لوگو مخابرات ایران

مدیرعامل مخابرات: برای توسعه بخش ثابت باید ۱۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری شود

مدیرعامل مخابرات: برای توسعه بخش ثابت باید ۱۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری شود

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران می‌گوید توسعه شبکه ثابت در سال ۱۴۰۱ نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارد، در غیر این صورت نباید انتظار اینترنت پرسرعت و ارتباطات تلفن ثابت گسترده را داشت.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در آیین بهره‌برداری پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت روز جهانی ارتباطات اعلام کرد که ۲۸۰۰ پروژه ارتباطی با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در طول سال ۱۴۰۰ انجام شده است که هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات این پروژه‌ها افتتاح می‌شود.
او اعلام کرد که این سرمایه‌گذاری تنها در بخش ثابت و زیرساختی بوده و در بخش سیار و توسعه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
سلطانی با اعلام اینکه وظیفه مخابرات ایران توسعه زیرساخت اصلی ارتباطات در جای‌جای کشور است، گفت:
توسعه بخش ثابت چه تلفن ثابت چه اینترنت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد اگر سال آینده از طرف دولت و مجلس سیاست‌گذاری‌های مشخص و حمایتی صورت بگیرد، امیدواریم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه زیرساختی و توسعه ثابت افتتاح کنیم.
به باور او با هماهنگی و پشتیبانی دولت اگر این میزان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، کشور در بخش ثابت شاهد جهش رشد قابل توجهی خواهد بود.
رشد روزانه ۳۳ درصد استفاده کاربران از پهنای باند
مخابرات در سال ۱۴۰۰ آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید رشد ترافیک روزانه ۳۳ درصد و رکورد ۱۵ هزار و ۵۰۷ ترابایت استفاده از پهنای باند را داشته است. به گفته او سهم مخابرات از بازار ADSL و فیبرنوری (FTTH) در سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. ۳۸ درصد رشد درآمد مخابرات از پهنای باند، سهم ۶۳ درصدی از بازار پهنای باند و افزایش ۴۰۷ هزار مشترک فعال باند پهن از دیگر آماری بود که مدیرعامل مخابرات در این برنامه اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت مخابرات
سلطانی در ادامه با انتقاد از ثابت ماندن تعرفه‌ها در سال گذشته گفت:
این رشدی که در بخش پهنای باند و تعداد مشترکان به آن اشاره کردم هزینه‌های شرکت مخابرات را می‌پوشاند؛ ولی این در حالی است که هیچ اتفاقی در سال ۱۴۰۰ در موضوع تعرفه‌ها رخ نداده است. این ثبات در تعرفه‌ها هم در بخش پهنای باند و هم در بخش صوت دیده شد. با این همه، شرکت مخابرات با تلاش همکارانش در استان‌های مخابرات که با چنگ و دندان این شرکت را اداره می‌کنند و همچنین برنامه‌ریزی، با رشد فعالیت در بخش‌های مختلف همراه بوده است.
به باور سلطانی اگر کمک و سیاست به سمت منطقی کردن تعرفه‌ها پیش برود (چه در بخش پهنای باند و چه در بخش صوت) شاهد جهش‌هایی بیش از این در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.
طبق گفته‌های سلطانی با وجود ثبات در تعرفه‌ها شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۰ در بخش تلفن ثابت ۶۸۲ هزار و ۹۱۴ دایری داشته و دایرهٔ ADSL این شرکت هم در سال گذشته به ۱ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ پورت رسیده است.
با وجود اینکه وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار پورت فیبرنوری و VDSL واگذار کرده است، به گفته مدیرعامل مخابرات از این میان سهم مخابرات در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹ پورت VDSL و FTTH بوده است.
طبق گفته‌های مدیرعامل مخابرات این شرکت با وجود ثبات در تعرفه‌ها از هرجایی که امکان داشته مانند فروش دارایی‌ها، اخذ تسهیلات و حتی فروش بخشی از ضایعات سیم‌های مسی؛ منابع مورد نیاز برای رشد خدمات خود را فراهم کرده است.
سلطانی در ادامه با اشاره به هزینه‌های بالای نگه‌داری از تجهیزات، گفت:
بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات نصب‌شده در حال کار در کل کشور داریم. هزینه نگه‌داری این تجهیزات بدون توجه به هزینه توسعه، ۷ درصد از هزینه خرید تجهیزات را پوشش می‌دهد. شبکه به این هزینه‌ها برای به‌روزرسانی و بهبود فعالیت نیاز دارد.
به گفته او مخابرات تا جایی که توانسته در بخش توسعه و نگه‌داری از تجهیزات هزینه کرده است؛ اما برای بهبود در این فرایند و رشد در به‌روزرسانی شبکه‌ای که ۲۴ ساعته کار می‌کند باید تعرفه‌ها تغییر کند.
از سوی دیگر در این برنامه مدیرعامل مخابرات به رشد توسعه زیرساخت‌ها در روستاها هم اشاره کرد. طبق اظهارات او در سال ۱۴۰۱ باید ۵ هزار روستا به شبکه فیبر نوری متصل شوند که هزینه آن ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اگر این میزان مبلغ از سمت دولت تأمین نشود مخابرات نمی‌تواند طبق هدف تعیین‌شده قدم بردارد.

حمایت از تولید دانش‌بنیان

سلطانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به شعار امسال یعنی حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تأکید کرد که اگر بخواهیم شعار امسال محقق شود کلید این کار تقویت شرکت مخابرات ایران است. به گفته او شرکت مخابرات ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور است که می‌تواند به‌شدت به شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در کشور کمک کند.
سلطانی تأکید کرد که آن‌ها هم اکنون با بیش از ۲۰۰ شرکت فناور سخت‌افزار و نرم‌افزار در حوزه دانش‌بنیان قرارداد بسته‌اند و این شرکت نقش مهمی در بومی‌سازی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بازی می‌کند. او در این برنامه تأکید کرد که بیشتر تجهیزات خریداری‌شده برای توسعه شبکه مخابرات با تخصیص اعتبار از سمت این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده است.
سلطانی در این نشست بارها و بارها از دولت خواست از این شرکت حمایت کند تا بتواند وظیفه اصلی خود یعنی رساندن خدمات ارتباطی به نقاط مختلف کشور را به انجام برساند. سلطانی در این زمینه گفت:
شرکت مخابرات ایران مأموریت خدمات‌رسانی دارد، مأموریت توسعه شبکه پرسرعت دارد. اگر این دو را به‌عنوان مأموریت بپذیریم در راستای تحقق این مأموریت باید شرکت مخابرات ایران تقویت شود و این تقویت تاثیرش را در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد گذاشت.
او شرکت مخابرات ایران را پیشران صنعت ICT کشور معرفی و مجدداً تأکید کرد که تقویت این شرکت حلال مشکلات این صنعت خواهد بود.

افتتاح پروژه‌های مخابراتی در ۴ استان

در پایان این مراسم به‌صورت پایلوت پروژه‌های مخابراتی در ۴ استان نیز با حضور مدیران مخابرات و نمایندگان مجلس افتتاح شد. بر اساس این در استان مازندران ۵۷ پروژه مخابراتی افتتاح شد که از میان آن‌ها می‌توان به ایجاد ۵۰ هزار پورت فیبرنوری برای ۳۵ شهرک‌های صنعتی، اجرای ۱۰ کیلومتر فیبرنوری و همکاری با ۲۵۰ شرکت برای ظرفیت‌سازی بیش از ۲ هزار پورت ftth (فیبرنوری) اشاره کرد. در استان سیستان و بلوچستان نیز در مجموع یک هزار و ۵۵۲ کیلومتر فیبر نوری اجرا شد که از این مسیر ۸۹۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و به واسطه آن ۱۲۸ سایت به فیبر نوری وصل شده است. همچنین در استان هرمزگان ۲۰۷ پروژه با اعتباری بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان در بخش زیرساخت FTTH افتتاح شد.
از سوی دیگر در استان البرز ۶ پروژه بزرگ مخابراتی افتتاح شد. یکی از آن‌ها سوئیچ یکپارچه کشوری مخابرات است که ظرفیتی برای اجرای چهار میلیون و ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری و همچنین سرویس‌دهی به ۶ استان را دارد. برای این کار اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *