سایوز

روسیه ماهواره ایرانی خیام را برفراز موشک سایوز پرتاب خواهد کرد

روسیه ماهواره ایرانی خیام را برفراز موشک سایوز پرتاب خواهد کرد

روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، ماهواره‌ی ایرانی خیام را به‌همراه ۱۶ فضاپیمای روسی کوچک‌تر، سه‌شنبه ۱۸ مرداد برفراز موشک سایوز پرتاب خواهد کرد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|سازمان فضایی ایران امروز اعلام کرد که ماهواره سنجش از دور خیام هفته‌ی آینده برفراز موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب خواهد شد. به‌نقل از این سازمان، ماهواره‌ی خیام با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.
همچنین، ارتقای بهره‌وری در حوزه‌ی کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر ازجمله کاربردهای داده‌های دریافت‌شده از ماهواره خیام خواهد بود. سازمان فضایی می‌گوید جزئیات فنی مربوط به ماهواره‌ی خیام پس از پرتاب آن در هفته‌ی بعد منتشر خواهد شد.
پرتاب ماهواره‌ای ایرانی برفراز موشکی خارجی اتفاقی کم‌سابقه در صنعت فضایی ایران محسوب می‌شود. در سال ۱۳۸۴، «سینا ۱» به‌عنوان نخستین ماهواره ایرانی برفراز موشک روسی کاسموس ۳ از پایگاه فضایی پلستسک به مدار زمین فرستاده شد. این ماهواره که به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در روسیه ساخته شد، از نوع سنجش از دور بود و با ۱۵ بار گردش به دور زمین در هر ۲۴ ساعت، گزارش‌های دورسنجی به مرکز فضایی ایران ارسال می‌کرد. سازمان فضایی ایران در سال‌های بعد با اتکا به موشک‌های ماهواره‌بر ایرانی ازجمله سیمرغ و سفیر، ماهواره‌های خود را به مدار زمین پرتاب کرد.
در همین حال، خبرگزاری دولتی تاس روسیه نیز گزارش داده است که روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، ماهواره‌ی خیام را سه‌شنبه ۱۸ مرداد به سفارش جمهوری اسلامی ایران به مدار خواهد رساند. به‌نقل از این خبرگزاری، روسکاسموس طراحی و تولید ماهواره‌ی خیام را برعهده داشته است. در پرتاب هفته‌ی آینده، علاوه‌بر خیام، ۱۶ فضاپیمای کوچک‌تر روسی نیز روانه‌ی مدار زمین خواهند شد.

World of Words

منبع:isa

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *