاز کرد، سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها، شتابدهی و پیش شتابدهی، توسعه تکنولوژی و اجرای برنامه‌های آموزشی عنوان شده است.
دیجی‌نکست تمام فعالیت‌های خود را از سرمایه‌گذاری تا برنامه‌های آموزشی با تمرکز بر هوش مصنوعی آغاز کرد چرا که مدیران آن اعتقاد دارند در دنیای کنونی، ورود به هر حوزه‌ای از تکنولوژی بدون زیرساخت هوش مصنوعی دوام چندانی ندارد.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی دیجی‌نکست، 659 استارتاپ از آن‌ها درخواست سرمایه‌گذاری داشته‌اند که حدود 20 درصد آن‌ها به مرحله ارزیابی رسیده‌اند. 44 استارتاپ نیز موفق به جذب سرمایه از این مجموعه شده‌اند که تنها نیمی از آن‌ها هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. گفتنی است 16 استارتاپ نیز در مرحله بررسی قرار دارند.
سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌نکست روی استارتاپ‌ها تنها در مراحل بذری و پیش بذری (Pre-Seed & Seed) بوده و سقف سرمایه‌گذاری روی هر استارتاپ، 5 میلیارد تومان است.
10 سازمان فعال در شبکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر آن‌ها فعال بوده و 20 سرمایه‌گذار فرشته نیز برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها با دیجی‌نکست همکاری می‌کنند.
این مجموعه در 14 حوزه مختلف سرمایه‌گذاری کرده که سهم حوزه‌های فناوری تبلیغات، خانه هوشمند، لوجستیک، آموزش، فین‌تک و تجارت الکترونیکی مکالمه‌ای “Conversational E-commerce” بیشتر از سایرین است که روی هم رفته 63 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌نکست را شامل می‌شوند.
دیجی‌کالا، دیجی‌اکسپرس، اسمارتک، پایاسازه پاسارگارد، دیجی‌پی و Zotch، این مجموعه را در حوزه سرمایه‌گذاری، شتابدهی و سایر فعالیت‌ها یاری می‌کنند.
با توجه به گسترس فعالیت‌های استارتاپی در سراسر کشور، تیم سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود، برنامه «سفیران دیجی‌نکست» را طراحی و اجرا کرد. در حال حاضر 18 سفیر در 12 استان مشغول به فعالیت هستند و استارتاپ‌های فعال در حوزه زنجیره ارزش تجارت الکترونیک را شناسایی و به دیجی‌نکست معرفی می‌کنند.

توسعه 5 محصول تکنولوژی محور

همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، یکی از فعالیت‌های اصلی دیجی‌نکست در زمینه توسعه تکنولوژی است. سرمایه‌گذاری و حمایت از پروژه‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های روز، ارتباط بیشتر و بهینه با صنعت و همراهی با پژوهشگران و توسعه‌دهندگان از جمله گام‌های این مجموعه در راستای توسعه تکنولوژی است. این فعالیت‌ها در واحدی به نام Tech Studio با حضور متخصصان و علاقمندان به تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود.
حاصل تلاش‌های دیجی‌نکست در این زمینه، 5 محصول تکنولوژی محور است که در مرحله توسعه محصول و جذب سرمایه قرار دارند. «لپ» موتور شناسایی اطلاعات ناهمگون در ساختار واژگان سیستم‌های مرتبط با مشتری و سرویس‌های ابری، «ترکیفای» پلتفرم هوشیاری و مراقبت از اموال و پرسنل برای مراکز پردازش، «ساینور» ربات انباردار هوشمند برای جابه‌جایی ترولی و پالت در مراکز پردازش تا وزن 300 کیلوگرم، «ماکوویژن» پکیج سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر پایه بینایی ماشین برای پردازش بارکد جعبه‌های متحرک و «روبوویور» پلتفرم مدیریت ناوگان رباتیکی بر بستر فضای ابری؛ 5 محصول تکنولوژی محور دیجی‌نکست هستند.
براساس گزارش منتشر شده، بیش از هزار و 500 محقق و متخصص، متقاضی همکاری در پروژه‌های تکنولوژی محور این مجموعه بوده‌اند که 21 محقق و توسعه‌دهنده در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند. چهار ثبت اختراع داخلی و سه ثبت اختراع بین‌المللی (در حال تکمیل) از دیگر دستاوردهای Tech-Sudio است.
دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی از رشته‌های هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر، برق، مکانیک، مکاترونیک، هوافضا و طراحی صنعتی در بخش توسعه‌دهندگان محصولات این شرکت مشغول به فعالیت هستند. همچنین میانگین سنی آن‌ها 27 سال و تنها 14 درصد اعضا خانم هستند.

تلاش برای توانمندسازی افراد

یکی از اهداف دیجی‌نکست، توانمندسازی افراد و همراهی آن‌ها برای توسعه ایده‌های استارتاپی‌شان است. در همین راستا فعالیت‌های «پیش شتابدهی» و «شتابدهی» از جمله برنامه‌های مهم این مجموعه است.
در این راستا «کمپ استارتاپی» دیجی‌نکست هر تابستان و زمستان برگزار می‌شود. هدف آن نیز همراهی کارآفرینان جوان از ایجاد تا توسعه محصول است که افراد پس از بررسی رزومه‌شان، انتخاب شده و در کمپ استارتاپی حاضر می‌شوند.
تاکنون بیش از 2 هزار نفر متقاضی شروع کارآفرینی در دیجی‌نکست بوده و این شرکت میزبان 400 کارآفرین و 37 تیم استارتاپی بوده است. 13 درصد این افراد اکنون در دیجی‌نکست مشغول به فعالیت هستند.
میانگین سنی کارآفرینان در کمپ‌های استارتاپی 26 سال و حدود 30 درصد حاضرین در این کمپ را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.
دیجی‌نکست همچنین در راستای برگزاری پنج کمپ استارتاپی، رزومه‌هایی را از نوجوانان با استعداد دریافت کرده که نشان‌دهده تمایل زیاد نسل جدید به برنامه‌نویسی و راه‌اندازی استارتاپ‌های تکنولوژی محور است. از همین رو دوره‌ای با عنوان “Zero to Hero” برای افراد در بازه سنی 16 تا 22 سال برگزار شد. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌کنندگان این دوره در استارتاپ‌های فعال دیجی‌نکست مشغول به کار هستند.

برگزاری بیش از 1000 ساعت دوره آموزشی

«آکادمی دیجی‌نکست» از دیگر بخش‌های این مجموعه سرمایه‌گذاری است که برگزاری برنامه‌های آموزشی شرکت با هدف شناسایی و آموزش افراد علاقمند به تکنولوژی‌های پیشرفته را بر عهده دارد. همچنین ایجاد ارتباطات مؤثر میان افراد علاقمند از دیگر اهداف مهم این آکادمی است.
طبق گزارش منتشر شده، تاکنون بیش از هزار ساعت برنامه آموزشی در قالب 22 دوره، 26 کارگاه و 55 رویداد از سوی آکادمی دیجی‌نکست برگزار شده است. 45 استاد نیز وظیفه انتقال مفاهیم به بیش از 8 هزار شرکت کننده را بر عهده داشته‌اند.
نکته قابل توجه در این زمینه، حضور 65 شرکت کننده از کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، انگلستان، لهستان، هلند، کانادا، آمریکا و… است. نرخ رضایت تمامی شرکت کنندگان از دوره‌ها نیز 96 درصد بوده است.
میانگین سنی شرکت‌کنندگان این آکادمی 24 سال بوده و 64.3 درصد حاضرین در رویدادها را آقایان تشکیل داده‌اند.

World of Words

منبع: دیجی نکست


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *