گوگل

رکوردشکنی جدید گوگل؛ عدد پی با Google Cloud تا ۱۰۰ تریلیون رقم محاسبه شد

رکوردشکنی جدید گوگل؛ عدد پی با Google Cloud تا ۱۰۰ تریلیون رقم محاسبه شد

یکی از توسعه‌دهندگان Google Cloud موفق شد با شکستن رکورد قبلی این شرکت، این بار عدد پی را تا رقم ۱۰۰ تریلیونم محاسبه کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اِما هاروکا ایوائو، توسعه‌دهنده Google Cloud، در سال ۲۰۱۹ توانست عدد پی را تا رقم ۳۱٫۴ تریلیونم محاسبه کند. حالا وی باردیگر بازگشته است تا رکورد پیشینش را بشکند. به‌گزارش ورج،‌ هاروکا ایوائو با استفاده از برنامه‌ی y-cruncher و الگوریتم Chudnovsky توانسته است رکورد پیشین خود را بکشند و عدد پی را تا رقم ۱۰۰ تریلیونم محاسبه کند.
گفته می‌شود پس از شروع محاسبه در اکتبر ۲۰۲۱، کار کامپیوترها تا مارس ۲۰۲۲ به‌طول انجامید. کل فرایند ۱۵۷ روز بوده که در‌مقایسه‌با ۱۲۱ روزی که در سال ۲۰۱۹ صرف یافتن عددی کوتاه‌تر شد، بیش از دو برابر سریع‌تر پیش رفته است.
به‌گفته‌ی ایوائو، او از همان ابزارها و تکنیک‌های استفاده کرده است که پیش‌تر نیز به‌کار گرفته بود. وی سرعت افزایش‌یافته‌ی فرایند محاسبات گروه خود را به بهبود بخش‌هایی از Google Cloud در سال‌های اخیر نسبت داده است که از آن‌ها می‌توان به دستیابی به سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه‌ای در شبکه و تعادل بیشتر در قابلیت Persistent Disks اشاره کرد.
حجم عظیم داده‌های پردازش‌شده برای محاسبه‌ی رقم‌های عدد پی یکی دیگر از تفاوت‌های مهم محسوب می‌شود. هاروکا ایوائو در پستی نوشته شده است در محاسبات سال ۲۰۱۹، رایانه‌ها حدود ۱۹ هزار ترابایت داده را پردازش کردند؛ اما این بار برای محاسبه ۱۰۰ تریلیون رقم، حدود ۸۲ هزار ترابایت داده پردازش شده است.
در بخش دیگری از نوشته‌های اوائو، حقایق جالب دیگری نیز وجود دارد. وی برای نشان‌دادن عظمت عدد ۱۰۰ تریلیون مقایسه جالبی کرده است. به‌گفته‌ی او، اگر ۱۰۰ تریلیون اینچ نان شیرینی روی‌هم گذاشته شوند، می‌توان ۳,۳۰۴ بار به ماه رفت و بازهم به زمین بازگشت.
ارقامی که هاروکا ایوائو و گروهش به‌دست آورده‌اند، الگوریتمی موسوم به فرمول Bailey-Borwein-Plouffe نیز بررسی و تأیید کرده است؛ به‌همین‌دلیل،‌ اگر گوگل بخواهد آن را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند، به مشکل برنخواهد خورد.
همچنین گوگل از مدت‌ها قبل از یادگیری ماشینی برای بهبود محصولات خود ازجمله مرورگر کروم استفاده می‌کند. این شرکت اعلام کرده که امنیت کروم را بهبود داده است. غول جستجوی اینترنت ماه مارس یک مدل جدید یادگیری ماشینی ارائه کرد که نسبت به مدل‌های قبلی در تشخیص حمله‌های احتمالی فیشینگ و سایت‌های مخرب تا ۲٫۵ برابر بهتر عمل می‌کند. این ویژگی می‌تواند به محافظت از کاربران و داده‌های آن‌ها هنگام کار با مرورگر کمک کند.
به گزارش انگجت، گوگل با درخواست‌های آزاردهنده‌ی وب‌سایت‌های خاص برای ارسال اعلان مقابله می‌کند. دریافت اعلان ازطرف وب‌سایت‌هایی که تمایل دارید از به‌روزرسانی‌های آن‌ها مطلع شوید مفید است، اما بیشتر این اعلان‌ها آزاردهنده هستند. کروم می‌تواند پیش‌بینی کند که کاربر چه‌زمانی به یک وب‌سایت اجازه نمی‌دهد تا اعلان‌ ارسال کند و سپس اعلان‌های یاد شده را به‌طور خودکار مسدود خواهد کرد. نسخه‌ی بعدی کروم از مدل یادگیری ماشینی جدیدی بهره خواهد برد که می‌تواند این نوع پیش‌بینی‌ها را در دستگاه شما انجام دهد.

World of Words

منبع: theverge


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *