شکایت 750 راننده از تسلا: خودروها به صورت غیرمنتظره در بزرگراه ترمز میگیرند
بیش از 750 راننده شکایت کردهاند که خودروهای تسلا آنها در بزرگراهها به طور غیرمنتظره و خودکار ترمز میکند. به دنبال این شکایت گسترده، ایالات متحده تحقیقات خود را در مورد مشکل موسوم به «ترمز فانتوم» در خودروهای تسلا افزایش میدهد.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اینسایدر گزارش میدهد که اداره ملی ایمنی تردد در بزرگراهها (NHTSA)، از مالکان تسلا 758 شکایت دریافت کرده است که میگویند اتفاق خطرناکی به نام «ترمز فانتوم» را تجربه کردهاند. در شکایات ارائه شده به NHTSA، رانندگان تسلا ادعا میکنند خودروهایشان در بزرگراهها و زمانی که سرعت زیادی داشتهاند، ترمزهای شدید و غیرمنتظره میگیرد.
رانندگان همچنین گفتند که این ترمزها معمولا هنگامی گرفته میشود که سیستم Autopilot تسلا روشن باشد، سیستمی که به طور خودکار در بزرگراهها شتاب میگیرد، ترمز میکند و به طور کلی خودرو را هدایت میکند.
با این وجود، مشکل خودروهای تسلا میتواند به سیستم ترمز اضطراری خودکار آنها مربوط شود، یک ویژگی ایمنی که هنگام تشخیص خودکار احتمال تصادف باعث متوقف شدن سریع خودرو میشود. همچنین برخی رانندگان ادعا میکنند که ظاهرا سایه و خودروهای روبهرو باعث این ترمزها میشوند. برخی دیگر نیز ادعا کردهاند که برای جلوگیری از تصادف با خودرو پشت سر، مجبور به انجام اقداماتی شدهاند.
احتمال جریمه 115 میلیون دلاری تسلا
در نهایت، این آژانس از تسلا درخواست کرده که تا 20 ژوئن (30 خرداد) به این مشکل رسیدگی کند و به سوالات بسیار زیاد رانندگان پاسخ دهد. در غیر این صورت، غول خودروسازی آمریکایی با جریمههایی تا حداکثر 115 میلیون دلار روبرو خواهد شد.
البته مشکل خودروهای تسلا مسئله جدیدی محسوب نمیشود و NHTSA در ماه فوریه نیز در حال بررسی این موضوع در خودروهای شاسی بلند مدل Y و سدانهای مدل 3 بوده است. علاوه بر این، آژانس فدرال ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرده بود که در حال بررسی سیستم خودران (Autopilot) نسخه 2022 خودرو تسلا مدل S است تا تاثیر احتمالی آن در تصادف منجر به کشته شدن سه نفر را شناسایی کند.
Autopilot سیستم پیشرفته کمک راننده تسلا (ADAS) است که عملکردهایی مانند فرمان، شتاب گرفتن و ترمز در خودرو را به طور خودکار انجام میدهد. تصادف مذکور در این گزارش، اوایل ماه جاری در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا رخ داد که طی آن، خودرو تسلا مدل S پس از برخورد با تجهیزات ساختمانی کاملا نابود شده و سه سرنشین آن کشته شدهاند. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) هم اکنون در حال بررسی این حادثه و نقش سیستم تسلا در آن است.
NHTSA تاکنون بیش از 30 مورد تصادف را بررسی کرده که در آنها خودروهای تصادفی از سیستم Autopilot پشتیبانی میکردهاند. همچنین از 35 بررسی انجام شده برای تصادفات تسلا از سال 2016 تاکنون، تنها در سه مورد از عملکرد سیستم خودران به عنوان یکی از دلایل یاد نشده است.
تسلا یکی از چندین شرکت خودروسازی جهان محسوب میشود که برای سهولت رانندگی انسانها، سیستمهای کمک راننده طراحی کرده است. با این وجود، این سیستمها کاملا خودران هم نیستند و تسلا به رانندگان هشدار میدهد که به جاده توجه داشته باشند و برای احتیاط بیشتر، دست خود را روی فرمان نگه دارند.
از سویی دیگر، «جنیفر هومندی» رئیس هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) سالها قبل استفاده تسلا از عبارت «کاملا خودران» برای جدیدترین نسخه سیستم Autopilot خود را «گمراهکننده و غیرمسئولانه» خوانده بود و در آن زمان ادعا کرد که افراد زیادی را گمراه میکند.
World of Words
منبع: businessinsider
دیدگاه خود را در میان بگذارید