آلفابت

آلفابت در فصل اول 2022 به‌رغم افزایش درآمد، با کاهش 1 میلیارد دلاری سود مواجه شد

آلفابت در فصل اول 2022 به‌رغم افزایش درآمد، با کاهش 1 میلیارد دلاری سود مواجه شد

آلفابت به‌عنوان شرکت مادر گوگل پس از گزارش درآمد رکوردشکن 257 میلیارد دلاری در سال 2021، حالا در اولین فصل مالی سال 2022 اگرچه نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال درآمد بیشتری کسب کرده، اما افزایش هزینه‌ها باعث شده سود خالص این شرکت حدود 1 میلیارد دلار کمتر شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|آلفابت در سه‌ماهه اول سال 2022 حدود 23 درصد بیشتر از بازه زمانی مشابه پارسال درآمد داشته و این رقم را به 68 میلیارد دلار رسانده است، با این حال، سود خالص آن‌ها از 17.9 میلیارد دلار به 16.4 میلیارد دلار رسیده است. این ارقام عملکردی ضعیف‌تر از پیش‌بینی تحلیل‌گران وال استریت را نشان می‌دهند که انتظار داشتند غول ماونتین ویو به ازای هر سهم 25.91 دلار درآمد عایدی داشته باشد، اما آلفابت حالا از عایدی 24.62 دلاری خبر داده است.
هزینه‌های تحقیق و توسعه در فصل اول 2022 نسبت به پارسال بیش از 1 میلیارد دلار افزایش یافته و از 7.4 میلیارد به 9.1 میلیارد دلار رسیده است. به‌علاوه، این شرکت در فصل اول 2021 از موجودی سهام تحت اختیار خود 4.8 میلیارد دلار سود کرده بود، اما امسال 1.07 میلیارد دلار زیان داده است.

آلفابت از عملکرد یوتیوب می‌گوید

در مورد یوتیوب، درآمد تبلیغاتی این شرکت به 6.86 میلیارد دلار رسیده، اما نرخ رشد آن کندتر از نرخ رشد دو سال اول همه‌گیری کرونا بوده است. «سوندار پیچای»، مدیرعامل آلفابت می‌گوید سرمایه‌گذاری در بخش یوتیوب Shorts موفقیت‌آمیز بوده و بازدیدهای روزانه به 30 میلیارد یعنی چهار برابر سال قبل رسیده است.
درآمد بخش گوگل کلاود هم افزایش خوبی داشته و از 4 میلیارد دلار به 5.8 میلیارد دلار رسیده است. آلفابت معمولاً آمار مشخصی از عملکرد فروش سخت‌افزارهای خود ارائه نمی‌کند و همه این محصولات را در دسته‌بندی Google other می‌گذارد که زیرمجموعه‌ای از دسته‌بندی سرویس‌های گوگل است. این دسته‌بندی در فصل اول 2022 با افزایش 400 میلیون دلاری موفق به کسب درآمد 6.8 میلیارد دلاری شده است.
بخش Other Bets شامل پروژه‌های آزمایشی از جمله رانندگی خودران با Waymo، سلامت با Verily و گوگل فیبر هم در مجموع 440 میلیون دلار درآمد داشته که نسبت بازه مشابه پارسال، از افزایش دو برابری خبر می‌دهد.
«سوندار پیچای»، مدیرعامل آلفابت و گوگل در بیانیه‌ای همراه با این گزارش مالی گفت: «در فصل چهارم شاهد رشد زیادی در کسب و کار تبلیغاتمان بودیم که به رشد و جذب کاربر در میلیون‌ها کسب و کار کمک کرد. درآمد گوشی‌های پیکسل علی‌رغم محدودیت‌های زنجیره تأمین در این فصل رکورد زد. کسب و کار ابری هم به رشد قدرتمندانه خود ادامه داد.»
آلفابت در سال گذشته میلادی برای اولین بار به درآمدی بیشتر از 200 میلیارد دلار دست پیدا کند. این رقم از آن جهت حائز اهمیت است که در مقایسه با درآمد مالی این شرکت در سال 2016 از افزایش سه برابری خبر می‌دهد.
گوگل معمولاً آمار مربوط به فروش دستگاه‌های خود از جمله گوشی‌های پیکسل، محصولات هوشمند نست یا سیستم عامل اندروید را جداگانه اعلام نمی‌کند. این شرکت در عوض آن‌ها را در بخش Google Other در زیر مجموعه خدمات گوگل قرار می‌دهد. این خدمات همچنین شامل یوتیوب و موتور جستجو می‌شود که هر دو از پردرآمدترین سرویس‌های این شرکت هستند. Google Other در سه‌ماهه چهارم 2021 حدود 8.1 میلیارد دلار درآمد داشت.

درآمد چشمگیر آلفابت در بخش تبلیغات

این غول مستقر در ماونتین ویو در فصل چهارم از بخش تبلیغات 61.24 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. آن‌ها همچنین 8.63 میلیارد دلار فقط از بخش تبلیغات یوتیوب درآمد داشتند. با این حال بخش خدمات ابری علی‌رغم درآمد 5.54 میلیارد دلاری، شاهد زیان عملیاتی 890 میلیون دلاری بود. در دسته‌بندی Other Bets که شامل واحدهایی مثل رانندگی خودکار Waymo و علوم زندگی Verily می‌شود هم 181 میلیون دلار درآمد به دست آمد.
گفتنی است که گوگل پارسال 6500 نیروی تمام وقت را به جمع استخدامی‌های خود اضافه کرد. حالا مجموع تعداد نیروهای تمام وقت این شرکت 156,500 نفر اعلام شده است.

World of Words

منبع: abc.xyz


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *