نقش نفت بهعنوان متهم ردیف اول پروندههای محیط زیستی سالها است که در حال کمرنگ شدن است. طنز روزگار اینجا است که درست همان چیزی که وابستگیمان به طلای سیاه را کم میکند، خود در حال تبدیل شدن به هیولایی جدید است.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در طول تاریخ همواره کالاهایی بودهاند که به خاطر ارزش ذاتی و اهمیت استراتژیکشان تنش آفرین بوده و در مرکز جنگها و نزاعهای بشر قرار داشتهاند. از الماس و طلا و فلزات گرانبها گرفته تا غلات و ادویه، در هر برهه از تاریخ همواره کالایی خاص وجود داشته که عامل اصلی شروع جنگ، ظهور و سقوط امپراطوریها و ریخته شدن خون انسانهای بیگناه بوده است.
عطش سیری ناپذیر
عطش سیری ناپذیر بشر به انرژی پس از انقلاب صنعتی، سوختهای فسیلی و بهصورت خاص نفت را به مهمترین کالای دو قرن اخیر تبدیل کرده است. وابستگی بیش از حد بشر به نفت علاوه بر تنش آفرینی سیاسی و اقتصادی، آسیبهای جبرانناپذیر محیط زیستی را با خود به همراه آورده و به همین دلیل، سالها است که به دنبال جایگزینی برای طلای سیاه میگردیم.
ظهور انرژیهای نو
ظهور انرژیهای نو و ارزانتر شدن روزافزون آنها بهواسطهٔ پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا نفت جایگاه و اهمیت استراتژیک خود را رفتهرفته از دست بدهد؛ اما آیا در دنیای آیندهٔ عاری از سوختهای فسیلی، دیگر کالایی نخواهد بود که به خاطر آن جنگهای خونبار به پا شوند، کشورهای فقیر مورد استثمار قرار بگیرند و محیط زیست بار دیگر قربانی توسعه و تأمین انرژی بشر شود؟
مهمترین پیشنیاز استفادهٔ گسترده از انرژی پاک باتری است و یکی از عناصر موردنیاز برای ساخت باتریهای فعلی کبالت است. به نظر میرسد این عنصر کمیاب در حال تبدیل شدن به جانشین نفت باشد.
آمریکا و چین
ایالاتمتحده آمریکا و چین در مسیر یافتن منابع کمیاب هستند و این مسئله میتواند پیامدهای زیادی بر کشورهای در حال توسعه داشته باشد. مطمئناً نگرانی ابرقدرتها برای داشتن کالاهای باارزش در زمینه نفت و گاز چیز جدیدی نیست؛ اما مبارزه جدید سر فلزات و مواد معدنی است. در آینده میتوان با استفاده از این منابع وسایل نقلیه الکتریکی بیشتری تولید و محیط زیست را از عوارض سوختهای فسیلی پاک کرد.
اسناد دیپلماتیک
بهتازگی نیویورک تایمز تحقیقی انجام داده و از اسناد دیپلماتیک طبقهبندی شده قبلی و مصاحبه با بیش از ۱۰۰ نفر در سه قاره برای ترسیم تصویری از مبارزه کشورهای مختلف برای به دست آوردن کبالت استفاده کرده است. این تحقیقات بهطور خاص در منطقه جنوب غربی جمهوری دموکراتیک کنگو به نام کیسانفو که محل یکی از بزرگترین ذخایر کبالت در جهان تلقی میشود، صورت گرفته است. بر اساس گزارش رویترز، کنگو مسئول تولید بیش از ۷۰ درصد از کبالت جهان است.
استخراج کبالت
این گزارش تلاش روز افزون شرکتهای چینی برای استخراج کبالت را، از سال ۲۰۱۶ تا به اکنون بررسی کرده است. ۲۰۱۶ زمانی بود که یکی از شرکتهای معدنی بزرگ ایالاتمتحده آمریکا دو عدد از ذخایر عظیم کبالت را به یک شرکت چینی فروخت. از آن زمان شرکتهای معدنی چینی خرید خود را افزایش دادهاند، به همین دلیل بسیاری از زنجیره تأمین جهانی کبالت مسدود شده است.
طبق گزارش تایمز
۱۵ عدد از ۱۹ معدن تولید کبالت اکنون متعلق به شرکتهای چینی است که حداقل ۱۲ میلیارد دلار وام و پشتیبانی مالی از مؤسسات تحت حمایت دولت دریافت کردهاند. در همین حال، ایالاتمتحده آمریکا عقب افتاده و حتی اجازه داده است داراییهای کبالت از چنگش خارج شود. این امر زمینه را برای مبارزهای بزرگ برای انرژی قرن بیست و یکم فراهم میکند، درحالیکه کارگران و ساکنان کنگو در این وسط گرفتار کشمکش این دو کشور شدهاند.
تولید کبالت
از آنجایی که تولید کبالت از زمان تصاحب شرکتهای چینی به سرعت افزایش یافته است، حداقل دهها کارمند و پیمانکار در معدن Tenke Fungurume از «کاهش شدید ایمنی و افزایش صدمات که بسیاری از آنها به مدیریت گزارش نشده» شکایت کردهاند.
این گزارش در حالی منتشر میشود که سنای ایالاتمتحده آمریکا آماده رأیگیری در مورد لایحه «ساخت بازگشت بهتر» (Build Back Better) است. لایحه مذکور شامل ۳۲۰ میلیارد دلار اعتبار مالیاتی برای انرژیهای تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی و ۱۱۰ میلیارد دلار دیگر برای بهبود زنجیرههای تأمین فناوری انرژیهای تجدیدپذیر ایالاتمتحده آمریکا میشود. اگر دولت آمریکا و خودروسازان برای رسیدن به اهداف خودروهای الکتریکی و انرژی پاک که برای دهه آینده مشخص شدهاند تلاش کنند، این سرمایهگذاریها بسیار مهم خواهد بود.
فرایند کربنزدایی
همچنین جو بایدن قول داده که تا سال ۲۰۳۵ فرایند کربنزدایی را تسریع کرده و تا سال ۲۰۳۰ نیمی از فروش خودروهای جدید ایالاتمتحده آمریکا را الکتریکی کند. لایحه یادشده میتواند باعث شود این اهداف سریعتر پیش بروند؛ اما مطمئناً کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و باید تلاشهای زیادی برای رسیدن به هدف کرد.
کمبود باتری خودرو
در این میان، تحلیلگران و کارشناسان نسبت به کمبود باتری خودروهای برقی در آینده هشدار میدهند. این مسئله میتواند به کمبودهای موجود در زنجیره تأمین فعلی نیمههادیها در سراسر جهان شباهت داشته باشد. در ایالاتمتحده آمریکا، خودروسازان خودروهای برقی مانند تسلا و همچنین برندهای سنتی مانند جنرال موتورز و فورد در حال آماده شدن برای افزایش چشمگیر تقاضای کبالت و لیتیوم در سالهای آینده و افزایش تولید خودروهای الکتریکی هستند. این اتفاق میتواند منابعی را که در حال حاضر متزلزل هستند، تحت فشار قرار دهد.
World of Words
منبع: gizmodo