سلطه اسپاتیفای بر بازار استریم موسیقی؛ اپل موزیک با فاصله در جایگاه دوم
آمار منتشرشده از تعداد کاربران سرویسهای استریمی موسیقی نشان میدهد که اسپاتیفای همچنان حاکم بلامنازع این بازار محسوب میشود و ظاهراً اپل موزیک نیز با فاصله قابلتوجهی در جایگاه دوم قرار گرفته است.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در سالیان اخیر با گسترش استفاده از اینترنت و محتوای دیجیتال، سرویسهای استریم موسیقی از محبوبیت بسیار بالایی در نزد کاربران برخوردار شدهاند. به عبارتی میتوان گفت که سرویسهای مذکور جای خود را در طیف انبوهی از وسایل الکترونیکی باز و در قلب کاربران رسوخ کردهاند. اکنون، آمار جدیدی از تعداد کاربران در محبوبترین سرویسهای استریم موسیقی منتشر شده که نشان میدهد اسپاتیفای همچنان سلطه خود را با در اختیار داشتن ۳۱ درصد از سهم بازار حفظ کرده است.
اپل موزیک
طبق این آمار، اپل موزیک با داشتن ۱۵ درصد از سهم بازار در رتبه دوم و آمازون موزیک و تنسنت موزیک هر کدام با ۱۳ درصد در رتبه سوم قرار گرفتهاند. گفتنی است که آمار یادشده را Midia Research، آژانس تحقیقاتی و تحلیلی متمرکز بر رسانه و سرگرمی منتشر کرده است. این تجزیهوتحلیل بازهای تا سهماهه دوم سال ۲۰۲۱ را شامل میشود و در واقع، استفاده از دادههای قدیمیتر به دلیل مدت زمانی است که فرایند تجزیهوتحلیل بازار طول میکشد؛ بنابراین اعداد و ارقام کنونی میتواند تا حدودی متفاوت باشد؛ اما ماهیت کلی بازار احتمالاً به همین شکل باقی مانده است.
به طور کلی، اسپاتیفای معمولاً تعداد مشترکین رسمی را در پایان هر سهماهه منتشر میکند؛ اما رقبایی مانند اپل و آمازون کمتر از ارقام دقیق خبر میدهند و آخرین آمار رسمی که توسط Music Ally گردآوری شده است به ترتیب مربوط به سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میشود. در این گزارش تحقیقاتی آمده که در مجموع، تعداد کاربران سرویسهای استریمی موسیقی تا سه ماهه دوم ۲۰۲۱ به ۵۲۳٫۹ میلیون مشترک رسیده است. از قرار معلوم، بالغ بر ۱۶۲٫۴ میلیون مشترک از این آمار مربوط به غول سوئدی استریم موسیقی میشود. البته جالب است بدانید که اسپاتیفای در اکتبر سال گذشته میلادی ۱۶۵ میلیون مشترک خبر داده بود.
با گذر از اسپاتیفای، تخمین زده میشود که اپل موزیک ۸۶٫۶ میلیون مشترک دارد و احتمالاً آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز هر کدام کمی بیش از ۶۸٫۱ میلیون مشترک داشته باشند. افزون بر این، یوتیوب موزیک با در اختیار داشتن ۸ درصد سهم بازار و ۴۱٫۹ میلیون مشترک در جایگاه پنجم قرار دارد.
مدیا ریسرچ
مدیا ریسرچ میگوید که شواهد از ادامه رشد بازار استریم موسیقی حکایت دارند و نسبت به سهماهه دوم سال ۲۰۲۰ در حدود ۲۶٫۴ درصد افزایش کاربر را تجربه کرده است. به طور کلی، به نظر میرسد که در کوتاه مدت هیچ یک از رقبا نمیتوانند جایگاه اسپاتیفای را به خطر بیندازند؛ اما نباید از این غافل شد که سهم بازار آن از ۳۳ درصد در بازه مشابه ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
این در حالی است که به نظر میرسد آمازون و یوتیوب موزیک در بازه یادشده رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده و سرویسهای کمتر شناختهشده نظیر Yandex، Tencent و NetEast روی هم ۳۷ درصد رشد داشتهاند.
اسپاتیفای همچنین برخی از برنامههایش را به تأخیر انداخته و همین امر سبب نارضایتی کاربران شده است. این سرویس برای نخستین بار در فوریه سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا انتهای سال ۲۰۲۱ پشتیبانی از محتوای صوتی HiFi را در برخی از مناطق ارائه دهد. بااینحال، به نظر میرسد که ارائه قابلیت مذکور را به زمان دیگر موکول کرده است؛ بنابراین، رشد رقبا میتواند زنگ خطری برای محبوبترین سرویس استریم موسیقی بازار باشد.
World of Words
منبع: theverge