بیت کوین

هرآنچه باید درباره هش ریت بدانید

هرآنچه باید درباره هش ریت بدانید

اگر کمی با دنیای رمزارزها آشنا باشید، حتما عبارت «هش ریت» (Hashrate) به گوش‌تان خورده است. اما هش ریت چیست و چه اهمیتی در دنیای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین دارد؟ به بیان ساده، هش ریت به مجموع ترکیب توان محاسباتی مورد استفاده برای استخراج و فرایند تراکنش روی یک بلاکچین اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین و اتریوم (پیش از ارتقا به نسخه 2.0) اشاره دارد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|هش ریت چیست؟
«هش» یک کد الفبایی با طول ثابت است که برای نمایش کلمات، پیام‌ها و یا داده‌ها با هر طولی استفاده می‌شود. پروژه‌های کریپتویی از الگوریتم‌های هش مختلف برای خلق انواع مختلف کد هش استفاده می‌کنند. این رویکرد را می‌توانید برای سادگی این شکلی تصور کنید: مولدهای کلمات تصادفی که هر الگوریتم یک سیستم برای تولید کلمات تصادفی محسوب می‌شود.
پیش از اینکه بتوان داده تراکنشی جدید به بلوک بعدی زنجیره اضافه کرد، ماینرها باید با استفاده از ماشین‌های خود برای حدس زدن یک عدد با یکدیگر رقابت کنند. بطور خاص ماینرها با تغییر یک مقدار واحد به نام «نانس» (Nonce)، برای تولید یک هش پایین‌تر یا معادل یک مقدار عددی هش «هدف» تلاش می‌کنند. هر زمان که نانس تغییر می‌کند، یک هش کاملا جدید با اعداد منحصر به‌فرد خودش ایجاد می‌شود. از آنجایی که هر هش بطور تصادفی ساخته می‌شود و پیش‌بینی‌اش غیرممکن است، پیش از اینکه مقدار هدف بدست بیاید و ماینر بتواند بلوک بعدی را به بلاکچین اضافه کند، میلیون‌ها حدس یا هش ایجاد می‌شود. هر بار که چنین اتفاقی بیفتد، یک پاداش بلوکی از کوین‌هایی تازه ضرب شده و همچنین هزینه‌های مربوط به کارمزدهای تراکنش‌ها در بلوک جدید به ماینر موفق داده می‌شود.
افزودن یک بلوک به بلاکچین، تمام تراکنش‌های ذخیره شده درون آن بلوک را تایید می‌کند. هر بار که یک بلوک به بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود، تراکنش‌های قبلی دوباره و دوباره تایید می‌شوند و تغییر آن‌ها بیش از پیش غیرممکن می‌شود.
در اکثر بلاکچین‌های اثبات کار، پاداش بلوک یا مقدار کوین‌های رایگانی که به ماینر داده می‌شود، با گذر زمان نصف می‌شود که این فرایند «هاوینگ» نام دارد. برای بیت کوین، پاداش‌ها با ایجاد هر 210 هزار بلوک یا تقریبا هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. در همین راستا انتظار داریم هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 رخ دهد و پاداش هر بلوک به 3.125 بیت کوین کاهش یابد.

علت مهم بودن هش ریت چیست؟

هش ریت یک معیار مهم برای مشخص کردن قدرت یک شبکه بلاکچین و یا بطور دقیق‌تر، امنیت شبکه است. هرچقدر ماشین‌های بیشتری به پیدا کردن بلوک بعدی اختصاص پیدا کنند، هش ریت بالاتر می‌رود و عامل مخرب سخت‌تر می‌تواند در شبکه نفوذ کند.
برای مثال حمله 51 درصدی زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروهی از مهاجمان تجهیزات مورد نیاز برای کنترل بیش از 50 درصد هش ریت بلاکچین را خریداری یا اجاره کنند. از آنجایی که بلاکچین‌ها از قانونی به نام «طولانی‌ترین قانون زنجیره» تبعیت می‌کنند، شخص یا گروهی که اکثریت هش ریت را کنترل می‌کند، بطور تئوری می‌تواند تراکنش‌ها را مسدود و یا دوباره سازماندهی کند. حتی امکان معکوس کردن پرداخت‌ها هم وجود دارد. چنین اقدامی می‌تواند یکپارچگی بلاکچین را تضعیف کند.
بنابراین اگر هش ریت کاهش پیدا کند، مهاجم یا مهاجمان با هزینه کمتری می‌توانند حمله 51 درصدی را انجام دهد و شبکه آسیب‌پذیرتر است.

هش ریت کنونی بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر هش ریت بیت کوین بالاتر از 200 اگزاهش در ثانیه یا EH/s است. این موضوع به معنای آن است که ماینرها در حال حاضر در هر ثانیه بیش از 200 کوینتیلیون هش محاسبه می‌کنند.

سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج به این موضوع اشاره دارد که ایجاد هش پایین‌تر از هش هدف چقدر برای ماینر دشوار است. برای مثال سختی بیت کوین با استفاده از یک امتیاز داخلی از 1 (آسان‌تر سطح) شروع می‌شود و بسته به تعداد ماینرها در شبکه، بطور تصاعدی رشد می‌کند یا کاهش می‌یابد.
بلوک‌ها به گونه‌ای هستند که باید هر 10 دقیقه توسط ماینرها پیدا شوند، بنابراین اگر ماینرها دیرتر از این زمان بلوک‌ها را حل کنند، سختی افزایش می‌یابد. در مقابل با زمان کمتر، سختی کاهش پیدا می‌کند.
هش ریت چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟
در حال حاضر راهی برای اطلاع دقیق از هش ریت بیت کوین وجود ندارد و با اعداد تخمینی روبه‌رو هستیم.
چرا هش ریت بیت کوین افزایش یافته است؟
با افزایش قیمت بیت کوین، ماینرهای بیشتری وارد این حوزه شدند و همین موضوع منجر به افزایش رقابت و بالا رفتن هش ریت این رمزارز شده است.

World of World

منبع: coindesk


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *