خودرو

وزیر صمت: خبر قطعی واردات خودرو شنبه اعلام می شود

وزیر صمت: خبر قطعی واردات خودرو شنبه اعلام می شود

اعتبار قانون ممنوعیت واردات خودرو پس از چهار سال در اردیبهشت‌ماه ماه سال جاری به پایان رسید و بازار منتظر بازگشایی واردات است


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اعتبار قانون ممنوعیت واردات خودرو پس از چهار سال در اردیبهشت‌ماه ماه سال جاری به پایان رسید و حدودا یک ماه بعد، قانون مربوط به واردات خودرو به مجلس ابلاغ شد و آیین‌نامه اجرایی در صف بررسی قرار گرفت. با این حال، تأخیر قابل‌ملاحظه در تصویب آیین‌نامه و اظهارات نه‌چندان خوشایند برخی مسئولین مربوطه، احتمال لغو ازسرگیری واردات خودرو را تشدید کرده است، اما فاطمی امین، وزیر صنعت نظری متفاوت دارد و از نهایی شدن واردات خودرو به کشور و ابلاغ جزییات آن در روز شنبه هفته آینده خبر می دهد.
ناگفته نماند که در سه ماه اخیر، اخبار متعددی درباره روند تصویب آیین‌نامه واردات خودرو به منتشر شده است. به گفته مسئولین وزارت صمت، آیین‌نامه تدوین شده و در صف بررسی توسط هیات دولت قرار دارد. به علاوه، اعضای کمیسیون صنایع مجلس در تاریخ ۹ مردادماه به بررسی بندهای مختلف آیین‌نامه نشسته‌اند و ظاهرا بحث واردات خودرو جدی است.
ولی از طرف دیگر، اخیرا رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در اظهارات خود به نکات مأیوس‌کننده‌ای درباره واردات خودرو اشاره کرده است. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته که واردات ماشین‌های خارجی تنها در صورتی ضرورت دارد که خودروسازهای داخلی نتوانند از پس تأمین نیازهای مردم برآیند و بحث واردات، تنها تلنگری به خودروسازان است تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند!
موضوع دیگری که احتمال لغو ازسرگیری واردات خودرو را تقویت می‌کند، گزارش‌های تکراری درباره نبود ارز در بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی هیچ‌وقت صراحتا با واردات خودرو موافقت نبوده و بارها به کمبود منابع ارزی اشاره کرده است. البته این موضوع تا پیش از نتایج اخیر برجام چندان جای نگرانی نداشت، چون قرار بود با رفع تحریم‌ها و آزادشدن صادرات، منابع ارزی ایران تقویت شوند. ولی از آنجا که پیشروی در مذاکرات چندان امیدبخش نیست، جای تعجب ندارد که بانک مرکزی به جای واردات خودرو، ارز را صرف واردات کالاهای اساسی‌تری کند.
با تمام این اوصاف، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به‌تازگی به جدیت بحث واردات خودرو تأکید کرده و این فرایند مهم را به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو و تعدیل میزان عرضه و تقاضا در بازار معرفی کرده است. واردات خودرو جزوی از برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت است تا به واسطه آن، نیاز بازار برطرف شده و بهره‌وری خودروسازان داخلی افزایش یابد.
با توجه به همزمانی وعده ویز صنعت و اخبار برجامی که در روزهای اخیر منتشر شده است، می توان حدس زد که اعلام نهایی روند واردات خودرو، ارتباط زیادی به نهایی شدن برجام و رفع مشکل ارزی کشور دارد که هر دو مورد ظاهرا ظرف روزهای آینده نهایی خواهد شد.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *