elon-musk-spacex

ماسک: استارلینک به‌دنبال معافیت از تحریم‌ها علیه ایران است

ماسک: استارلینک به‌دنبال معافیت از تحریم‌ها علیه ایران است

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس گفت این شرکت برای ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، خواستار معافیت از تحریم‌ها خواهد شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|ایلان ماسک در پاسخ به کاربری در توییتر که پرسیده بود آیا ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران از لحاظ فنی ممکن است، جواب داد: «استارلینک در این خصوص خواستار معافیت از تحریم‌های علیه ایران خواهد شد.»
استارلینک پروژه شرکت اسپیس ایکس برای ساخت شبکه اینترنت پیوسته با استفاده از هزاران ماهواره است که اصطلاحاً صورت‌فلکی ماهواره‌ای نامیده می‌شود.
اسپیس ایکس تاکنون ۱،۷۴۰ ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده و این شبکه درحال‌حاضر در ۳۲ کشور در سراسر دنیا،‌ ازجمله در اکثر بخش‌های اروپا و آمریکای شمالی به‌همراه بخش‌هایی از آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند قابل‌دسترس است. ماسک می‌گوید تا سال ۲۰۲۳ بسیاری از نقاط دنیا تحت پوشش استارلینک خواهد بود.
استارلینک برای ارسال و دریافت داده هم در ماهواره، هم در دیش سمت کاربر، از آنتن‌های خاصی به‌نام آنتن آرایه فازی (Phased Array Antenna) استفاده می‌کند؛ بدین معنی که استفاده از خدمات استارلینک بدون تجهیزات خاص ممکن نیست. کیت پایه‌ی استارلینک اکنون ۵۹۹ دلار قیمت دارد و کاربر باید ماهانه ۱۱۰ دلار برای دسترسی به سرویس اینترنت پرداخت کند.
سرعت و ظرفیت بالا
یکی دیگر از معایب اینترنت ماهواره‌ای تا پیش از این کم بودن تعداد ماهواره‌های موجود در مدار بود که باعث می‌شد کاربران زیادی مجبور شوند پهنای باند یک ماهواره را با یکدیگر به‌اشتراگ بگذارند که درنتیجه سرعت مشترکین اینترنت ماهواره‌ای را کاهش می‌داد. کم بودن تعداد ماهواره‌ها همچنین باعث محدود شدن تعداد کاربران بالقوه نیز می‌شود. برای مثال حتی اگر ویاست و هیوزنت پوشش جهانی داشتند، برای جلوگیری از افت شدید سرعت نمی‌توانستند به ده‌ها یا صدها میلیون نفر سرویس‌دهی کنند.
اسپیس ایکس اما قصد دارد تعداد ماهواره‌های بسیار بیشتری برای ارائه‌ی اینترنت به فضا ارسال کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اسپیس ایکس با حداقل ۱۰ پرتاب دیگر در سال جاری میلادی، تعداد ماهواره‌های فعالش در مدار زمین را به بیش از هزار می‌رساند. در پایان فاز اول تعداد ماهواره‌های اسپیس ایکس بیشتر از ۴هزار عدد خواهد بود و درنهایت مجموع تعداد ماهواره‌ها به تعداد باورنکردنی ۴۰ هزار می‌رسد.
برای مقایسه، ویاست درحال‌حاضر تنها ۴ ماهواره در مدار زمین دارد. جالب است بدانید تا قبل از شروع پروژه‌ی استارلینک فقط حدود ۱۵۰۰ ماهواره‌ی فعال در مدار زمین وجود داشت. این یعنی اسپیس ایکس قرار است بیشتر از ۲۵ برابر تعداد کل ماهواره‌های فعالی که هم‌اکنون در مدار زمین وجود دارند، ماهواره به فضا ارسال کند.

World of Words

منبع:twitter

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *