home depot

داستان برند: هوم دیپو بزرگ‌ترین خرده‌فروشی ابزارآلات ساختمانی

داستان برند: هوم دیپو بزرگ‌ترین خرده‌فروشی ابزارآلات ساختمانی

هوم دیپو یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان است که با تمرکز روی فروش ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی فعالیت می‌کند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|هوم دیپو (Home Depot) شرکت آمریکایی عرضه‌کننده ابزار و تجهیزات ساخت، تعمیر و بازسازی ساختمان است. مرکز مدیریتی این شرکت در آتلانتا و منطقه کاب کانتی ایالت جورجیا واقع است. این شرکت مالک تعداد زیادی فروشگاه‌های عظیم معروف به Big Box Store در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، کانادا، کلمبیا و مکزیک است.
هوم دیپو علاوه بر مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود، از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان مالک برند اینترلاین برندز نیز شناخته می‌شود. این برند از شرکت‌های قدیمی عرضه‌کننده ابزارآلات و تجهیزات تعمیری در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر هوم دیپو به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه عرضه‌کننده ابزارآلات ساختمانی در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود و برند Lowe’s بزرگ‌ترین رقیب آن‌ها است. هوم دیپو علاوه بر فروش تجهیزات و ابزارآلات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود، خدمات نصب و تعمیرات تجهیزات و دکوراسیون خانگی را نیز با همکاری با شرکت‌های دیگر ارائه می‌کند.

تاریخچه تأسیس

شرکت هوم دیپو در سال ۱۹۷۸ توسط برنارد مارکوس، آرتور بلانک، ران بریل و پت فراه تأسیس شد. البته عموماً مارکوس و بلانک به‌عنوان موسسان اصلی این شرکت شناخته می‌شوند. هدف اصلی از تأسیس این شرکت، ساخت و مدیریت فروشگاه‌های عظیم فروش ابزار تعمیرات ساختمانی بود که از لحاظ ابعادی از تمامی رقبا بزرگ‌تر باشد. سرمایه اولیه شرکت توسط کن لانگون از سرمایه‌گذاران مشهور آن زمان تأمین شد.
روزهای ابتدایی شرکت با دشواری می‌گذشت. آن‌ها بر خلاف فروشگاه‌های دیگر پول زیادی برای ساختمان یک فروشگاه ابزارآلات هزینه کرده بودند و جذب اولین مشتری برایشان دشوار بود. یکی از استراتژی‌ها برای زیبا نشان دادن فروشگاه با کمترین قیمت، قرار دادن جعبه‌های خالی ابزار و تجهیزات در فروشگاه بود. استراتژی دیگر برای جذب مشتری انجام شد و به هر فردی که از فروشگاه هوم دیپو بازدید می‌کرد، یک هدیه یک دلاری اهدا می‌شد. همین استراتژی‌های ساده و شاید خنده‌دار، موفقیت آن‌ها را در سال اول تضمین کرد.
در واقع ایده اولیه تأسیس این شرکت، در یک ملاقات کافی شاپی میان مارکوس و بلانک شکل گرفت. آن‌ها پس از اخراج شدن از فروشگاه‌های لوازم تعمیرات خانگی Handy Dan به فکر تأسیس فروشگاه خود افتادند. این دو به دنبال تأسیس فروشگاهی بودند که نه‌تنها ابزارهای لازم، بلکه آموزش مورد نیاز برای استفاده از ابزارها و تعمیرات و طراحی‌های کلی ساختمانی را به مشتریان عرضه کند. از همان ابتدا در ایده آن‌ها، کارمندان باید آموزش‌های لازم برای کمک به مشتریان در انتخاب و به‌کارگیری ابزارها را می‌دیدند.
با ورود هوم دیپو به صنعت تعمیرات و نوسازی خانه‌ها، یک ساختارشکنی اساسی در این بخش اتفاق افتاد. تا پیش از ورود این شرکت، عمدتاً افراد حرفه‌ای توانایی انجام پروژه‌های تعمیراتی و نوسازی خانه‌ها را داشتند و علاقه‌مندان آماتور برای تأمین قطعات و ابزارهای خود مجبور به مراجعه به فروشگاه‌های کوچک مختلف بودند. هوم دیپو در فروشگاه‌های عظیم خود تنوعی از ۴۰ هزار محصول را برای این علاقه‌مندان عرضه کرد و بعلاوه، آموزش‌های لازم را نیز به آن‌ها ارائه می‌کرد.
اولین فروشگاه‌های هوم دیپو در سال ۱۹۷۹ و در آتلانتا تأسیس شدند. در ۲۱ ژوئن سال ۱۹۸۱، این شرکت وارد سهام نزدک شده و سهام آن به‌صورت عمومی عرضه شد. این IPO سرمایه‌ای حدود ۴ میلیون دلار را به این خرده‌فروشی سرازیر کرد. عضویت در بازار بورس نیویورک نیز ۳ سال بعد و در ۱۹ آوریل ۱۹۸۴ اتفاق افتاد.
هوم دیپو گسترش فروشگاه‌های خود را از همان سال‌های ابتدایی شروع کرد. آن‌ها در سال ۱۹۸۱ شعبه‌های خود را در فلوریدا، در مناطق هالیوود و فورت لادردیل تأسیس کرد. تا سال ۱۹۸۴ تعداد شعبه‌های هوم دیپو به ۱۹ عدد رسیده بود که آمار فروش آن‌ها را به ۲۵۶ میلیون دلار رساند. یکی از اولین خریدهای بزرگ این شرکت، فروشگاه Bowater Home Center از شرکت بواتر بود که برای ورود به منطقه دالاس به قیمت ۴۰ میلیون دلار انجام شد.
گسترش کسب‌وکار در سال‌های میانی دهه ۱۹۸۰، هوم دیپو را با چالش‌های مالی متعددی روبرو کرد. این شرکت در سال ۱۹۸۴ با پرداخت ۳۸.۴ میلیون دلار یک فروشگاه زنجیره‌ای را از Bowater خریداری کرد. این خرید مشکلات متعددی را برای شرکت ایجاد کرد. اعتبار بوواتر در میان مشتریان بالا نبود و بازاریابان آن‌ها اهداف هوم دیپو را دنبال نمی‌کردند. در نتیجه شرکت مجبور شد تا تمامی این نیروها را اخراج کند.
در نتیجه این اتفاقات، آن‌ها با کاهش ۴۲ درصدی درآمد و افزایش بدهی‌ها تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار مواجه شدند. همین مشکلات مالی باعث شد ارزش سهام این شرکت نیز در آن سال‌ها کاهش پیدا کند. مدیران برای حل این چالش‌ها در سال ۱۹۸۶ تنها ۱۰ فروشگاه جدید تأسیس کردند و با عرضه ۲.۹۹ میلیون سهم دیگر به ارزش هر سهم ۱۷ دلار، توانستند بدهی‌های شرکت را تسویه کنند. علاوه بر آن مارکوس یک سیستم کنترل انبار کامپیوتری را در شرکت به کار گرفت و همچنین، سیستم آموزش مدیریت را نیز ارتقا داد.

گسترش فعالیت و سلطه بر بازار

سلطه هوم دیپو بر بازار فروش ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی در سال ۱۹۸۹ اتفاق افتاد. آن‌ها در این سال با پشت سر گذاشتن برند لاوز به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی ساختمانی در ایالات متحده آمریکا تبدیل شدند. پس از آن، برنامه‌ریزی مدیران برای گسترش زمینه‌های فعالیت انجام شد و خدمات نصب و تعمیرات نیز به‌عنوان شاخه‌ای جدید به فعالیت‌های Home Depot اضافه شد.
اولین طرح خدماتی هوم دیپو با نام EXPO در سال ۱۹۹۱ و با هدف انجام سرویس‌های نصب و پیاده‌سازی خدمات ممتاز مانند پنجره و فرش اجرا شد. ۴ سال بعد اولین کتاب مرجع هوم دیپو با نام Home Improvement 1-2-3 منتشر شد که قدمی مهم در بخش بازاریابی محتوای این برند به حساب می‌آید.
ورود به بازار کانادا در سال ۱۹۹۴ و با خرید مجموعه فروشگاه‌های ابزار Aikenhead’s Hardware به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار انجام شد. پس از آن تمامی فروشگاه‌های این برند به هوم دیپو تغییر نام دادند. تا سال ۱۹۹۵ تعداد فروشگاه‌های هوم دیپو به ۳۵۰ عدد رسید و آمار درآمد آن‌ها را به نزدیکی ۱۰ میلیارد دلار رساند. با شروع قرن ۲۱ و در سال ۲۰۰۰، موسسان اصلی شرکت یعنی مارکوس و بلانک از سمت خود استعفا دادند و رابرت ناردلی به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت انتخاب شد. سیاست‌های ناردلی روی توسعه آهسته و کاهش هزینه‌ها متمرکز بود.

EXPO
بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ این برند بزرگ را نیز تحت تأثیر قرار داد. در آن سال‌ها صنعت ساختمان رکود شدیدی را تجربه می‌کرد و هوم دیپو مجبور به تعطیلی ۵۴ فروشگاه خود در سرتاسر کشور شد. علاوه بر آن هزاران کارمند این شرکت نیز تعدیل شده و زیرمجموعه طراحی آن‌ها با نام EXPO Design Center نیز به طور کامل تعطیل شد. البته کارمندان این بخش اجازه داشتند برای استخدام مجدد در بخش‌های دیگر هوم دیپو اقدام کنند. آمار فروش این شرکت در فوریه سال ۲۰۰۹ به حدود ۷۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال‌های قبل با کاهش ۲۰ میلیارد دلاری مواجه بود. البته فروش بخش اچ‌دی ساپلای نیز در این کاهش درآمد دخیل بود.

زیرمجموعه‌ها و محصولات اختصاصی

همان‌طور که پیش از این گفته شد هوم دیپو با تمرکز روی خدمات ساختمانی، علاوه بر فروش محصولات این حوزه، برندهای متعددی برای خدمات جانبی نیز تحت مدیریت خود دارد. این برندها انواع محصولات و خدمات اعم از قالیشویی و نقاشی تا مبلمان داخلی و خارجی و ابزارآلات برقی و دستی را به مشتریان عرضه می‌کنند.
یکی از بزرگ‌ترین برندهای زیرمجموعه هوم دیپو، Chem-Dry نام داشت. این شرکت در سال ۱۹۷۷ و با تمرکز روی خدمات شستشوی مبلمان و فرش در کالیفرنیا تأسیس شد. آن‌ها تا امروز ۴ هزار شعبه در سرتاسر جهان اعم از آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا و بسیاری کشورهای دیگر تأسیس کرده‌اند. این گسترش برند، کم‌درای را به بزرگ‌ترین مجموعه زنجیره‌ای شستشوی مبلمان و فرش در جهان تبدیل کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ توسط هوم دیپو خریداری شد اما در سال ۲۰۱۱ به Baird Capital Partners فروخته شد.
محصولات رنگ، نقاشی و خدمات نگهداری نمای چوب هوم دیپو با نام BEHR شناخته می‌شود. این برند تولیدکننده و عرضه‌کننده رنگ‌های ساختمانی داخلی و خارجی و محصولات نگهداری نمای چوب است که محصولات خود را به‌صورت اختصاصی در فروشگاه‌های هوم دیپو عرضه می‌کند. برند BEHR در سال ۱۹۴۷ تأسیس شده و هم‌اکنون تحت مالکیت Masco Corporation فعالیت می‌کند.
شرکت رسانه‌ای چندمنظوره مارتا استورات از دیگر شرکای انحصاری هوم دیپو است که فعالیت‌های دکوراسیون و عرضه مبلمان خارجی و داخلی خود را از سال ۲۰۰۹ در فروشگاه‌های این شرکت انجام می‌دهد. RYOBI برند دیگری است که محصولات خود را در آمریکا و کانادا، به جز فروش آنلاین به‌طور انحصاری در هوم دیپو عرضه می‌کند. این برند ژاپنی تامین‌کننده انواع قطعات و تجهیزات صنایع برقی و همچنین ابزارآلات برقی است. در بخش ابزارآلات دستی نیز هوم دیپو همکاری نزدیکی با برند RIGID و محصولات این برند با سابقه را به‌صورت انحصاری عرضه می‌کند. برند ریجید در سال ۱۹۲۳ تأسیس شده و اکنون با تمرکز روی عرضه ابزارآلات و تجهیزات گرمایش و تهویه و لوله‌کشی فعالیت می‌کند.
یکی دیگر از برندهایی که محصولات خود را به‌صورت اختصاصی در هوم دیپو عرضه می‌کند، American Woodmark است. این شرکت در زمینه تولید کابینت آشپزخانه و حمام فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در ایالات متحده آمریکا است. برند دیگر، تولیدکننده مبلمان خانگی و اداری است که با نام Thomasville محصولات کابینتی خود را به‌صورت انحصاری در هوم دیپو به فروش می‌رساند.

شعبه‌های بین‌المللی

همان‌طور که گفته شد هوم دیپو علاوه بر آمریکا در چند کشور دیگر از جمله کانادا، مکزیک و چین فعالیت‌هایی دارد که کانادا، مهم‌ترین حوزه فعالیت بین‌المللی این برند است. بخش کانادایی این شرکت با نام هوم دیپو کانادا دارای ۱۸۲ فروشگاه و ۲۸ هزار کارمند است. این فروشگاه‌ها در همه استان‌های این کشور پخش شده‌اند. علاوه بر رقیب سنتی یعنی لاوز که از سال ۲۰۰۷ وارد بازار کانادا شده، رقیب اصلی هوم دیپو در این منطقه، شرکت کانادایی RONA است که حدود ۴ برابر بیشتر از آن‌ها فروشگاه دارد.
هوم دیپو در مکزیک نیز فعالیتی جدی دارد. آن‌ها از سال ۲۰۰۱ وارد این بازار شده و با ۱۰۶ فروشگاه، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های این کشور شناخته می‌شوند. آن‌ها در سال ۲۰۰۴ با خرید Home Mart در این کشور، حضور خود را گسترده‌تر کرده و اکنون حدود ۱۱ هزار کارمند دارند که با رشد سالانه ۱۰ درصد در حال افزایش است.

Home Mart

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی هوم دیپو

کریگ منیر، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره کنونی هوم دیپو در سال ۲۰۱۴ به این موقعیت رسید. او جایگزین فرانک بلیک شد که در سال‌های پایانی قرن بیستم و شروع قرن ۲۱، برنامه‌های توسعه‌ای و تحولاتی متعددی را در هوم دیپو اجرا کرده بود. منیر در سال ۱۹۹۷ به این شرکت ملحق شد و تا سال ۲۰۰۳ در موقعیت‌های مدیریتی و معاونتی متعددی در هوم دیپو مشغول به فعالیت بود. عمده وظایف مدیریتی منیر در این سال‌ها، در بخش بازاریابی منطقه‌ای خلاصه می‌شود.
هوم دیپو در سال ۲۰۱۵ یکی دیگر از خریدهای عظیم خود را انجام داد. آن‌ها شرکت اینترلاین برندز را به قیمت ۱.۶ میلیارد دلار خریداری کردند تا دامنه محصولات و خدمات خود را به بخش‌های بزرگ دیگری از صنعت ساختمان گسترش دهند. این خرید و ادغام در آگوست سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل نهایی شد و وبسایت و زیرمجموعه‌های اینترلاین برندز به طور کامل به هوم دیپو تغییر نام دادند. از برندهای زیرمجموعه اینترلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Wilmar Industries
  • Barnett
  • SupplyWorks
  • US Lock
  • Hardware Express
  • Maintenance USA
  • Leran Gas Products

هوم دیپو از همان ابتدای تأسیس با شعار بهترین خدمات و آموزش کامل به مشتریان تأسیس شده است. موسسان از همان روزهای ابتدایی مراکز آموزش و کمک به مشتریان را راه‌اندازی کردند و تا امروز نیز این شعار در تمامی فعالیت‌های شرکت جاری بوده است. علاوه بر این موارد، قیمت پایین و رقابتی نیز از استراتژی‌های همیشگی هوم دیپو بوده است. طبق آخرین آمار، در آمد هوم دیپو در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰.۹ میلیارد دلار عنوان شده و این شرکت در فروشگاه‌ها و ادارات خود، ۴۰۰ هزار کارمند دارد. طبق آخرین رتبه‌بندی وبسایت فوربز، برند هوم دیپو در رتبه ۳۳ باارزش‌ترین برندهای جهان قرار دارد.

World of Words

منبع: referenceforbusiness


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *