toyota-gr-corolla

تویوتا کرولا GR با موتور سه سیلندر 300 اسبی معرفی شد؛ جایگزینی جذاب برای لنسر EVO و سوبارو STI

تویوتا کرولا GR با موتور سه سیلندر 300 اسبی معرفی شد؛ جایگزینی جذاب برای لنسر EVO و سوبارو STI

در روزگاری که توجه عموم مشتریان به سمت خودروهای شاسی بلند مجهز به سیستم‌های کمک رانندگی جلب شده است، تویوتا در اقدامی عجیب دست به معرفی یک هاچ بک جذاب و داغ با موتور قدرتمند و گیربکس دنده دستی زده است، تا توجه جهانیان را به قدرت مهندسی برند خود جلب نماید.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کرولا GR با توان تولید 300 اسب بخار از یک پیشرانه سه سیلندر توربو برخودار است و شاید اولین نسخه از سری خودروهای اقتصادی کرولا باشد، که از شاخصه‌های کاملاً اسپرتی بهره مند شده است و به نوعی یک نقطه عطف در تاریخ مدل کرولا و رقیبی برای لنسر EVO و سوبارو STI محسوب می‌شود.

طراحی بدنه نسخه GR (گازو ریسینگ) بر اساس مدل اصلی کرولا انجام شده است اما طراحی متفاوت سپرها، اضافه شدن اگزوزهای سه گانه به نمای عقب، گلگیرهای عضلانی و اصطلاحاً باد داده شده، سقف فیبرکربنی و بسیاری آیتم‌های دیگر باعث شده که به جای یک هاچ بک اقتصادی ارزان قیمت، با یک خودرو اسپرت تیونینگ شده بی نقص روبرو باشیم.
البته تغییرات بدنه تنها محدود به جلوه‌های ظاهری نمی‌شود و تویوتا وقت زیادی را برای بهبود آیرودینامیکی کرولا جی آر صرف کرده است که شامل بازنگری در بخش‌های زیرین بدنه، طراحی اسپویلر سقفی و …می‌شود.
جالب آنکه علاوه بر سقف فیبرکربنی، درهای جانبی و در کاپوت نیز از فولاد به آلمینیوم تبدیل شده‌اند تا وزن خودرو کاهش یابد.
لیست تغییرات فنی کرولا جی آر نسبت به نسخه‌های پایه بسیار زیاد است و به شکل خلاصه باید گفت که این خودرو مورد یک بازنگری کامل قرار گرفته و حالا از مشخصاتی نزدیک به نسخه‌های رالی برخوردار است.
موتور سه سیلندر توربو که پیش از این در حدود 260 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در سینه کرولا بهبود یافته و حالا قادر به ارائه 300 اسب بخار چابک و 370 نیوتن متر گشتاور را در اختیار گیربکس 6 سرعته دستی قرار می‌دهد و ظاهراً تویوتا قصد ندارد تا این خودرو را در نسخه اتوماتیک راهی بازار نماید.
یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کرولا GR به سیستم انتقال قدرت و دیفرانسیل‌های مربوط می‌شود که از قابلیت تنظیم نسبت نیرو بین چرخ های جلو و عقب برخوردار است و سه حالت مختلف شامل 70 به 30 برای محور عقب به جلو، 50 به 50 و 40 به 60 را برای محور عقب و جلو ارائه می‌دهد.
همچنین فنربندی چرخ‌های عقب از نوع دوبل جناغی انتخاب شده‌اند تا حداکثر چسبندگی و قابلیت تنظیم زوایای چرخ را بر اساس نیاز و سلیقه راننده ممکن سازند.
هنوز قیمت کرولا GR به شکل رسمی اعلام نشده است اما آن طور که از شواهد امر بر می‌آید در نبود خودروهای جذابی مانند میتسوبیشی لنسر EVO و سوباروهای WRX STI، تویوتا قصد دارد تا بازار خودروهای اسپرت جوان پسند را به طور کامل در اختیار خود بگیرد.

World of Words

منبع: پدال


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *