nasa-spacex

ناسا در کنار اسپیس ایکس، با شرکت دیگری برای ساخت ماه نشین همکاری می‌کند

ناسا در کنار اسپیس ایکس، با شرکت دیگری برای ساخت ماه نشین همکاری می‌کند

از آنجایی که ناسا تصمیم گرفته تا با مأموریت آرتمیس انسان را دوباره به سطح ماه برگرداند، این سازمان چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال همکاری با شرکت خصوصی دیگر در کنار اسپیس ایکس است تا بتواند برای این مأموریت، ماه نشینی برای فرود روی سطح ماه طراحی کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در این بیانیه، ناسا به دنبال شرکت‌های آمریکایی می‌گردد تا طرح‌های ماه نشین خود را که قادر به حمل فضانوردان هستند و در ماموریت‌های بعد از آرتمیس ۳ یعنی ۵۰ سال بعد استفاده می‌شوند، به این سازمان ارائه کنند تا ناسا بتواند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند.
این ماه نشین جدید، طبق نیازهای طولانی‌مدت و جدید ناسا ساخته و اجرا می‌شود و باید قابلیت اتصال به ایستگاه فضایی مدار ماه یعنی گیت‌وی (Gateway) را داشته باشد. همچنین، این ماه نشین باید ظرفیت حمل سرنشینان بیشتری داشته باشد و بتواند ابزار علمی بیشتری را حمل کند.
برنامه طولانی‌مدت آرتمیس ناسا برای کاوش ماه شامل فرود اولین زن و اولین فرد رنگین پوست روی ماه خواهد بود. این سازمان تصمیم دارد تا دو راه مختلف برای ساخت ماه نشین خود پیش بگیرد. راه اول ساخت ماه نشین طی قرارداد با شرکت خصوصی اسپیس ایکس است. راه دوم اعلام عمومی به شرکت‌های خصوصی ایالات متحده است تا شانس خود را برای حضور در این مأموریت هیجان‌انگیز و تکرار نشدنی امتحان کنند.

توسعه پایدار ماه

ناسا با وارد کردن یک شریک دیگر در کنار اسپیس ایکس برای توسعه ماه نشین خود، تصمیم دارد تا بتواند انتخاب‌های خود را در هفته‌های آینده افزایش دهد. این فعالیت به ناسا اجازه می‌دهد تا بتواند در ساخت و توسعه آینده روی ماه بتواند توانایی بیشتری برای انتقال فضانوردان و ابزارهای خود به مدار و سطح ماه داشته باشد. این قرارداد دوم به نام «قرارداد توسعه پایدار ماه» شناخته می‌شود و تحت قرار داد اسپیس ایکس و دومین انتخاب این قرارداد نوشته می‌شود.
ماه نشین‌ها بخش حیاتی و مهمی از برنامه‌های کاوش عمیق فضایی ناسا مثل راکت سیستم پرتاب فضایی (Space Launch System)، فضاپیمای اوریون (Orion) و ایستگاه فضایی گیت‌وی هستند. ناسا از این ماه نشین‌ها استفاده می‌کند تا فضانوردان را به ماه برساند و کاوش‌های خود را تا قدم بزرگ بعدی انسان، یعنی قدم گذاشتن روی مریخ گسترش دهد.
همچنین شرکت فضایی بلو اورجین (Blue Origin) اعلام کرد پرواز فضایی این شرکت به مالکیت «جف بزوس» که در ابتدا قرار بود هفته آینده انجام شود، تا نهم فروردین‌ماه (29 مارس) به تعویق افتاده است.
همچنین یکی از مسافرین این پرواز با نام «پیت دیویدسون» که یک کمدین معروف در برنامه «Saturday Night Live» است، در این سفر نخواهد بود.
این شرکت در اطلاعیه کوتاهی که ابتدا در توییتر منتشر شد، هیچ توضیحی برای تغییرات ایجاد شده و کناره‌گیری دیویدسون از چهارمین پرواز فضایی شرکت فضایی Blue Origin ارائه نکرد.
دیویدسون 28 ساله، نامزد «کیم کارداشیان» ستاره تلویزیون و شبکه‌های مجازی است که قرار بود به صورت افتخاری عضوی از خدمه این پرواز باشد تا در تاریخ 23 مارس، به همراه پنج مسافر دیگر – که آن‌ها هزینه پرواز خود را جداگانه پرداخت کرده‌اند – به فضا بروند اما حالا برنامه فرق کرده است.
با توجه به اینکه دیویدسون دیگر قادر به ملحق شدن به پرواز جدید نیست، این شرکت فضایی گفت: «در تلاش هستیم تا عضو ششم این پرواز را در روزهای آینده مشخص کنیم. قصد نداریم برنامه پرواز بیش از این با تأخیر مواجه شود.»
بزوس، مؤسس میلیاردر شرکت خرده‌فروشی آنلاین «آمازون» اولین پرواز خدمه شرکت فضایی Blue Origin را در ژوئیه گذشته انجام داد. او و برادرش «مارک بزوس»، به همراه یک خلبان زن پیشرو هشتاد ساله و یک جوان هلندی 18 ساله از مسافران این پرواز بودند.

World of Words

منبع: nasa


 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *