مدیرعامل زرین پال: ۵۴ کسبوکار دارای ای نماد ۱۰۸ میلیارد تومان کلاهبرداری کردند
مدیرعامل زرین پال اعلام میکند که تنها در سال گذشته، ۵۴ کسبوکار دارای ای نماد، هر کدام ۲ میلیارد تومان کلاهبرداری کردهاند که در مجموع این عدد کلاهبرداری به ۱۰۸ میلیارد میرسد. الزام داشتن ای نماد برای دریافت درگاه پرداخت توسط کسبوکارهای آنلاین از ابتدای آذرماه با واکنشهای شدیدی مواجه شد؛ از اعتراضهای صنفی و صاحبان کسب وکارها و فعالان حوزه مجازی گرفته تا نمایندگان و رئیس مجلس و وزارت اقتصاد.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|۱۳ آذر، زرین پال به عنوان بزرگترین پرداختیار اعطاکنندهی درگاه پرداخت به کسبوکارها، در اقدامی اعتراضی نشان ای نماد را از وبسایت خودش حذف کرد. این حرکت آغازی بر حذف ای نماد در میان کسب و کارهای مجازی دیگر کشور شد و بیش از ۵۰ کسبوکار در توییتر از حذف ای نماد از وبسایتشان خبر دادند.
حتی تا امروز (20 دی) هم نمایش لوگوی ای نماد در برخی وبسایتها از جمله دیجیکالا و دیوار و کافه بازار، چندین بار با اختلال روبهرو شده است؛ اما این تنها مشکل ای نماد نیست و در گفتوگو با مدیرعامل زرین پال، پرداختیار اعطاکنندهی درگاه پرداخت به کسبوکارها، دریافته که از نظر مالی نیز در سال گذشته کلاهبرداریهای بزرگی توسط برخی سایتها با وجود استفاده از ای نماد رخ داده است.
بهگفتهی مصطفی امیری، تنها در سال گذشته ۵۴ کسبوکار دارای ای نماد هر کدام ۲ میلیارد تومان کلاهبرداری کردهاند. امیری میگوید در همکاری میان زرین پال و مجموعهی «ترب» برای عرضهی محصولات فروشندههای کوچک در ابعاد بزرگتر، همیشه این مسئله وجود داشته که وبسایتی با داشتن ای نماد اقدام به کلاهبرداری کرده و این موضوع به مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی گزارش شده اما این مرکز برخورد با کسبوکار را منوط به دستور قضایی عنوان کرده است.
امیری با تأکید بر اینکه این تعداد کسبوکار کلاهبردار اصلاً عجیب یا زیاد نیست؛ عنوان کرد مشکل آنجاست که مرکز توسعهی تجارت برخورد یکسانی در زمان وقوع مشکل ندارد؛ گاهی برای مسائل ساده سریع اقدام به گرفتن نماد و بستن درگاه پرداخت کسبوکار میکند و در زمان دیگری هیچ عکسالعملی نشان نمیدهد. او اشاره میکند که در زمان مشاهدهی وقوع جرم در وبسایتها، زرین پال به خریداران اعلام میکند که حتماً در سایت نماد شکایتشان را ثبت کنند. شکایتها علیه آن کسبوکار بالا میرود، ولی با این حال، گاهی برخوردی صورت نمیگیرد.
به گفتهی مدیرعامل زرین پال، آمار دقیقی از تعداد نمادهایی که سال گذشته صادر شده موجود نیست؛ اما به نظر میرسد تعدادشان ۶۰۰۰ مورد است. امیری ۱۹ آذر در مراسم رونمایی از اپلیکیشن زرینپلاس (امتیاز سابق)، بهعنوان بازوی کاربرمحور زرین پال نیز گفته بود: تا امروز ۹۲ هزار نماد اعتماد اعطاء و ۳۰ هزار نماد منقضی شده، بیش از ۶۰ هزار نماد نیز فعال است. طبق گزارش مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی که نماد اعتماد اعطاء میکند، ۳۸ هزار مورد از کسبوکارهای دارای نماد، در زرین پال درگاه پرداخت دارند. در کل ۵۰ هزار کسبوکار از خدمات زرین پال استفاده میکنند.
روند شناسایی کسبوکارهای کلاهبردار در زرین پال
مصطفی امیری در مورد روند شناسایی کسبوکارهای کلاهبردار در زرین پال توضیح میدهد: «این ۵۴ کسبوکار که بهعنوان کلاهبردار کشف کردهایم نزد ما درگاه پرداخت داشتند. طبیعتاً روی کل عملیات پرداخت آنها نظارت نداریم؛ اما بخشی از عملیات و گردششان توسط ما انجام میشد. شخصی که نماد گرفته فقط بخشی از گردشش را نزد ما انجام میدهد و بقیه آن را ممکن است با دیگر سرویسدهندگان انجام دهد.» طبق توضیحات او تمامی این کسبوکارها الگوی رفتاری مشابهی داشتند و همین باعث شناسایی آنها شده است.
امیری با اشاره به اینکه این الگو اکنون دیگر بهطور کامل در زرین پال شناسایی شده، تأکید میکند، در نهایت این الگوهای رفتاری مشخص به منبع تصمیمگیری آنها تبدیل میشود و اعلام میکند:
اصولاً کلاهبرداری نمیتواند شکلهای متفاوتی داشته باشد. زمانی که شخص به ما میگوید من کالا را از ابتدا قرار است با تأخیر ارسال کنم یا قیمتش نسبت به ارائهدهندگان دیگر تا این حد رقابتی است، این موارد شک ما را برمیانگیزد. همکاری ما با ترب بر همین اساس برای شناسایی این الگوها با توجه به دیتا وجود دارد.
طبق اعلام او، مجموعهی ترب بهطور مستقیم با مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی در این مورد در ارتباط است؛ بهعلاوه هر دو مجموعه مستقلاً موارد مشکوک را به این مرکز و به پلیس فتا گزارش میکنند تا مورد بررسی قرار بگیرند اما متاسفأنه برخورد صحیحی صورت نمیگیرد.
چرا زرین پال وبسایتهای کلاهبردار را شناسایی میکند؟
امیری با اشاره به اهمیّت شناسایی کسبوکارهای کلاهبرداری که از خدمات زرین پال استفاده میکنند، میگوید این مجموعه با توجه به مسئولیت مشخصی که در این حوزه برای خودش در جلوگیری از کلاهبرداری و ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیکی کشور متصوّر است، اقدامات پیشگیرانهی زیادی را انجام میدهد. او اضافه میکند:
ما طبیعتاً برای برخی منافع مالی گذرا، از اصولی که برای دوام کسبوکارمان در نظر داریم، کوتاه نمیآییم؛ چون قطعاً اگر این کسبوکارها کلاهبردار از آب در بیایند، برای برند زرین پال بد میشود و نمیتواند اعتماد مردم را جلب کند. اساساً اعتبار و اعتماد ما به واسطهی فعالیّتی به دست میآید که خریداران میخواهند بدون نگرانی در فضای مجازی تجربه کنند. پس خود را موظف میدانیم که بیش از پیش روی این موضوع متمرکز شویم
او همچنین اضافه میکند که این کسبوکارهای کلاهبردار ممکن است از خدمات دیگر مجموعههای اعطاءکننده خدمات پرداخت مانند PSP-ها استفاده کنند و از آنجا که این شرکتها چنین مسئولیتی را تنها معطوف به نماد میبینند، به هیچ عنوان نظارتی روی آن ندارند و بهعلاوه اهرم کنترلی هم برای آن ندارند. امیری در این زمینه میگوید پرداختیار میتواند در صورت مشاهدهی تخلف، تسویه به کسبوکار را به تأخیر بیندازد اما PSP-ها این امکان را ندارند و ملزماند که تنها درگاه را فعال نگاه دارند یا اینکه در کل مسدود کنند. وقتی که درگاه فعال باشد هم نمیتوانند جلوی تسویه را بگیرند و وجوه حداکثر ۵ صبح آتی به حساب شخص منتقل میشود.
امیری در مورد اینکه آیا زرین پال با شناسایی ۵۴ وبسایت کلاهبردار توانسته جلوی فعالیت آنها را بگیرد یا خیر؛ میگوید تنها اقدامی که قادر به انجامش بوده و انجام هم داده، مسدود کردن درگاه خودش به روی کسبوکار متخلف بوده؛ اما آن شخص میتواند بهراحتی از جای دیگر درگاه بگیرد و وجوهش را دریافت کند. امیری اعلام میکند که پروندههای گزارششدهی زرین پال در این موارد اکنون در پلیس فتا مفتوح و در حال بررسی است: «ما اطلاعات این کلاهبرداری را به آنها میدهیم و میگوییم درگاهشان را مسدود کردیم اما به هر صورت آن کسبوکار، خریدش را روی درگاه دیگری ادامه داده است».
با وجود الزام ای نماد از ابتدای آذر ماه، آنطور که امیری میگوید دریافت درگاه پرداخت برای شروع کسبوکار که پیشتر روزانه حدود ۲۰۰۰ مورد بود و ماهانه به حدود ۶۰ هزار میرسید، اکنون به کمتر از یک دهم تنزل یافته. امیری اعلام میکند این روال در زرین پال حتی به یک بیستم کاهش پیدا کرده، یعنی شاید ۵۰ مورد در روز؛ این در حالی است که پیش از این الزام، در یک روز عادی معمولاً ۱۲۰۰ کسبوکار از زرین پال درگاه دریافت میکردند. مدیرعامل زرین پال در مورد اینکه قطعاً تمام کسبوکارهایی که از پرداختیارها درگاه میگرفتند، کلاهبردار و متخلف نبودهاند؛ میگوید:
«اینکه متصور باشیم بیش از ۹۰ درصد خدمات پرداختیارها که قبل از این اعطاء میشد، مربوط به سایتهای خلاف و غیر مجاز باشد، بیانصافی محض است و از واقعیت به دور. تا یک درصدی تخلف خیلی طبیعی است؛ اما اینکه در مجموع ۶۰ هزار نفری که میخواستند خدمات عرضه کنند، اکنون ۶۰۰۰ مورد میتوانند، اصولاً یعنی ۵۴ هزار کسبوکار قلع و قمع شدهاند.» او ادامه داد: «تأکید میکنم که هیچکسی مخالف وجود نماد و شناسنامهدار شدن و کیفیتسنجی کسبوکارها نیست، ما مخالف اجباری بودن نماد هستیم؛ مخالف اینکه این مرکز به مسائل کسبوکار ورود پیدا کند».
World of Words
منبع: اقیانوس آبی خبر