همایش

همکاری ایران و روسیه برای ایجاد یک اکوسیستم اقتصاد دیجیتال جهانی

همکاری ایران و روسیه برای ایجاد یک اکوسیستم اقتصاد دیجیتال جهانی

نشست خبری کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک برگزار شد و فعالان حوزه بلاکچین و فین‌تک به ارائه توضیحاتی درباره این کنفرانس و همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه اقتصاد دیجیتال پرداختند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|نشست خبری نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاکچین با عنوان «تکنوبلاک»، صبح امروز (دهم مرداد) در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این نشست مهمانانی از کشور روسیه، از جمله نماینده مجلس دوما و رئیس انجمن بلاکچین این کشور، حضور داشتند و درباره همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه اقتصاد دیجیتال بین‌الملل مسائلی را مطرح کردند.
اعضای سازمان نظام صنفی تهران، انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین و اعضای مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نمایندگان ایرانی حاضر در این نشست خبری بودند که به معرفی این کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک و به ارائه مباحثی در خصوص همکاری میان ایران و روسیه برای تحقق اهداف در حوزه بلاکچین، رمزارزها، فین‌تک و… پرداختند.
سامان بیرقی، دبیر کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک، در ابتدای این نشست به طرح اهداف برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت:
این کنفرانس با همراهی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شده است. در کنفرانس تکنوبلاک، غیر از سخنرانی‌ها، دو پنل خواهیم داشت که در آن‌ها در مورد قانون‌گذاری و ساماندهی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو برای فناوری بلاکچین صحبت خواهد شد.
سامان‌دهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل محورهایی هستند که در کنفرانس تکنوبلاک به آن‌ها پرداخته خواهد شد. بیرقی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این همایش، اتفاق خوبی رخ دهد و این کنفرانس در راستای همکاری‌های مشترک بین کشورهای مختلف در این زمینه، راهگشای یک سری از مشکلات باشد.
استفاده از تجربه ایران برای مقابله با تحریم‌ها
آنتون تکاچف، نماینده مجلس دومای روسیه، در این نشست با ابراز تمایل نسبت به همکاری‌های مشترک میان روسیه و ایران، به تجربه‌های ارزشمند کشورمان در مواجهه با تحریم‌‎ها اشاره کرد. او معتقد است تجربه ایران در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد و روسیه ازطریق همکاری با ایران، می‌تواند از تجربه ایستادن دربرابر تحریم‌ها استفاده کند. او شرایط فعلی را بهترین زمان برای استفاده دو کشور از تجربیات یکدیگر برای مقابله با تحریم‌ها دانست.
نماینده مجلس دومای روسیه در خصوص اهمیت این همکاری چنین توضیح داد:
با توجه به این که در حال حاضر در روسیه و ایران امکان ارتباط ازطریق سوئیفت وجود ندارد، دو کشور باید همکاری‌هایشان را ادامه دهند و ازطریق بلاکچین کارهای اقتصادی خود را انجام دهند و با یکدیگر تعامل کنند.
تکاچف در ادامه از مدیران بانک مرکزی، مدیران اقتصادی و بازرگانان ایران دعوت کرد که از روسیه دیدن کنند و بدین‌ترتیب، همکاری‌های مشترکی را در زمینه اقتصاد بین‌الملل شکل دهند.
او با اشاره به این که همکاری‌های میان ایران و روسیه پیش از این آغاز شده است، درباره آینده این همکاری‌ها ابراز امیدواری کرده و برای این همکاری آینده مثبتی را پیش‌بینی کرد. به گفته او، اگر همه‌گیری کرونا در جهان رخ نمی‌داد، طرح همکاری میان ایران و روسیه مدت‌ها پیش از این آغاز می‌شد.

زمینه‌سازی برای تشکیل یک قدرت مشترک

الکساندر براژینکوف، رئیس انجمن بلاکچین روسیه، نیز این کنفرانس جهانی را پل محکمی برای برقراری روابط اقتصادی میان ایران و روسیه خواند. او دنیای امروز را دنیای تحول داسنته و ابراز امیدواری کرد که کشورش در همکاری با ایران بتواند سهمی در این تحولات داشته باشد.
براژینکوف نیز آینده همکاری و تعاملات میان دو کشور را روشن ارزیابی کرده و اظهار کرد، با توجه به حضور جوانان و متخصصان در هر دو کشور، همکاری‌های مطلوبی می‌تواند در حوزه NFT، کریپتوکارنسی و… شکل گیرد که در نهایت به تشکیل یک اکوسیستم منجر شود.
او همچنین شکل‌گیری این همکاری‌ها را زمینه‌ساز تشکیل یک قدرت مشترک خواند که می‌تواند به موفقیت برسد و سایر کشورها را نیز به پیوستن به این اکوسیستم تشویق کند. به گفته براژینکوف، این همکاری بدون وابستگی به منابع دیگر و به صورت مستقل شکل می‌گیرد.
رئیس انجمن بلاکچین روسیه وظیفه اصلی دو کشور را خلق یک اکوسیستم مطمئن و امن خواند که به جز مردم ایران و روسیه، به همه مردم جهان نشان دهد که بدون ترس و با اطمینان کامل می‌توانند به آن ملحق شوند. او در ادامه شرایط را برای آغاز این همکاری مساعد اعلام کرد و گفت دو کشور می‌توانند از همین حالا در زمینه اقتصاد دیجیتال آغاز کنند.
براژینکوف در پایان خواستار عقد قرارداد با ایران شد و گفت: «امیدوارم هنگام بازگشت به روسیه قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضاشده با ایران را همراه خود داشته باشیم تا در ادامه و در زمان مناسب از دوستان خود در ایران دعوت کنیم که برای امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری به روسیه بیایند.»
توان فنی و کسب‌وکاری ایران و روسیه مکمل یکدیگر هستند
حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی تهران، وجود نیروهای مستعد و توانمند در حوزه اقتصاد دیجیتال و فضای کسب‌وکار در هر دو کشور را یکی از نکات مثبت این همکاری دانسته که باید به‌عنوان نقطه قوت طرفین در نظر گرفته شده و از ظرفیت‌های آن استفاده شود.
اسلامی معتقد است توان فنی و توان کسب‌وکاری ایران و روسیه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و یک اکوسیستم بین‌المللی را تشکیل دهند.
رئیس سازمان نصر تهران در خصوص فناوری بلاکچین نیز توضیحاتی را ارائه کرد و با تهاجمی خواندن این فناوری، ورود بخش خصوصی به این حوزه را ضروری دانست. به گفته او هرگاه یک فناوری وارد شده و سبک زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد، بخش خصوصی باید زودتر از هر نهادی به آن فناوری ورود پیدا کند. او تأمین امنیت سرمایه مردم را ضرورت ورود به عرصه فناوری‌های جدید خواند.

وسط

اصلی‌ترین مباحث حوزه اقتصاد دیجیتال

رضا قربانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی و رئیس کمیسیون فین‌تک این سازمان، در این جلسه رگولاتوری، مسائل اقتصادی و مباحث امنیتی را مهم‌ترین موضوعات در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست و ابراز امیدواری کرد که در کنفرانس تکنوبلاک به این مباحث پرداخته شود.
او همچنین به اقدامات سازمان نصر تهران در حوزه بلاکچین، فین‌تک و رمزارزها اشاره کرد و گفت:
۲۵ مهر ۱۳۹۶، زمانی که هنوز تشکل‌های صنفی به این حوزه‌ها وارد نشده بودند، ما موضوع رمزارزها را مطرح کردیم، همان زمان درباره مسئله رگولاتوری مطالباتی را مطرح کردم و خوشحالم که اکنون در حال برگزاری کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک هستیم.
قربانی در خصوص گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال ابراز امیدواری کرده و اعلام کرد بدنه صنف از هرگونه همکاری با کشورهای مختلف اعم از چین، هند و… استقبال می‌کند.

عدم پیشرفت کشورهای آسیایی در حوزه فین‌تک

محمدمهدی شریعتمدار، انجمن فین‌تک، دبیر انجمن فین‌تک، کشورهای آسیایی را دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال خواند. البته به اعتقاد او، هرچند این کشورها در حوزه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال جزء پیشرفته‌ترین کشورها هستند؛ اما در حوزه فین‌تک راهی طولانی تا رسیدن به پیشرفت دارند.
او در ادامه به تشریح رویکرد حاکمیت در ایران نسبت به حوزه بلاکچین پرداخت و اظهار داشت حاکمیت به بخش خصوصی اجازه فعالیت کامل در این حوزه را داده و این رویکرد کامل‌ترین رویکردی است که می‌توان نسبت به این حوزه داشت.
دبیر انجمن فین‌تک همچنین، به برخی از پیشرفت‌ها و امکانات موجود در حوزه فناوری ایران و روسیه اشاره کرد. به گفته او، نرم‌افزار یاندکس که محصول کشور روسیه است یکی از پرامکانات‌ترین نرم‌افزارها است که در این کشور کاربران بسیاری دارد.
شریعتمدار به برخی ظرفیت‌های فناورانه در ایران نیز اشاره کرد و گفت در کشور ما بیش از ۳۰۰ شرکت IT Base وجود دارد. علاوه بر این، ۶ میلیون کاربر ایرانی از پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند که در ایران ساخته و تهیه شده است.
او همکاری ایران و روسیه برای تشکیل نظام تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را کاملاً امکان‌پذیر خواند و گفت دو کشور باید با یکدیگر همکاری کنند و با دادن امتیازاتی به یکدیگر این نظام تبادلات را شکل دهند.

ایران و روسیه به تغییر نگاه در زمینه‌های اقتصادی نیاز دارند

عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن فین‌تک، از دیگران حاضران در این نشست بود که در توضیحات خود به سابقه همکاری و تعامل میان ایران و روسیه در حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت:
سابقه همکاری انجمن بلاکچین ایران و روسیه به بیش از ۲ سال قبل مربوط می‌شود. در طول این سال‌ها شرایط برای هر دو کشور تغییر کرده و اثرات این تغییر نیز قابل مشاهده است. متناسب با همین تحولات، ایران و روسیه نیازمند تغییر نگاه و رویکرد خود به مسائل اقتصادی هستند.
او در ادامه به تشریح اهمیت حوزه اقتصاد دیجیتال پرداخته. به گفته آشتیانی این نوع از اقتصاد تأثیر و وزن زیادی بر GDP کشورها به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا دارد. کریپتوها و رمزارزها نیز دیگر حوزه‌هایی هستند که به زعم او اهمیتشان بر هیچکس پوشیده نیست.
مدیرعامل انجمن فین‌تک اهداف این انجمن از برگزاری کنفرانس تکنوبلاک را نیز توضیح داد. طبق گفته او، ایجاد بستر ارتباطی پایدار بین کسب‌وکارهای ایران و روسیه، شکل‌دهی و تقویت اکوسیستم مشترک دو کشور، گسترش اکوسیستم بین کشورهای منطقه و کشورهای مشترک‌المنافع و برخوردار کردن مردم ایران و روسیه از منافع این همکاری مهم‌ترین اهداف این کنفرانس است.
نیازهایی که ایران و روسیه را به یکدیگر نزدیک می‌کند
امید علوی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین، به مشکل ایران در تأمین برق و ایجاد نیروگاه جدید برق اشاره کرده و از اشتیاق روسیه به ایجاد نیروگاه در ایران خبر داد. به اعتقاد او، ترکیب این نیاز با بلاکچین حوزه‌ای است که هر دو کشور به آن علاقه‌مند هستند.
به اعتقاد علوی، شرایط ارزی با توجه به وجود تحریم‌ها نیز همکاری ایران و روسیه را ایجاب کرده و راهکاری برای نجات اقتصاد هر دو کشور است.
او ایجاد پل ارتباطی برای برقرار ارتباط اقتصادی میان ایران و روسیه را مهم‌ترین بخش این تعامل برای ایران می‌داند که مردم هر دو کشور را از منافع آن بهره‌مند خواهد کرد.
نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاکچین با نام «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعدد از کشورهایی نظیر روسیه، ترکیه و فنلاند، در روز پنج‌شنبه، ۱۳ مرداد ماه برگزار می‌شود.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *