شرکت مایکروسافت

درآمد مایکروسافت از سرفیس و ویندوز رشدی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است

درآمد مایکروسافت از سرفیس و ویندوز رشدی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است

رشد تقاضا برای خرید کامپیوترهای شخصی افزایش درآمد برای مایکروسافت را به دنبال داشته است، درآمد ۴۹/۴ میلیارد دلاری مایکروسافت در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ بیش از انتظارات بوده و ۱۸ درصد رشد سالانه را تجربه کرده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|به‌طور دقیق‌تر، تنها بخش کامپیوترهای شخصی (More Personal Computing) توانسته تا درآمدی ۱۴٫۵ میلیارد دلاری را ثبت کند که در مقایسه سال گذشته رشدی ۱۱ درصدی را تجربه کرده؛ علاوه بر این بخش‌های سرفیس و ویندوز همانند انتظار به ترتیب با رشدی ۱۳ و ۱۱ درصدی مواجه شده‌اند.
به گفته مایکروسافت درآمد حاصل از لایسنس ویندوز برای تولیدکنندگان به لطف رشد تقاضا در بازار کامپیوترهای شخصی که هزینه لایسنس بالاتری در مقایسه با نسخه تجاری دارد نیز افزایش داشته است. به‌طور ویژه درآمد بخش محصولات تجاری و سرویس‌های ابری به لطف مایکروسافت ۳۶۵ رشدی ۱۴ درصدی را تجربه کرده‌اند.
خلاصه‌ای از عملکرد بخش کامپیوترهای شخصی مایکروسافت در ادامه آمده است:

  • رشد ۱۱ درصدی درآمد حاصل از لایسنس ویندوز برای تولیدکنندگان
  • رشد ۱۴ درصدی درآمد محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های ابری
  • رشد ۴ درصدی درآمد ایکس باکس و سرویس‌های گیمینگ
  • رشد ۲۳ درصدی درآمد حاصل از جست‌وجو و تبلیغات (منهای هزینه‌های ترافیک)
  • رشد ۱۳ درصدی درآمد بخش سرفیس

طبق پیش‌بینی مایکروسافت در فصل گذشته، انتظار می‌رفت تا درآمد بخش سرفیس به دلیل افزایش تقاضا در میان جوانان افزایش یابد که به نظر می‌رسد غول ردموندی توانسته تا مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کند. همچنین ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت به‌زودی پیش‌بینی خود از فصل مالی بعدی را منتشر خواهد کرد.
تصور کنید جایی مشغول به کار هستید که مدیرش از اینکه بیشتر از آنچه باید، درگیر کار هستید، نگران است و می‌گوید: «سلامتی کارمندان مهم‌ترین بخش بهره‌وری است.»
این دقیقاً حرفی است که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت زده است که از سال ۲۰۱۴ که هدایت مایکروسافت را به عهده گرفت، ارزش بازار این شرکت را به بیش از ۲ تریلیون دلار رسانده است. نادلا در کنفرانس آینده کار وارتون (Wharton Future of Work) روز پنج‌شنبه روی صحنه رفت تا از تأثیرات منفی دورکاری بر سلامت روانی کارمندان هشدار دهد و تأیید کند چطور با از بین رفتن مرز بین زندگی شخصی و حرفه‌ای، بسیاری از ما بیشتر از آنچه باید مشغول به کار هستیم.

کنفرانس آینده کار وارتون
ساتیا نادلا که شرکتش در تلاش برای بهبود نرم‌افزار تیمز، تأثیر دورکاری بر کار تیمی را مورد مطالعه قرار داده است، با اشاره به تحقیقات مایکروسافت گفت حدود یک سوم کارمندان دفتری براساس فعالیتی که روی کیبورد انجام می‌دهند، «سومین اوج»‌ بهره‌وری را پس از پایان ساعات کاری و در طول شب تجربه می‌کنند. بهره‌وری معمولاً قبل و بعد از ناهار افزایش می‌یابد، اما این اوج سوم نشان می‌دهد که دورکاری مرزهای مبهم بین شغل و زندگی افراد را بیش از پیش در هم شکسته است و دیگر ساعات مشخص کاری معنی خود را از دست داده‌اند.
حالا این آمار را با افزایش چشم‌گیر استفاده از گوشی‌های هوشمند برای انجام کار کنار هم بگذارید تا با سناریوی «همیشه در دسترس و مشغول به کار» روبه‌رو شوید. پیامدهای چنین سناریویی قابل تصور و نگران‌کننده است. وقتی مرز بین کار و زندگی محو می‌شود، ذهن هیچ‌گاه فرصت استراحت پیدا نمی‌کند؛ الویت‌های شخصی به عقب رانده می‌شوند تا پیام‌ها، تماس‌ها و نوتیفیکیشن‌های گوشی تمام توجه ما را به خود معطوف کنند. به‌عبارت دیگر، افزایش کارمندان دور کار باعث شده شغل‌های غیرحیاتی به شغل‌های آنکال و «همیشه گوش‌به‌زنگ» تبدیل شوند.

از زمان شروع همه‌گیری، میانگین روز کاری ۱۳ درصد افزایش یافته است

به گفته بلومبرگ، دو نفر از هر ۳ کارمندی که قصد ترک شغل خود را دارند، می‌گویند کارفرمای آن‌ها به وعده‌های مبنی بر توجه به سلامت روان کارکنان که در روزهای اولیه همه‌گیری کرونا مطرح شده بود، عمل نکرده است.
در مطالعه جدیدی که روی کارمندان مایکروسافت انجام شده است، حدود ۳۰ درصد از آن‌ها اوج کاری را در صبح، بعد از ظهر و تا حد کمتری در حدود ساعت ۱۰ شب تجربه کرده‌اند. مایکروسافت از نتایج این مطالعه دریافته که از زمان شروع همه‌گیری، میانگین روز کاری ۴۶ دقیقه یا ۱۳ درصد افزایش یافته و زمان صرف‌شده برای انجام کار در ساعات غیرکاری با سرعت بیشتری رشد کرده و به ۲۸ درصد رسیده است.
نادلا با اشاره به اینکه مایکروسافت حدود ۵ هزار کارمند را در طول همه‌گیری کرونا جذب کرده است، گفت این افراد، به‌ویژه در بخش فناوری، خواستار انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب مکان و زمان کار خود هستند. درواقع، نظرسنجی Future Forum از برنامه‌نویسان نرم‌افزار، تحلیل‌گران داده و دیگر افرادی که با داده سر و کار دارند، نشان داد سه نفر از هر چهار نفر خواستار انتخاب محل کار خود هستند؛ درحالی‌که ۹۵ درصد می‌خواهند توانایی تنظیم ساعات کاری خود را داشته باشند.
نادلا در این کنفرانس از نتایج تحقیقات مایکروسافت استفاده کرد تا بگوید:
ما میزان بهره‌وری را از معیارهای همکاری و بازده می‌سنجیم، درحالی‌که یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهره‌وری، سلامت کارمندان است. ما می‌دانیم که استرس با کارمندان چه می‌کند. ما باید مهارت‌های نرم و شیوه‌های مدیریت قدیمی را بیاموزیم تا از سلامتی افراد مراقبت کنیم.
من می‌توانم این انتظار را ایجاد کنم که اگر کارمندان مایکروسافت آخر هفته از جانب مدیرعامل ایمیلی دریافت کردند، احساس نکنند که مجبورند همان روز به آن پاسخ دهند.
نادلا در لابه‌لای صحبت‌هایش، نکته بسیار مهمی را درباره بهره‌وری مطرح کرد. اینکه کارفرمایان عادت کرده‌اند برای افزایش میزان بهره‌وری تنها روی همکاری تیمی و خروجی تمرکز کنند؛ درحالی‌که به گفته نادلا، مهم‌ترین اصل برای افزایش بهره‌وری سلامت روان کارمندان است که معمولاً همیشه نادیده گرفته می‌شود.
درست است که نادلا در این کنفرانس حرف دل همه کارمندان پشت میز نشین را زد که به خاطر دورکاری در شرایط کرونا کم‌کم دارند دچار فرسودگی شغلی می‌شوند؛ اما او هنوز تا تبدیل شدن به مدیرعامل ایدئال فاصله دارد. وقتی از او پرسیده شد که آیا از فرستادن ایمیل در روزهای آخر هفته خودداری خواهد کرد یا خیر، کمی از جواب دادن طفره رفت؛ اما درحالی‌که همچنان به «فرهنگ یادگیری» که آن را عامل اصلی موفقیت خود می‌داند، اعتقاد داشت، گفت: «من هر روز چیز جدیدی یاد می‌گیرم.»

World of Words

منبع: windowscentral


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *