هوش مصنوعی deepmind گوگل

هم‌بنیان‌گذار شرکت هوش مصنوعی دیپ مایند، گوگل را ترک کرد

هم‌بنیان‌گذار شرکت هوش مصنوعی دیپ مایند، گوگل را ترک کرد

«مصطفی سلیمان»، هم‌بنیان‌گذار شرکت تحقیقات هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) که از زیرمجموعه‌های آلفابت به حساب می‌آید از این شرکت خارج شد تا مسیر خود را در کمپانی Greylock دنبال کند. او هشت سال پیش به گوگل پیوسته بود و اخیراً سمت مدیریت محصول AI را برعهده داشت.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|سلیمان در سال 2014 با خرید دیپ مایند توسط گوگل به این شرکت پیوست. او ظاهراً در سال 2019 پس از اتهامات مربوط به زورگویی به کارمندان به مرخصی اجباری فرستاده شده بود. به گزارش انگجت، سلیمان چندی قبل در پادکستی به همراه «راید هافمن» از Greylock حاضر شد و اذعان کرد که در انجام وظایف خود اشتباه کرده و بابت صدماتی که ممکن است به افراد زده باشد، عذرخواهی می‌کند.

مخالفت مصطفی سلیمان با همکاری گوگل و وزارت دفاع آمریکا

سلیمان یکی از مدیران ارشد هوش مصنوعی گوگل بود که در ماجرای همکاری این شرکت با وزارت دفاع آمریکا به جمع معترضان پیوست. گوگل در نهایت از آن پروژه کناره گرفت اما دوباره در ماه نوامبر اعلام شد که آلفابت می‌خواهد در قرارداد جنگ ابری پنتاگون سهیم باشد.
دیپ مایند احتمالاً بیش از هر چیز به خاطر سیستم‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود که قادر به رقابت با بهترین بازیکنان بازی‌های مختلف هستند. گوگل از الگوریتم‌های این شرکت برای بهبود تخمین زمان باقی مانده تا مقصد در سرویس گوگل مپس و حتی شناسایی سرطان سینه استفاده کرده است.
دیپ مایند در سال2010 در بریتانیا تأسیس شد اما حالا در کانادا، فرانسه و آمریکا هم مراکز تحقیقاتی دارد. این شرکت در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر حوزه سلامت گذاشته بود و اعلام کرده بود که می‌تواند50 بیماری چشمی را به هوش مصنوعی تشخیص دهد. با این حال دیپ مایند در حوزه‌های دیگری مثل پیش‌بینی وضعیت آب و هوا هم فعالیت دارد. این شرکت چند ماه قبل اعلام کرده بود که هوش مصنوعی آن‌ها حالا می‌تواند متون را در سطح دانش‌آموز دبیرستانی درک کند.

مصطفی سلیمان-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

هوش مصنوعی آلفابت

شاخه تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی آلفابت که با نام دیپ مایند فعالیت می‌کند، به تازگی از نسل جدید فناوری درک زبان خود رونمایی کرده است و ادعا دارد که می‌تواند توانایی درک متون نزدیک در سطح یک دانش‌آموز دبیرستانی را از خود نشان دهد.
مدل زبان جدید دیپ مایند که گوفر(Gopher) نام گرفته است، توانسته توانایی درک مطلب خود را به صورت چشمگیری به کمک استفاده از منابع و کتابخانه‌های متنی آنلاین، تقویت کند. بخش هوش مصنوعی گوگل اذعان دارد که گوفر، یک مدل زبانی بسیار عظیم است و از ۲۸۰ میلیارد پارامتر مختلف تشکیل شده که معیاری برای سنجش حجم و پیچیدگی آن است. برای مقایسه باید اشاره کنیم که مدل زبانی GPT-3 از OpenAI دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است؛ درحالی که نمونه مایکروسافت و مگاترون انویدیا از ۵۳۰ میلیارد پارامتر بهره می‌برند.
طبق اطلاعیه دیپ مایند، چنین سیستمی امکان خلاصه‌سازی بهینه اطلاعات را فراهم می‌کند و می‌تواند توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی نزدیک به زبان واقعی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در یک آزمایش سنجش عملکرد انسانی، گوفر موفق شده است امتحان درک مطلب دبیرستان را با نمره به نسبت بالایی پشت سر بگذارد. البته دقت آن در سایر زمینه‌ها از جمله ریاضیات و منطق کمی پایین‌تر است و نسبت به نسل قبلی، پیشرفت کمتری در این عرصه‌ها داشته است.

تیم توسعه دیپ مایند

با وجود تلاش‌های صورت گرفته، تیم توسعه دیپ مایند اذعان دارد که تحقیقات در زمینه دوری کامل و دائمی از کلیشه‌ها در مدل‌های زبانی در مراحل اولیه خود قرار دارد. همچنین با پیشرفت هوش مصنوعی و توانایی آن‌ها در حوزه زبان، نگرانی‌های جدی‌تری پیرامون سوء استفاده‌های احتمالی از آن‌ها مطرح می‌شود. استفاده از چنین فناوری‌هایی به عنوان ابزار ترویج اطلاعات غلط یا پروپاگاندا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متخصصین این حوزه است.

World of Words

منبع: engadget


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *