javascript-typescript

جاوا اسکریپت جایگاه محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی میان توسعه‌دهندگان را از دست داد

جاوا اسکریپت جایگاه محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی میان توسعه‌دهندگان را از دست داد

طبق گزارشی جدید، اکنون تایپ‌اسکریپت با عبور از جاوااسکریپت، به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بین توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|گزارش اخیر CircleCI حاکی از آن است که تایپ‌اسکریپت (TypeScript) اکنون با پشت‌سرگذاشتن جاوااسکریپت (JavaScript)، رتبه‌ی اول محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی را ازآنِ خود کرده و درواقع، یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها را در حوزه‌ی برنامه‌نویسی کنار زده است.
به‌گزارش TechRadar، تبدیل‌شدن تایپ‌اسکریپت به‌ محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی احتمالاً به برخی قابلیت‌های آن، ازجمله امکان دریافت خطاهای کوچک‌تر به‌صورت محلی و اجرای کدهای کاری به دفعات بیشتر از جاوا‌اسکریپت ارتباط دارد.
طبق گزارش CircleCI، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، فقط پایتون موفق شده است میزان محبوبیت خود را حفظ کند و همچنان در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد. نام HTML و جاوا و PHP نیز در میان ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب جهان دیده می‌شود. علاوه‌براین، HCL اخیراً وارد این فهرست شده و جایگاه ۹ را به‌دست آورده است.
مایکل استنکه، معاون CircleCI، خاطرنشان کرد:
تیم‌های نرم‌افزاری ابزارها و راهکارهایی را به‌کار می‌گیرند که بیشتر موردپسند توسعه‌دهندگان قرار دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهند درصورت نیاز، تغییرات مدنظر خود را به‌طور خودکار و در مقیاس‌ گسترده، روی پروژه‌ها اعمال کنند. درواقع، توسعه‌دهندگان به استفاده از ابزارهایی جذب می‌شوند که قابلیت همکاری و تکرارپذیری و بهره‌وری را ارتقا می‌دهند.
گیت هاب، پلتفرم محبوبی که در مالکیت مایکروسافت قرار دارد، روز گذشته ابزار جدیدی برپایه‌ی هوش مصنوعی منتشر کرد که Copilot نامیده می‌شود. ابزار Copilot ادامه‌ی کدی را که توسعه‌دهنده در حال نوشتنش است پیش‌بینی می‌کند تا سرعت کدنویسی افزایش یابد.
گیت هاب سال گذشته در همکاری با OpenAI نسخه‌ی پیش‌نمایش Copilot طراحی کرد و دردسترس قرار داد. روز گذشته شاهد انتشار عمومی Copilot برای تمامی توسعه‌دهندگان بودیم. براساس گزارش ورج، قابلیت GitHub Copilot ماهانه ۱۰ دلار قیمت دارد و در صورت تهیه‌ی اشتراک سالانه باید ۱۰۰ دلار پرداخت کنید.
وقتی توسعه‌دهندگان در داخل محیط‌های توسعه‌ی یکپارچه (IDE) نظیر Visual Studio Code و Neovim مشغول کدنویسی می‌شوند، قابلیت Copilot کدهای بعدی را پیش‌بینی می‌کند. Copilot افزون‌بر کد بویلرپلیت و کمک به انجام فرایند یونیت تست (آزمایش بخش‌های کوچک از هر نرم‌افزار) می‌تواند متدهایی کامل و الگوریتم‌هایی پیچیده پیشنهاد دهد.
ظاهراً در یک سال اخیر بیش از ۱٫۲ میلیون توسعه‌دهنده شروع‌ به استفاده از ابزار Copilot کرده‌اند. گیت هاب می‌گوید این ابزار اشتراکی برای دانشجوهای تأییدشده و نگه‌دارندگان پروژه‌های محبوب متن‌باز، رایگان باقی می‌ماند. گیت هاب می‌گوید Copilot در فایل‌هایی که در آن‌ها فعال شده نزدیک‌ به ۴۰ درصد از کل کد را می‌نویسد.
توماس دومکه، مدیرعامل گیت هاب، می‌گوید: «ما معتقدیم همچون ظهور کامپایلرها و مقوله‌ی متن‌باز، کدنویسی به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ماهیت توسعه‌ی نرم‌افزار را به‌شکلی اساسی متحول کند و به توسعه‌دهندگان ابزار جدیدی برای نوشتن ساده‌تر و سریع‌تر کدها ارائه دهد تا این افراد بتوانند در زندگی‌شان شادتر باشند.»

World of Words

منبع:techradar

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *