نانوایی

مدیر طرح هوشمند سازی فروش نان: 900 میلیارد تومان هزینه تجهیزات پروژه شده است

مدیر طرح هوشمند سازی فروش نان: 900 میلیارد تومان هزینه تجهیزات پروژه شده است

مدیر طرح هوشمند سازی فروش نان از هزینه 900 میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات هوشمند سازی فروش نان خبر داد. به گزارش تسنیم، محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی و مدیر طرح هوشمند سازی نانوایی‌های کشور روز گذشته در جلسه بررسی هوشمند سازی نانوایی‌ها اعلام کرد: «برای پیشبرد اجرای این طرح ۹۰۰ میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات هزینه شده است.»


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کمتر از یک هفته است که با تجهیز ۴۷۰ دستگاه کارت‌خوان هوشمند در نانوایی‌های زنجان طرح آزمایشی هوشمند سازی یارانه نان در استان زنجان آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز زنجان، در پی تجهیز 470 دستگاه کارت‌خوان هوشمند در نانوایی‌های زنجان طرح آزمایشی هوشمند سازی یارانه نان در استان زنجان آغاز شده است. همچنین تا هفته آینده تمامی هزار و 600 نانوایی فعال استان به کارت‌خوان‌های هوشمند مجهز می‌شوند.
روش اجرای هوشمند سازی فروش نان
دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد اما در ازای فروشِ نان به نانوایی یارانه می‌دهد. قیمت نان در این طرح هیچ تغییری نمی‌کند و محدودیتی هم در تعداد خرید نان وجود ندارد. همچنین در هنگام پرداختِ پول نان توسط خریدار، مابقی پول همان لحظه از حساب دولت به حساب نانوا واریز می‌شود.
در طرح «هوشمند سازی یارانه نان» نزدیک به ۷۰۰ دستگاه کارت‌خوان مخصوص نان در نانوایی‌های زنجان نصب شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان هم بر این باور است که این طرح در جلوگیری از ایجاد رانت و قاچاق آرد بسیار مؤثر است.
این موضوع در حالی است که دی ماه سال گذشته «مسعود میرکاظمی» با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال بررسی طرحی برای آماده‌سازی یک سامانه خرید نان برای مدیریت هزینه نان هستند، اعلام کرده بود: «اگر این سامانه راه‌اندازی شود، به راحتی مسئله نان حل خواهد شد.»
اما نگرانی درباره اجرای این طرح هم به مانند همه طرح‌های مبتنی بر اینترنت، سرعت پایین اینترنت کشور و همچنین عدم دسترسی بعضی نقاط به سرویس اینترنت را یادآوری می‌کند.
علاوه بر آن همچنان امکان دور زدن طرح وجود دارد. این طرح در حال حاضر فقط در استان زنجان اجرایی شده و همچنان در پایتخت و دیگر استان‌ها اجرایی نشده است.

تولد سامانه‌ای برای نان سفره‌ها

بر اساس توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه به نظر می‌رسد باید منتظر راه‌اندازی سامانه‌ای جدید با روش‌ها و زیرساخت‌های دولتی و حاکمیتی باشیم. جزئیات طرحی که قرار است نان را هم راهی سامانه‌های نوپا کند همچنان روشن نیست.
ورود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هم به روشنی درباره این موضوع روشن نشده است. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مصاحبه کوتاه خود تاکید کرده که مسئله نهاده‌های دامی در اولویت قرار دارد و جریان نان بعد از این موضوع اجرا خواهد شد.
این در حالی است که او تاکید کرده همه این برنامه‌ها تا پیش از پایان سال باید به نتیجه برسد تا بعد از تصویب نهایت بودجه سال 1401 در سال آینده شاهد اجرای آن باشیم.
به هر روی این اظهار نظر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد کاربران قرار گرفته و مردم حالا نگران قیمت نان در سال آینده هستند. هرچند همچنان هیچ توضیح شفافی برای قیمت‌گذاری و روش کار ای سامانه ارائه نشده است.
حالا باید دید سامانه‌ای که برای راه‌اندازی آن تا پایان سال کمتر از 3 ماه فرصت است، چگونه نان ارزان‌تر را بر سر سفره‌های مردم خواهد آورد و سود بیشتری را هم به نانوا می‌رساند.
پیش‌تر دولت با کمک برخی استارتاپ‌ها کالاهای اساسی را به قیمت دولتی به دست مردم می‌رسانید، روندی که البته با مخالفت برخی فروشگاه‌های اینترنتی مواجه شده بود.

World of Words

منبع: اقیانوس آبی خبر


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *