photo_2022-10-27_10-33-02

زاکربرگ درتلاش است مسیر گوگل و اندروید را درمورد متا و متاورس تکرار کند

زاکربرگ درتلاش است مسیر گوگل و اندروید را درمورد متا و متاورس تکرار کند

متا تمایل دارد از وابستگی خود به اپل بکاهد و مارک زاکربرگ درهمین‌راستا تلاش می‌کند همان کاری که گوگل با اندروید انجام داد را در روند توسعه‌ی متاورس تکرار کند و البته از اشتباهات غول جستجوی اینترنت درس بگیرد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کارشناسان فناوری معتقدند که تلاش‌های چند میلیارددلاری مارک زاکربرگ برای ساخت متاورس و تصمیم وی برای تغییر نام تجاری فیسبوک به متا در سال گذشته، راهکاری برای بازپس‌گیری کنترل داده‌های مصرف‌کنندگان از دست اپل است.
مسیری که زاکربرگ درپیش‌ گرفته شبیه به اقدامات گوگل در راه توسعه‌ی اندروید است، اما به‌نظر می‌رسد مدیرعامل متا یک عنصر کلیدی که باعث موفقیت سیستم‌عامل موبایلی گوگل شد را از دست داده است.
تغییر در سیاست‌های اپل، مدل کسب‌وکار فیسبوک را به‌هم ریخته است
اپل سال گذشته سیاست‌های حفظ حریم‌خصوصی خود را تغییر داد و با ارائه‌ی قابلیت ردیابی اپلیکیشن‌‌ و اجازه دادن به کاربران برای تعیین فعال بودن این ویژگی، کسب درآمد فیسبوک از تبلیغات را دشوارتر کرد. مارک زگوتوویچ از تحلیل‌گران متا می‌گوید:
اپل اساساً بازده درآمد فیسبوک را کاهش داده است زیرا آن‌ها یک منبع داده‌ی بسیار عظیم را ازنظر دسترسی به داده‌های کاربران برنامه‌ها، حذف کرده‌اند و این تغییر می‌تواند برای متا هزینه‌هایی دربر داشته باشد.
لورا مارتین، تحلیل‌گر فناوری Needham می‌گوید بیش‌از ۹۵ درصد از درآمد این شرکت از دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند به‌دست می‌آید. مدیرعامل متا به سرمایه‌گذاران گفت که سیاست جدید اپل منجر به کاهش ۱۰ میلیارد دلاری درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.
مارتین اخیراً با انتشار یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران نوشت:
هدف متا، جایگزینی فناوری جدید با گوشی‌های هوشمند اپل در زندگی مصرف‌کنندگان است.
اندروید درمقابل متاورس
به‌نظر می‌رسد گوگل بیش‌از یک‌دهه قبل، اندروید را با هدفی مشابه هدف متا از ایجاد متاورس، یعنی رقابت با اپل، توسعه داد. براساس کتاب Dogfight، نوشته‌ی روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای به‌نام فرد ووگلشتاین که سال ۲۰۰۷ چاپ شده است، گوگل دقیقاً قبل‌از عرضه‌ی اولین گوشی اندرویدی خود، برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده را کنار گذاشت و آن‌ را طوری طراحی کرد که شبیه به نسل اول آیفون، زیبا به‌نظر برسد.
در کتاب والتر ایزاکسون نیز اشاره شده است که استیو جابز در سال ۲۰۱۱ از معرفی اندروید توسط گوگل خشمگین شد و آن را محصولی دزدی نامید زیرا ازنظر بنیان‌گذار اپل، سیستم‌عامل موبایلی غول جستجوی اینترنت درواقع کپی غیرقانونی از آیفون بود.
به‌هرحال، تفاوت اصلی میان تلاش گوگل برای فرار از برتری اپل و بازی متا وجود دارد، زیرا شواهدی مبنی‌بر تقاضای مصرف‌کنندگان برای محصولی که گوگل به‌دنبال آن بود، وجود داشت. شایان‌ذکر است اپل فقط ۷۴ روز پس‌از معرفی اولین نسل آیفون، یک میلیون دستگاه از این محصول فروخت.
مسیر گوگل با اندروید نتیجه داد؛‌ آیا تکرار آن به موفقیت متا کمک خواهد کرد؟
گوگل متوجه شد که اپل به‌کدام سمت پیش می‌رود و درنتیجه به روند توسعه‌ی پلتفرم اندروید برای مطابقت و رقابت با iOS ادامه داد. این شرکت همچنین به سرمایه‌گذاری در ساخت گوشی‌های هوشمند خود ادامه داده است؛ دستگاهی که می‌داند مردم به خرید آن تمایل دارند.
اقدامات گوگل نتیجه داد و اندروید اکنون سیستم‌عامل غالب گوشی‌های هوشمند در سرتاسر جهان است. البته غول فناوری اهل مانتین‌ویوو، سریعاً مسیر اپل را دنبال کرد، اما این اقدام درمورد متا می‌تواند خطرناک باشد زیرا این شرکت روی محصولی که هنوز آزمایش نشده یعنی متاورس، سرمایه‌گذاری کرده است. زگوتوویچ در بخشی از توضیحات خود گفت:
سرمایه‌گذاری روی متاورس یک ریسک بسیار سنگین بوده و من فکر می‌کنم خطر اصلی آن است که درحال‌حاضر هیچ چیز ملموسی در مورد این تکنولوژی وجود ندارد.
برخی تحلیل‌گران وا‌ل‌استریت به موفقیت متا شک دارند
مارتین می‌گوید حتی اگر متاورس آن‌طور که متا آن را توصیف می‌کند، یک دیدگاه مبتنی‌بر سخت‌افزار همه‌جانبه‌ باشد، آیا این شرکت واقعاً تأمین‌کننده‌ی اصلی سخت‌افزار موردنیاز فناوری مذکور برای مصرف‌کنندگان خواهد بود؟
درحالی‌که پایبندی به مدل کسب‌وکار قدیمی متا به‌‌دلیل تغییر سیاست‌های حریم‌خصوصی اپل، احتمالاً منجر به ازدست دادن میلیاردها دلار درآمد این شرکت خواهد شد، ساخت یک دنیای مجازی کامل، آن‌هم از ابتدا، واقعاً پروژه‌ی کم‌هزینه‌ای نیست.
طبق گزارش متا، واحد تجاری متاورس این شرکت از ابتدای سال گذشته، بیش‌از ۱۹ میلییارد دلار ضرر کرده است؛ موضوعی که باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به زاکربرگ از او درخواست کنند تا جلوی ضرردهی را بگیرد. شایان‌ذکر است ارزش سهام متا از ابتدای سال جاری تا این‌لحظه بیش‌از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

World of Words

منبع: businessinsider

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *