برند گوگل

گوگل با ۵٫۴ میلیارد دلار یک شرکت مهم امنیت سایبری را تصاحب می‌کند

گوگل با ۵٫۴ میلیارد دلار یک شرکت مهم امنیت سایبری را تصاحب می‌کند

مندینت، شرکت فعال در حوزه‌ی امنیت سایبری، با قراردادی به ارزش ۵٫۴ میلیارد دلار به تصاحب گوگل درمی‌آید. گفته می‌شود مایکروسافت نیز می‌خواسته مندینت را تصاحب کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|گوگل، زیرشاخه‌ی بزرگ شرکت آلفابت، اعلام کرده است که قصد دارد شرکت مندینت (Mandiant) را که در حوزه‌ی امنیت سایبری فعالیت می‌کند به تصاحب خود دربیاورد. براساس گزارش رویترز، قرارداد بین گوگل و مندینت ۵٫۴ میلیارد دلار ارزش دارد.
مایکروسافت و آمازون نیز که رقبای مستقیم گوگل در حوزه‌ی واحدهای تجاری ابری هستند، اخیراً تلاش‌های بیشتری در این راستا انجام داده‌اند تا رقابت تشدید شود. امضای قرارداد با مندینت در نهایت بهبودهایی روی کسب‌و‌کار رایانش ابری گوگل اعمال می‌کند.
گوگل به‌صورت سالانه بیش از ۱۹ میلیارد دلار درآمد از طریق رایانش ابری کسب می‌کند. شرکت تحت مدیریت سوندار پیچای می‌گوید تخصص مندینت به تقویت عملیات‌های امنیتی و خدمات مشورتی گوگل منتهی می‌شود.
پیش‌تر گفته می‌شد مایکروسافت نیز به تصاحب مندینت علاقه‌مند است. ردموندی‌ها قبلاً پیش‌بینی کرده‌اند که در پنج سال پیشِ رو بالغ‌بر ۲۰ میلیارد دلار در حوزه‌ی امنیت سایبری سرمایه‌گذاری کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام مندینت با افت دو درصدی مواجه شده است. در همین حین شاهد رشد ۰٫۲ درصدی سهام آلفابت و رسیدن آن به ۲٬۵۳۲٫۲۰ دلار بودیم.
مندینت که روی حوزه‌ی پاسخ‌گویی به حوادث سایبری و آزمایش امنیت سایبری تمرکز دارد، سال گذشته‌ی میلادی به شرکتی مستقل تبدیل شد. در آن زمان فایرآی که مندینت را در سال ۲۰۱۴ تصاحب کرده بود کسب‌و‌کار محصولات خود را با قیمت ۱٫۲ میلیارد دلار فروخت. مندینت امروزه به شرکتی قابل‌اعتماد برای نهادهای خبری و شرکت‌ها به‌منظور تحقیقات روی حملات سایبری تبدیل شده است.
استارتاپ‌ های موفق با ایده‌های ناب و دست یافتن به موفقیت در بازه‌ی زمانی کوتاه گزینه‌های خوبی برای کمپانی‌های بزرگ محسوب می‌شوند تا با تصاحب آن‌ها، دستاوردهای کمپانی‌های نوپا را از آن خود کنند. در ادامه به بررسی ۱۰ خرید بزرگ استارتاپ ها در سال ۲۰۱۴ خواهیم پرداخت.
تصاحب استارتاپ ها را می‌توان به نوعی یک معامله‌ی دو سر برد خواند. غول‌های فناوری با خرید استارتاپ ها محصولات و دستاوردهای کمپانی‌های نوپا را تبدیل به فرصتی برای مقابله با رقبا می‌کنند. خرید کمپانی‌‌های کوچک را می‌توان مصداق بارز هدف قرار دادن دو هدف با یک تیر خواند، چراکه کمپانی‌های بزرگ با این کار علاوه بر حذفِ یک رقیب از عرصه‌ی مبارزه، نیروی خود را نیز برای مبارزه با رقبای کارکشته دوچندان می‌کنند. از طرفی دیگر، بنیان‌گذاران استارتاپ ها نیز در طول چند ساعت تبدیل به یک فرد ثروتمند می‌شوند. در ادامه به بررسی ۱۰ خرید بزرگ استارتاپ ها خواهیم پرداخت.
۱۰. تصاحب DeepMind توسط گوگل

DeepMind
قیمت: حداقل ۵۰۰ میلیون دلار
تاریخ: ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴
با توجه به اینکه فیس‌بوک و سایر غول‌های دره‌ی سیلیکون سرمایه‌گذاری‌هایی را در زمینه‌ی هوش مصنوعی انجام دادند، گوگل نیز با خرید کمپانی دیپ‌مایند که یک استارتاپ بریتانیایی است، تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داد.
موضوعی که مشخص نیست، دستاورد و جزئیات فعالیت این استارتاپ است. لری وازرمن، پروفسور دانشگاه کارنگی ملون در یادداشتی که در سال ۲۰۱۲ نوشت، به این موضوع اشاره کرد که دیپ‌مایند درصدد ساخت سیستمی است که می‌تواند فکر کند. البته پس از تصاحب این کمپانی توسط گوگل، جزئیات مربوط به فعالیت این استارتاپ به بیرون درز نکرده است.
۱۰. تصاحب Skybox Imaging توسط گوگل

Skybox Imaging
قیمت: ۵۰۰ میلیون دلار
تاریخ: ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴
وال‌استریت ژورنال تصاحب اسکای‌باکس ایمیجینگ توسط گوگل را به عنوان یکی از بهترین خریدهای گوگل عنوان کرده است. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال این خرید در مقایسه با سایر خرید‌های گوگل تاثیر بزرگ‌تری در عملکرد غول جستجو خواهد داشت.
در مقایسه با استارتاپ هایی چون یوبر (Uber) و واتساپ که در حال حاضر جز با ارزش‌ترین استارتاپ ها هستند، اسکای‌باکس ایمیجینگ هزینه‌ی چندان زیادی را متحمل گوگل نکرده است. غول جستجو برای خرید این کمپانی تاثیرگذار تنها ۳ درصد از مبلغ پرداخت شده برای خرید واتساپ را هزینه کرده است.
۱۰. تصاحب Maker Studios توسط دیزنی
قیمت: حداقل ۵۰۰ میلیون دلار (افزایش مبلغ خرید مشروط به کسب موفقیت در دستیابی به اهداف تعیین شده)
تاریخ: ۲۴ مارس ۲۰۱۴
میکر استودیو، یکی از شناخته‌شده‌ترین سازندگان ویدئو برای کانال‌های فعال در یوتیوب است. ویدئوهای این کمپانی در زمان خرید توسط دیزنی دارای بیش از ۵.۵ میلیارد بازدید از سوی ۳۸۰ میلیون مشترک یوتیوب بود.
۹. تصاحب DropCam توسط گوگل

DropCam
قیمت: ۵۵۵ میلیون دلار
تاریخ: ۲۰ ژوئن ۲۰۱۴
با توجه به روند رو به رشد توسعه‌ی گجت‌ها و ابزار‌های مرتبط با مفهوم اینترنت اشیا، گوگل نیز دراپ‌کم را که در حوزه‌ی تولید دوربین‌های مداربسته فعالیت می‌کند، از آن خود کرد. غول جستجو سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه‌ی اینترنت اشیا کرده و سه کمپانی بزرگ را در این حوزه مال خود کرده است. شاخص‌ترین کمپانی در این حوزه، نست است. گوگل هم‌اکنون سه کمپانی در زمینه‌ی تولید دروبین‌های مداربسته، سیستم حریق و ترموستات را از آن خود کرده تا با نیروی مضاعفی به فعالیت در زمینه‌ی اینترنت اشیا بپردازد.
۸. تصاحب Brightroll توسط یاهو

Brightroll
قیمت: ۶۴۰ میلیون دلار
تاریخ: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴
یاهو با پول هنگفت حاصل از سرمایه‌گذاری در علی‌بابا که پس از عرضه‌ی عمومی سهام این کمپانی نصیب یاهو شد، به ولخرجی در زمینه‌ی خرید استارتاپ ها پرداخت. یاهو بخشی از ۶.۳ میلیارد دلار دریافتی را صرف خرید برایترول کرد که در زمینه‌ی تبلیغات ویدئویی فعالیت می‌کند. این خرید به‌عنوان دومین تصاحب پرخرج یاهو پس از تامبلر بدل شد.
۷. تصاحب Twitch.TV توسط آمازون

Twitch.TV
قیمت: ۹۷۰ میلیون دلار
تاریخ: ۲۵ آگوست ۲۰۱۴
Twitch.TV یک پلتفرم استریم بازی است که توسط خالقان Justin.TV تاسیس شده است. تنها سه سال از زمان تاسیس این پلتفرم گذشته و در این فاصله این پلتفرم به آمار ۵۵ میلیون بازدیدکننده در ماه دست یافته است. پیش از این خرید توئیچ توسط آمازون، اخباری در رابطه با پیشنهاد یک میلیارد دلاری گوگل برای تصاحب این کمپانی منتشر شده بود.
۶. تصاحب Mandiant توسط FireEye
قیمت: یک میلیار دلار
تاریخ: دوم ژانویه ۲۰۱۴
ماندیانت پیش از آنکه توسط موسس آن تغییر نام پیدا کند، در سال ۲۰۰۶، Red Cloiff Consulting نامیده می‌شد. وظیفه‌ی این کمپانی ارسال گروه‌هایی از افراد کارکشته در زمینه‌ی امنیت سایبری برای کند و کاو در زمینه‌ی حملات سایبری و نفوذهای انجام شده به سیستم‌های کمپانی‌های بزرگ، شرکت‌های مالی و آژانس‌های دولتی است.
۵. تصاحب آکیولس توسط فیس‌بوک
قیمت: ۲ میلیارد دلار (۴۰۰ میلیون دلار سهام به‌همراه ۲۳.۱ میلیون سهم فیس‌بوک)
تاریخ: ۲۵ مارس ۲۰۱۴
آکیولس وی.آر استارتاپی بود که در زمینه‌ی ساخت هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت می‌کرد. مارک زاکربرگ پس از تصاحب این کمپانی با انتشار پستی در وبلاگ خود، این خرید را چنین ترشح کرد:

هدف آکیولس ایجاد امکان تجربه‌ی غیرممکن‌ها توسط کاربران است. فناوری توسعه یافته توسط این کمپانی در‌های جدیدی را به سمت تجربیات جدید برای کاربران گشوده است. بازی‌هایی که همه‌ی احساسات و هواس کاربر را درگیر کند، در آینده بسیار پرطرفدار خواهد بود. آکیولس در این حوزه برنامه‌های بسیاری دارد و ما سعی می‌کنیم به تحقق این برنامه‌ها شتاب دهیم.
۴. تصاحب ماجونگ توسط مایکروسافت
قیمت: ۲.۵ میلیارد دلار
تاریخ: ۶ نوامبر ۲۰۱۴
ماجونگ کمپانی توسعه‌ی دهنده‌ی بازی پرطرفدار و محبوب ماینکرفت است. این بازی جزو محبوب‌ترین بازی‌ها در پلتفرم‌های موبایلی چون iOS و اندروید است. پس از آنکه خرید ماجونگ توسط مایکروسافت بصورت رسمی اعلام شد، مارکوس پرسون، توسعه‌دهنده‌ی این بازی با انتشار پستی در وبلاگ خود از عدم تمایل خود او و سهامداران برای هدایت این کمپانی در سطح جهانی پرده برداشت. براساس اطلاعات ارائه شده در این پست وی در سال‌های اخیر اقدام به کار روی پروژه‌های کوچک کرد، اما فشار حاصل از ماینکرفت اجازه‌ی ادامه این پروژه‌ها را از وی سلب می‌کرد، از این‌رو فروش ماجونگ بهترین تصمیمی بود که سهامداران و وی اتخاذ کردند.
۳. تصاحب بیتس الکترونیکس توسط اپل
قیمت: ۳ میلیارد دلار با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار با گذشت زمان
تاریخ: اول آگوست ۲۰۱۴
با تصاحب بیتس الکترونیکز توسط اپل، فوریس دکتر.دری را به‌عنوان پردرآمدترین موزیسین سال ۲۰۱۴ انتخاب کرد. دکتر.دری در جریان فروش کمپانی به اپل ۶۲۰ میلیون دلار به جیب زد.
۲. تصاحب نست توسط گوگل
قیمت: ۳.۲ میلیارد دلار
تاریخ: ۱۳ ژاویه ۲۰۱۴
تصاحب نست که به خاطر تولید انواع ترموستات‌ها و سخت‌افزار اتوماسیون خانگی شناخته شده لقب دومین خرید بزرگ تاریخ گوگل را از آن خود کرده است. پیش از این گوگل در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار را برای خرید موتورولا پرداخت کرده بود. نست انواع ترموستات‌های هوشمند، حس‌گرهای تشخیص حریق و سخت‌افزار مرتبط با اتوماسیون منزل را طراحی و تولید می‌کند. گوگل این کمپانی را در جهت دست یافتن به اهداف تعیین شده در زمینه‌ی توسعه‌ی اینترنت اشیا از آن خود کرد. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۵ سهمی ۶۰۰ میلیارد دلاری را در اقتصاد آمریکا به خود اختصاص خواهد داد.
۱. تصاحب واتساپ توسط فیس‌بوک
قیمت: ۱۹.۴ میلیارد دلار
تاریخ: ۱۹ فوریه ۲۰۱۴
براساس اعلام منابع آگاه، گوگل برای خرید واتساپ با پرداخت ۱۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده بود، اما در نهایت فیس‌بوک موفق شد تا این استارتاپ را از آن خود کند. افزایش مبلغ خرید به ۱۹.۴ میلیارد دلار در اثر افزایش نرخ سهام فیس‌بوک در طول فرایند ۶ روزه‌ی تصاحب واتساپ بود. علاوه بر برایان اکتون و جان کوام (توسعه‌دهندگان واتساپ) این خرید برای Sequoia Capital نیز به‌عنوان کمپانی سرمایه‌گذار در واتساپ بسیار ارزشمند بود. براساس برآوردهای انجام شده، این کمپانی سرمایه‌گذار ۳ میلیارد دلار به جیب زده است.

World of Words

منبع: reuters


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *