برتری چشمگیر عملکرد Core i5-13400

برتری چشمگیر عملکرد Core i5-13400 نسبت به Core i5-12400 در بنچمارک‌های اولیه

برتری چشمگیر عملکرد Core i5-13400 نسبت به Core i5-12400 در بنچمارک‌های اولیه

نتایج اولین بنچمارک‌ها نشان از برتری ۲۰ درصدی عملکرد تراشه‌ی Core i5-13400 درمقایسه با Core i5-12400 دارد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|فروش پردازنده‌ی معرفی‌نشده‌ی اینتل Core i5-13400 در برخی از فروشگاه‌های اندونزی آغاز شده و به‌همین دلیل اکنون مشخصات و قیمت این تراشه دردسترس قرار گرفته است. Jawara Media آمار اولیه‌ی مربوط به عملکرد پردازنده‌ی مذکور را به‌اشتراک گذاشته است که نشان از برتری آن نسبت Core i5-12400 دارد. درواقع Core i5-13400 اینتل درمقایسه با مدل قبلی این تراشه از هسته‌های بیشتری بهره می‌برد و فرکانس کاری بالاتری دارد. علاوه‌براین، پردازنده‌ی جدید تیم آبی نسبت‌به قبل عملکرد بهتری در بارهای کاری چندرشته‌ای (Multi-Threaded Workloads) ارائه می‌دهد.
Core i5-13400 اینتل از پیکربندی ۴+۶ هسته‌ای (شامل ۶ هسته با کارایی بالا و چهار هسته‌ی کم‌مصرف) و فرکانس پایه‌ی ۲٫۵ گیگاهرتز بهره می‌برد و حداکثر فرکانس آن درحالت تقویت‌شده به ۴٫۶ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده ۲۰ مگابایت حافظه‌ی کش L3 دارد و درمقایسه با نسل قبلی خود یعنی Core i5-12400 از چهار هسته‌ی اضافه استفاده می‌کند و فرکانس آن نیز ۲۰۰ مگاهرتز نسبت‌به قبل افزایش یافته است. علاوه‌براین، مقدار حافظه‌ی کش L3 تراشه‌ی جدید اینتل دو مگابایت بیشتر شده است. قیمت این پردازنده حدود ۲۲۶ دلار است، درحالی‌که نسل قبلی آن با قیمت ۲۱۱ تا ۲۲۱ دلار به‌فروش می‌رسد.

اما چرا اینتل

غیر از اضافه شدن چهار هسته‌ی کم‌مصرف به Core i5-13400، به‌طور رسمی جزئیات دیگری درمورد این تراشه ارائه نداده است؟ این محصول درواقع تنها پردازنده‌ی نسل سیزدهمی تیم آبی محسوب می‌شود که از سیلیکون RaptorLake B0 و Alder Lake C0 استفاده می‌کند. توان مصرفی این پردازنده ۶۵ وات است و از مولتی‌پلایر (Multiplier) قفل‌شده بهره می‌برد و به‌همین دلیل نمی‌توان آن را به‌راحتی اورکلاک کرد. شاید هنوز گزینه‌ی اورکلاک BCLK برای این محصول وجود داشته باشد اما از‌ آنجا که تا این‌لحظه هیچ‌کس روش یادشده را روی این مدل خاص آزمایش نکرده است، جزئیات بیشتری دراین مورد دردسترس نداریم.
باید اشاره کنیم فرکانس یک پردازنده معادل است با حاصل‌ضرب فرکانس پایه (BCLK) (که معمولاً ۱۰۰ مگاهرتز است) در یک ضریب که با عنوان مولتی‌پلایر (Multiplier) شناخته می‌شود.
به‌نوشته‌ی Tomshardware، با درنظر گرفتن عملکرد Core i5-13400، حداقل در نسخه‌ی C0 Die، ظاهراً عملکرد این پردازنده نسبت به نسل قبل به‌میزان درخورتوجهی افزایش یافته که دلیل اصلی آن احتمالاً اضافه شدن هسته‌های کم‌مصرف است. باید اشاره کنیم برنامه‌ی CPU-Z همچنان به‌دلایل واضح این پردازنده را به‌عنوان سری RaptorLake شناسایی می‌کند.
اگرچه Core i5-13400 احتمالاً به‌طور رسمی در جریان نمایشگاه CES ماه آینده معرفی خواهد شد، اما از همین‌حالا به فهرست فروشگاه‌های اندونزی اضافه شده و حتی نتایج اولین بنچمارک‌های انجام‌شده روی آن دردسترس قرار گرفته است. به‌یاد داشته باشید درحال‌حاضر با آمار اولیه‌ درمورد عملکرد این تراشه سروکار داریم و بنابراین نمی‌توان با اطمینان‌خاطر درمورد آن نظر داد.
Core i5-13400 در بخش عملکرد تک‌رشته‌ای معیار Cinebench R23 حدود ۵٫۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی این پردازنده است. بااین‌حال، طبق نتایجی که Jawara Media به‌اشتراک گذاشته است، امتیاز عملکرد چندرشته‌ای آن ۲۹ درصد بیشتر از مدل پیشین است. این تراشه در آزمون نرم‌افزار بلندر (Blender)، به‌دلیل حجم کاری بالا و استفاده از پردازش‌های چندرشته‌ای، ۲۲ درصد سریع‌تر از نسخه‌ی قبلی خود است. تراشه‌ی مذکور در بخش خروجی گرفتن ویدیوهای 1080p H.264 در ادوبی پریمیر، اکنون ۲۳ درصد نسبت به نسل قبلی سریع‌تر شده است زیرا این حجم‌کاری نیز به‌وضوح از فرآیندهای چندرشته‌ای استفاده می‌کند.
درحالی‌که عملکرد Core i5-13400 نسبت به Core i5-12400 به‌میزان درخورتوجهی بهبود یافته است، حداقل براساس معیار Jawara Media، هسته‌های اضافه و فرکانس بالاتر باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود. به‌عنوان مثال مصرف این پردازنده‌ی جدید در بارهای کاری سنگین به ۸۶ وات افزایش یافته که نسبت به نسل قبلی آن ۲۰ وات بیشتر است.

World of Words

منبع: intel

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *