Olympus-logo-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

داستان برند المپوس، قهرمان عکاسی دیجیتال که زمین رقابت را ترک کرد

داستان برند المپوس، قهرمان عکاسی دیجیتال که زمین رقابت را ترک کرد

المپوس از قدیمی‌ترین برندهای فعال در صنعت اپتیک به حساب می‌آید که سهم قابل‌توجهی از بازار محصولات تصویربرداری پزشکی را هم دراختیار دارد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|المپوس (Olympus Corporation) شرکت ژاپنی فعال در صنعت اپتیک، فعالیت خود را از سال ۱۹۱۹ و با تمرکز روی ساخت میکروسکوپ شروع کرد. ساختمان مرکزی این شرکت در شینجوکو توکیو قرار دارد. تاریخچه یک قرنی المپوس، شامل فعالیت در حوزه‌های گوناگون اپتیک می‌شود، اما دسته محصولات تصویربرداری پزشکی، همیشه نقطه تمرکز اصلی آن‌ها بوده است. برند ژاپنی از دهه ۱۹۳۰ به صنعت دوربین عکاسی هم وارد شد و فعالیت‌هایی جدی در این حوزه انجام داد. آن‌ها از برندهای نوآور دنیای عکاسی هم بودند و دوربین‌های میکرو چهارسوم بسیار باکیفیتی به بازار عرضه می‌کردند. البته بحران‌های صنعت عکاسی در سال‌های اخیر باعث شد المپوس بخش کسب‌وکار دوربین خود را در سال ۲۰۲۰ بفروشد.

سرنوشت المپوس

اگرچه سرنوشت المپوس در دنیای عکاسی، ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد، اما داستان این شرکت مانند غول‌های دیگر همچون کداک نیست. آن‌ها به‌خوبی با تحول‌های دنیای عکاسی همراه شدند و حتی از پیشگامان دوربین‌های دیجیتال بودند. از طرفی در سال‌های اخیر، رشد صنعت گوشی‌های هوشمند و افزایش کیفیت حسگرها و لنزهای به کار رفته در گوشی‌ها، باعث کاهش ابعاد دوربین‌های عکاسی شده است. همین حقیقت و تمرکز بیش از اندازه المپوس روی یک فرمت عکاسی (میکرو چهارسوم) باعث شد تا ژاپنی‌ها بازار خود را از دست بدهند و درنهایت، مجبور به خروج شوند.

شرکت المپوس
همان‌طور که گفته شد، دسته تجهیزات تصویربرداری پزشکی المپوس، هنوز با قدرت به فعالت ادامه می‌دهد. آن‌ها از برندهای بزرگ و قابل احترام در بازار دستگاه‌های آندوسکوپی هستند و همچنین، میکروسکوپ‌های المپوس هنوز به‌عنوان محصولاتی عالی در بازار به فروش می‌رسند. طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۹، المپوس حدود ۳۵ هزار نفر کارمند دارد و درآمد سالانه خود را ۷۹۳/۹ میلیارد ین (حدود ۷/۴ میلیارد دلار) بیان می‌کند.

تاریخچه تأسیس

المپوس در سال ۱۹۱۹ به نام تاکاشیهو سیساکوشو تأسیس شد. تاکشی یاماشیتا، بنیان‌گذار شرکت، تصمیم داشت تا تولید میکروسکوپ را به‌صورت داخلی در ژاپن شروع کند. میکروسکوپ چند قرن قبل در هلند اختراع شده بود و در قرن‌های ۱۹ و ابتدای قرن بیستم، بازار اصلی دراختیار شرکت‌های غربی بود. یاماشیتا که سابقه قابل‌توجهی در صنعت تولید لنز و عینک داشت، به همراه کارفرمایش شرکت جدید را راه‌اندازی کرد و فعالیت‌های ابتدایی، کاملاً متمرکز بر تولید میکروسکوپ شد.
یاماشیتا به مهندسان شرکت می‌گفت که میکروسکوپ‌های وارداتی از آلمان و ایالات متحده، کاربردهای کاملی ندارند و باید محصولی کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر به‌عنوان یک میکروسکوپ ژاپنی تولید شود. اولین محصول، ۶ ماه پس از راه‌اندازی شرکت معرفی و به بازار عرضه شد. روی‌ای یاماشیتا به حقیقت پیوسته بود و اولین میکروسکوپ شرکت تاکاشیهو به نام آساشی (Asashi) به بازار آمد. سه دهه بعد، شرکت ژاپنی به قدری پیشرفت کرده بود که اولین دستگاه تصویربرداری داخلی از بدن (Gastrocamera) را به جهان معرفی کرد.
زندگی بنیان‌گذار المپوس و سال‌های ابتدایی فعالیت او در دنیای کسب‌وکار، ارتباط زیادی به صنعت اپتیک نداشت. یاماشیتا فارغ‌التحصیل رشته حقوق بود و در دانشگاه سلطنتی توکیو تحصیل کرد. او پس از فارغ‌التحصیلی، وارد کسب‌وکار تجارت شد و از سال ۱۹۱۵، به استخدام شرکت تاکیوا شوکای درآمد. فعالیت یاماشیتا در شرکت تجاری، منجر به سودآوری بالای آن‌ها در تجارت شکر شد. همین تجربه‌ها، هوش تجاری بنیان‌گذار المپوس را اثبات می‌کرد و به همین دلیل، تاکیوا به او اجازه داد تا کسب‌وکار مستقلش را با دریافت کمک مالی از شرکت، راه‌اندازی کند.

Asashi
یاماشیتا بخش تجاری و مدیریت کسب‌وکاری شرکت جدید را اداره می‌کرد، اما برای موفقیت در یک بازار فناورانه، به مغز متفکر مهندسی هم نیاز بود. شینتارو ترادا، از دوستان قدیمی یاماشیتا بود. او هم با وجود تحصیل در رشته حقوق، فعالیت‌های مهندسی و فناوری را به‌عنوان تمرکز اصلی کسب‌وکاری انتخاب کرد. ترادا اولین ژاپنی بود که با استفاده از روش‌های صنعتی، موفق به تولید میکروسکوپ شد. اولین میکروسکوپ او به نام M&KATERA در سال ۱۹۱۴ معرفی شد و جوایزی را هم در نمایشگاه‌های علمی دریافت کرد. البته ترادا ابتدا در هونگو توکیو، دماسنج تولید می‌کرد، اما ساخت M&KATERA تجربه و جرأت لازم را برای ورود به صنعت میکروسکوپ برای او به همراه داشت. درنهایت ترادا با یاماشیتا همراه شد و تولید دماسنج را هم در سال‌های ابتدایی به شرکت اضافه کرد. البته کسب‌وکار تولید دماسنج، در سال ۱۹۲۳ فروخته شد.
موفقیت سریع سال‌های ابتدایی فعالیت المپوس، تا حد زیادی به خاطر سیاست‌های دولت ژاپن محقق شد که تمرکز زیادی روی تولید محصولات داخلی و رقابت با واردات داشت. بنیان‌گذاران شرکت، با استفاده از همین سیاست‌ها، تسهیلات لازم را برای افزایش ابعاد تیم‌های تحقیق و توسعه دریافت می‌کردند و بسیار زود، به اهداف اولیه یعنی تولید میکروسکوپی با قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی دست یافتند.

کوهی در ژاپن

نام المپوس از سال ۱۹۲۱ به‌عنوان نشانی تجاری در شرکت ژاپنی ثبت شد. المپوس نام کوهی در ژاپن است که در داستان‌های اساطیری ژاپن و یونان به آن اشاره می‌شود. افسانه‌ها می‌گویند خدایان و الهه‌های بزرگ در کوه المپوس زندگی می‌کنند. نام المپوس به خاطر همین افسانه‌ها و نشانه‌ای که از قدرت و کیفیت داشت، به‌عنوان برند محصولات شرکت ژاپنی انتخاب شد و سال‌ها بعد نام شرکت، به‌طور کامل به المپوس تغییر کرد.
همان‌طور که گفته شد، آساشی اولین میکروسکوپ المپوس بود که اهمیت زیادی برای شناساندن برند ژاپنی به رقبا داشت. آساشی با قیمت ۱۲۵ ین به فروش می‌رسید که معادل ۱/۲۵ میلیون ین امروزی است (حدود ۱۱ هزار دلار). جنس بدنه آساشی از آلیاژ برنزی بود که در ساخت توپ‌های جنگی استفاده می‌شد. محصول دیگر آن سال‌ها، Homare نام داشت که از جنس برنج ساخته می‌شد. میکروسکوپ جدید المپوس، نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت میکروسکوپ و استفاده گسترده از برنج در بدنه تجهیزات اپتیکی داشت.

اولین مشتریان المپوس، مؤسسه‌های پزشکی، مدارس و فعالان صنعت نساجی و ابریشم ژاپن بودند. در دهه ۱۹۲۰، بسیاری از آن‌ها از میکروسکوپ‌های وارداتی روی برگرداندند و از محصولات ارزان‌تر داخلی استفاده کردند. فعالان صنعت ابریشم، تقاضای خرید بسیار زیادی داشتند و از میکروسکوپ‌ها برای شناسایی بیماری کرم‌های ابریشم استفاده می‌کردند. اولین خانواده محصولات تاکاشیهو در دهه ۱۹۲۰، شامل میکروسکوپ‌های Asashi, Homare, Yamato A. Yamato B, Heiwa و Shori می‌شد که هرکدام با تمرکز روی یک بخش از بازار طراحی و ساخته می‌شدند.

میکروسکوپ

در سال‌های پایانی دهه ۱۹۲۰، میکروسکوپ‌های حرفه‌ای‌تر تاکاشیهو به نام Showa GK و Seika به بازار معرفی شدند. سال ۱۹۲۹، با رخداد مهمی در سطح جهانی همراه بود که رشد شرکت ژاپنی را بیش‌ازپیش سرعت بخشید. بحران اقتصادی در ایالات متحده، تولید محصولات فناورانه را با چالش روبه‌رو کرده بود و به همین دلیل، سازمان‌های ژاپنی با جدیت بیشتری به دنبال تجهیزات اپتیکی داخلی بودند. سفارش ۶۰۰ میکروسکوپ در همان سال از دانشکده پزشکی و دندانپزشکی اوزاکا به تاکاشیهو ارسال شد که درآمد بسیار مناسبی را برای شرکت ژاپنی به همراه داشت.

homare uce
دهه ۱۹۳۰، به‌نوعی دوران بلوغ تاکاشیهو بود. آن‌ها از سودآوری بالای میکروسکوپ‌ها برای توسعه کسب‌وکار استفاده می‌کردند و کارخانه جدیدی را در منطقه تاگوتو توکیو راه‌اندازی کردند. از میکروسکوپ‌های مهم آن دهه می‌توان به Fuji OCE, Kokka OCD, Mizuho LCE, Homare UCE و اولین میکروسکوپ تاکاشیهو با قابلیت عکس‌برداری اشاره کرد. شرکت ژاپنی در نیمه اول دهه، فرایندها توسعه را در تنها خانواده محصولات خود به‌خوبی پیش برده بود و هر مدل جدید، با فناوری و قابلیت‌های مهمی به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسید. به عنوان مثال، قابلیت‌هایی همچون حمل آسان، استفاده از دو چشمی، افزایش قابلیت بزرگ‌نمایی، تغییر مکانیزم‌های فوکوس و جابه‌جایی سوژه و درنهایت امکان عکاسی از سوژه، در سال‌های دهه ۱۹۳۰ به محصولات تاکاشیهو اضافه شدند.

ورود به دنیای عکاسی

بسیاری از بزرگان امروزی دنیای عکاسی، فعالیت خود را با تولید لنز شروع کرده‌اند. تاکاشیهو پس از ۱/۵ دهه فعالیت در صنعت میکروسکوپ و تولید انواع لنزها، در میانه دهه ۱۹۳۰ زمان را برای ورود به صنعت رو به رشد عکاسی مناسب دید. مدیران تصمیم گرفتند تا ورود خود را با تولید لنز رسمیت ببخشند و لنزهای Zuiko (در زبان ژاپنی به معنای نور خدایان) به‌عنوان اولین لنزهای عکاسی برند ژاپنی معرفی شدند. کمی بعد، اولین دوربین المپوس به نام Semi Olympus I به بازار معرفی شد که خبر از ورود بازیگری حرفه‌ای و جدی به دنیای عکاسی می‌داد.

Semi-Olympus
عکس‌برداری از سوژه‌های تحقیقات میکروسکوپی، یکی از نیازهای مهم محققان در میانه دهه ۱۹۳۰ بود. همین نیاز باعث شد تا فعالیت‌های المپوس بیش از گذشته روی عکاسی متمرکز شود. پیش از تولید اولین میکروسکوپ مجهز به امکان عکاسی، دانشمندان و دانش‌آموزان از برگه‌هایی در کنار میکروسکوپ استفاده می‌کردند و مورد مشاهده شده را روی آن می‌کشیدند. المپوس حتی همین بخش را هم به‌عنوان گزینه‌ای جانبی در کنار میکروسکوپ‌ها عرضه می‌کرد.
المپوس تحقیق روی تجهیزات عکاسی مخصوص میکروسکوپ را در دهه ۱۹۲۰ شروع کرده بود و حتی دستگاه کوچکی به نام Olympus Microphoto را با قابلیت عکس‌برداری میکروسکوپی، معرفی کرد. منتها اولین محصول تجاری که قابلیت‌های کامل عکاسی را به میکروسکوپ اضافه می‌کرد، در سال ۱۹۳۸ به بازار معرفی شد. میکروسکوپ Super Phoo، علاوه بر تثبیت بهتر موقعیت المپوس در بازار میکروسکوپ، توانایی مهندسان در ساخت تجهیزات عکاسی را هم به رخ رقبا می‌کشید.
دهه ۱۹۴۰ برای المپوس مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر ژاپنی، با چالش‌های جنگ همراه بود. اگرچه آن‌ها محصولاتی را برای ارتش ژاپن تولید می‌کردند، اما به‌هرحال جنگ مانع از تولید و توسعه آسان می‌شد و حمله‌های مداوم متفقین به ژاپن، تا حدودی المپوس را تا مرز تعطیلی پیش برد. در سال‌های پایانی جنگ، برند ژاپنی به‌مرور به فرایند تولید بازگشت و دو کارخانه جدید را در استان ناگانو راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی کارخانه در این استان، با هدف دوری از بحران‌های جنگ توکیو انجام شد. به‌هرحال فرایندهای تولید در کارخانه‌های جدید هم آسان نبود و چالش‌های جنگ، تا چند سال بعد ادامه پیدا کرد.

پس از جنگ

المپوس در سال‌های ابتدایی پس از جنگ، روی مدل‌های قبلی خود تمرکز می‌کرد و هنوز خبری از محصول جدید و نوآورانه در دسته میکروسکوپ نبود. از سال ۱۹۴۸، محصولات و فناوری‌های جدید در هر دو دسته دوربین و میکروسکوپ متولد شدند. دوربین Olympus 35I مجهز به فیلم ۳۵ میلی‌متری، اولین محصول مهم سال ۱۹۴۸ بود. در همان سال، خانواده میکروسکوپ‌های سری G معرفی شدند. میکروسکوپ‌های GK و GC و GB اولین اعضای خانواده جدید بودند که نیاز دانشگاه‌ها، مراکز درمانی و سازمان‌های تحقیقاتی ژاپن را در سال‌های پس از جنگ، تأمین می‌کردند. هر سه میکروسکوپ، از بدنه مشترکی بهره می‌بردند. یک سال بعد، نام شرکت به‌صورت رسمی به المپوس اپتیکال تغییر کرد.
تغییر نام رسمی به المپوس، دوران تازه‌ای را از میانه قرن بیستم برای برند ژاپنی شروع کرد. اولین محصول مهم و نوآورانه تحت نام جدید، اولین دوربین تصویربرداری داخل بدن جهان (Gastrocamera GT-I) بود که در سال ۱۹۵۲ معرفی شد. المپوس علاوه بر تغییر نام و برند سازی، تصمیم داشت تا فعالیت در بازارها و مجامع بین‌المللی را هم جدی‌تر دنبال کند. به همین دلیل آن‌ها نماینده‌ای را به Japan Camera Center در نیویورک فرستادند تا به‌مرور، حضور خود را در یکی از مهم‌ترین بازارهای دوربین جهان، افزایش دهند. مرکز دوربین ژاپن، توسط انجمن صنعتی دوربین ژاپن در نیویورک راه‌اندازی شده بود و زمینه‌های اولیه برای آشنایی و ورود بسیاری از غول‌های ژاپنی صنعت عکاسی را به بازار ایالات متحده فراهم کرد.

تثبیت فعالیت‌ها در بازارهای هدف

همان‌طور که دیدید، المپوس دو بازار هدف یعنی عکاسی و میکروسکوپ (به بیان بهتر، تصویربرداری پزشکی) را به‌عنوان حوزه‌های تمرکز خود انتخاب کرده بود. برند ژاپنی، در نیمه دوم قرن بیستم تقریباً در تمامی نوآوری‌ها و رخدادهای مهم هر دو صنعت، حضور و حتی نقش پررنگ داشت. فعالیت در مجامع بین‌المللی نیز به‌مرور افزایش پیدا می‌کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضور در بزرگ‌ترین نمایشگاه دوربین اروپا به نام Photokina در سال ۱۹۵۶ اشاره کرد.
در سال‌های پایانی دهه ۱۹۵۰، دو محصول جدید در دو حوزه اصلی المپوس به بازار معرفی شدند که نوآوری‌های متعددی را با خود به همراه داشتند. در دسته میکروسکوپ، DF Biological در سال ۱۹۵۷ معرفی شد که قابلیت‌ها و امکانات جدیدی را با خود به همراه داشت. این میکروسکوپ اولین نمونه‌ای بود که از منبع نور خارجی برای روشن کردن سوژه و نمونه میکروسکوپ بهره می‌برد. نور خارجی که جایگزین آینه شده بود، روشن کردن سوژه برای بزرگ‌نمایی با کیفیت بالا را فراهم می‌کرد. محل قرارگیری سوژه هم در محصول جدید مجهز به مکانیزم مخصوص جابه‌جایی عمودی شده بود که مکانیزم قبلی جابه‌جایی سری میکروسکوپ را منسوخ کرد. نوآوری دیگر در DF، زاویه‌دار کردن چشمی میکروسکوپ بود که ارگونومی بهتر را برای کاربر به همراه داشت. چشمی میکروسکوپ مذکور هم در سه مدل تک‌چشمی، دوچشمی و سه چشمی (برای اضافه کردن قابلیت عکاسی) عرضه می‌شد. در سال‌های بعد، بدنه‌های میکروسکوپ E و F هم توسط المپوس تولید شدند که طراحی بدنه را وارد فاز جدیدی کردند.
المپوس در دسته دوربین در سال ۱۹۵۹ محصولی به نام Olypmus Pen به بازار معرفی کرد که بیش‌ازپیش، آن‌ها را به‌عنوان بازیگری مهم در صنعت نشان داد. دوربین المپوس پن، با فرمت جدیدی در عکاسی معرفی شد که به نام هاف فریم یا کراپ‌دار (Half Frame) به شهرت رسید. مهندسان المپوس با این فرمت توانستند دوربین‌های کوچک‌تری تولید کنند که با وجود ابعاد کمتر، از همان فرمت فیلم ۳۵ میلی‌متری استفاده می‌کردند. فراموش نکنید که دوربین‌های کوچک قبلی، مجبور به استفاده از فیلم‌های کوچک ۱۶ یا ۹/۳ میلی‌متری بودند. معرفی فرمت هاف فریم به بازار توسط المپوس، دوران تازه‌ای را در تولید دوربین‌های کامپکت شروع کرد و البته، بعداً یاشیکا به‌عنوان یکی از بهترین تولیدکننده‌های هاف فریم شناخته شد.
تیم طراحی و توسعه دوربین پن در المپوس، نقش مهمی در توسعه محصولات دیگر شرکت داشتند. یوشیهایسا مایتانی، مدیر تیم طراحی و توسعه بود که با استفاده از اصول اولیه طراحی پن و فرمت هاف فریم، سیستم حرفه‌ای فول‌فریم ۳۵ میلی‌متری SLR را به نام OM به المپوس اضافه کرد. این سیستم، با هدف رقابت با دوربین‌های پرفروش نیکون و کانن طراحی شده بود. هدف از طراحی OM، همان اصول هاف فریم را دنبال می‌کرد که تولید دوربین‌های کوچک‌تر، با قابلیت عکس‌برداری حرفه‌ای بود. در مسیر توسعه، لنزهای برند Zuiko نیز با جدیت توسعه می‌یافتند و برای هماهنگی با OM و سیستم دیگر موسوم به OTF در المپوس، بهینه‌سازی می‌شدند.

شرکتی یکپارچه

دهه ۱۹۶۰ با تبدیل شدن المپوس با شرکتی یکپارچه در صنعت اپتیک همراه بود. آن‌ها همچنین بازارهای جدید مانند صنعت خدمات صوتی را نیز در همین دهه امتحان کردند. راه‌اندازی مراکز بین‌المللی در دهه مذکور با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد و ژاپنی‌ها، جایگاه خود را در بازارهای مهمی همچون آلمان و ایالات متحده، تثبیت می‌کردند.
مرکز مدیریت اروپایی المپوس، در سال ۱۹۶۴ در هامبورگ آلمان راه‌اندازی شد. این شرکت که به نام Olympus Optical Co در آلمان ثبت شد، توسعه بازار و جذب استعداد را در اروپا بر عهده داشت. قدم بین‌المللی مهم بعدی، راه‌اندازی مرکز مدیریت در ایالات متحده بود که در سال ۱۹۶۸ و با تأسیس Olypmus Corporation of America انجام شد. دفتر ایالات متحده، ابتدا تنها وظیفه فروش میکروسکوپ و تجهیزات پزشکی را در بازار هدف بر عهده داشت.

photomax
از محصولات مهم المپوس در دهه ۱۹۶۰ در دسته میکروسکوپ می‌توان به Photomax Premier اشاره کرد که با قابلیت‌ها و فناوری‌های مهمی برای تصویربرداری علمی همراه بود. این میکروسکوپ که در سال ۱۹۶۶ به بازار معرفی شد، پرچم‌دار بازار در دوران پس از جنگ جهانی دوم نام گرفت. از قابلیت‌های مهم آن می‌توان به یک دستگاه جانبی کاملاً خودکار برای عکاسی، تنظیم‌گر دمای رنگ برای عکاسی رنگی از سوژه، و سیستم نوردهی رنگی ایدئال اشاره کرد که همگی در داخل یک بدنه قرار داشتند. خریداران می‌توانستند قابلیت‌های اضافه را روی بدنه اصلی انتخاب کنند و درنتیجه، میکروسکوپی با قابلیت استفاده در کاربردهای گوناگون پزشکی، علم مواد و تصویربرداری میکروسکوی پلاریزاسیون دراختیار آن‌ها قرار می‌گرفت. سیستم عکاسی همراه میکروسکوپ، قابلیت‌های خودکار را با کیفیت بسیار بالا دراختیار کاربر قرار می‌داد که نیاز به بسیاری از تنظیمات را از بین می‌برد.
تجهیزات عکاسی از داخل بدن المپوس هم در دهه ۱۹۶۰ با معرفی محصولات مهم و تاریخ‌ساز روبه‌رو شدند. GTF و GFS دو دستگاه جدید این حوزه بودند که در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۶۶ با فناوری فیبروسکوپ به بازار تصویربرداری پزشکی اضافه شدند.
فعالیت‌های المپوس در حوزه تصویربرداری در دهه ۱۹۶۰، شامل افزایش حضور در مجامع بین‌المللی بازار و معرفی محصولان جدید می‌شود. آن‌ها در سال ۱۹۶۰ میزبانی مشترک مسابقه‌های جهانی آزمایش میکروسکوپی را بر عهده گرفتند. سه سال بعد، کارخانه جدیدی در توکیو راه‌اندازی کردند تا فعالیت‌های تولیدی، با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. از مهم‌ترین محصولات دسته دوربین در آن سال‌ها نیز می‌توان به Pen F اشاره کرد. المپوس در دهه ۱۹۶۰، اولین محصول خارج از حوزه‌های اصلی فعالیت خود را نیز به نام Zuiko Pearlcoder معرفی کرد که برای اولین بار در جهان، ضبط صدا را روی نوارهای موسوم به میکروکاست انجام می‌داد.

برند قابل احترام تصویربرداری علمی

با ورود به دهه ۱۹۷۰، برنامه‌های المپوس برای عرضه محصولات حرفه‌ای در بازار میکروسکوپ و دوربین، جدی‌تر از همیشه پیش رفت. ژاپنی‌ها تصمیم گرفته بودند تا محصولاتی تخصصی با هدف‌گیری بازارهای اصلی طراحی و عرضه کنند. دستاوردهای علمی متعدد در حوزه‌های گوناگون، باعث شده بود تا نیازهای تصویربرداری علمی نیز به‌صورت اختصاصی‌تر پیدا شوند. به بیان دیگر، تولید یک نمونه میکروسکوپ برای استفاده در چنین صنعت و حوزه علمی، کافی نبود. به همین دلیل برند ژاپنی تصمیم گرفت تا بدنه‌های ثابت میکروسکوپی، با قابلیت نصب و تعویض چشمی و دیگر تجهیزات تولید کند و درنتیجه، خانواده‌های تخصصی میکروسکوپ‌هایش را معرفی کرد.
از سال ۱۹۷۲، میکروسکوپ‌های المپوس در سه خانواده AH و BC و CH به بازار عرضه می‌شدند. درواقع این خانواده‌ها، به ترتیب حاصل پیشرفت خانواده قبلی بودند. هریک از محصولات در خانواده‌های جدید، امکان تغییر چشمی و دیگر تجهیزات را داشت تا با بدنه ثابت، برای کاربردهای علمی گوناگون استفاده شود.
ازلحاظ توسعه سازمانی، دهه ۱۹۷۰ با راه‌اندازی کارخانه‌ها و مراکز فروش جدید همراه بود. در سال ۱۹۷۰ یک کارخانه تولیدی جدید در استان فوکوشیما شروع به کار کرد. مرکز تولیدی بعدی، در سال ۱۹۷۸ در همان استان راه‌اندازی شد. در این میان، فعالیت‌ها در بازار ایالات متحده هم جدی‌تر پیگری می‌شدند و شرکت Olympus Camera Corporation در سال ۱۹۷۷ در ایالات متحده و با دف مدیریت فروش در آن بازار راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۷۹، مرکز تعمیر تخصصی دستگاه‌های آندوسکوپی در کالیفرنیا شروع به کار کرد. امروزه المپوس ادعا می‌کند که بزرگ‌ترین مرکز تعمیر دستگاه‌های آندوسکوپی را در جهان دراختیار دارد.
یکی از همکاری‌های استراتژیک المپوس در دهه ۱۹۷۰، همکاری با Winter & lbe در هامبورگ آلمان بود که با هدف تولید دستگاه آندوسکوپی جراحی انجام شد. المپوس تجهیزات اپتیکی دستگاه جدید را تأمین می‌کرد و همین همکاری، در سال ۱۹۷۹ به خرید شرکت آلمانی انجامید.
فعالیت‌های المپوس در دهه ۱۹۸۰، متمرکز بر بهبود سیستم‌های تصویربرداری پزشکی و آزمایشگاهی بود. آن‌ها ابتدا در سال ۱۹۸۱ مرکز تولید جدیدی در استان ناگانو راه‌اندازی کردند. دو سال بعد، دو زیرمجموعه المپوس در ایالات متحده تحت عنوان یک شرکت واحد ادغام شدند که Olympis Corporation (نام کنونی شرکت) نام گرفت. اضافه کردن زیرمجموعه به ساختار عملیاتی شرکت، در این دهه هم به‌صورت جدی ادامه پیدا می‌کرد و در سال ۱۹۸۷ منجر به ملحق شدن شرکت بریتانیایی KeyMed به زیرمجموعه المپوس شد. طی همین سیاست، اولین دفتر مستقل المپوس در بازار چین هم در همان سال در پکن کار خود را شروع کرد. برند ژاپنی، راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه را هم با جدیت ادامه می‌داد و در سال ۱۹۸۸، یک مؤسسه تحقیقاتی به نام Utsugi در توکیو راه‌اندازی کرد.
تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی، یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز المپوس در دهه ۱۹۸۰ بود. آن‌ها اولین سیستم آندوسکوپی التراسونک خود را در سال ۱۹۸۰ به بازار معرفی کردند. کمی بعد، فناوری‌های فیبر نوری در دستگاه‌های المپوس به بلوغ رسید و Olympus Endoscopy System به‌عنوان یک سیستم کامل آندوسکوپی با توانایی‌های مقاومت در برابر نفوذ آب بسیار بالا، به بازار تصویربرداری پزشکی معرفی شد. از تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی در آن سال‌ها می‌توان به PK 7000 اشاره کرد که کاربرد آزمایش خون داشت. خانواده میکروسکوپ‌های AH-2 نیز در سال ۱۹۸۳ معرفی شدند که سیستم فوکوس خودکار را به کاربر ارائه می‌کردند. در دسته دوربین، تنها یک محصول نوآورانه به بازار معرفی شد که پیکاسی (یا AFL) نام داشت. ژاپنی‌ها برای اولین بار یک دوربین کامپکت تولید کرده بودند که از باتری لیتیمی بهره می‌برد.

سال‌های پایانی قرن بیستم

دهه ۱۹۹۰، مجدداً با نیاز به تغییر سیستم میکروسکوپ‌ها همراه بود. المپوس در آن سال‌ها بیش از همه تلاش می‌کرد تا فرایندهای تولید لنز میکروسکوپ را بهینه‌سازی کند. به‌هرحال لنزها، خصوصاً لنزهای سوژه، یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملیاتی میکروسکوپ محسوب می‌شوند که در کیفیت آزمایش نهایی و مشاهده سوژه، نقش تأثیرگذاری دارند. مفهوم اپتیکی UIS، دستاورد ژاپنی‌ها در دهه ۱۹۹۰ بود که منجر به تغییر طراحی میکروسکوپ‌ها در آن دهه هم شد. میکروسکوپ‌های Y شکل، فرم جدیدی از دستگاه مشاهده اپتیکی را به بازار معرفی کردند و المپوس، به برندی با کلاس جهانی در صنعت میکروسکوپ تبدیل شد. لنزهای جدید، منجر به تولید سه خانواده AX و BX و CX (و بعدها IX) در محصولات میکروسکوپی المپوس شدند.
لنزهای UIS یا Universal Infinity System، حاصل تصمیم المپوس برای عرضه لنزهای یکپارچه در میکروسکوپ‌ها بودند. درواقع برند ژاپنی تصمیم داشت تا تمامی برنامه‌های گذشته همچون لنزهای Plan و Mplan و LB را تحت یک برنامه ثابت جمع کند تا لنزهایی با کاربردهای متنوع در صنایع گوناگون ساخته شوند. المپوس با استفاده از فرایندهای تولید پیشرفته و خصوصاً پوشش‌دهی بی‌عیب لنزهای جدید، لنزهای سوژه‌ای تولید کرد که برای انواع کاربردها، با یک طراحی و روش تولید مشترک، ساخته می‌شدند.
یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های عکاسی تاریخ المپوس، در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شد. Infinity Stylus یا میو، نام این دوربین کامپکت بود که از جدیدترین دستاوردهای شرکت در بخش طراحی بدنه و لنز، بهره می‌برد. از محصولات مهم دیگر دسته دوربین در آخرین دهه قرن بیستم می‌توان به اولین دوربین‌های دیجیتال المپوس اشاره کرد. برند ژاپنی، تغییر مسیر بازار به سمت دوربین‌های دیجیتال را بسیار زود درک کرد و با عرضه دوربین‌های C-800L و D-300L و C-400L در سال ۱۹۹۶، خود را در کنار رقبا قرار داد. دوربین‌های دیجیتال المپوس، رزولوشن ۸۱۰ هزار پیکسلی داشتند که دو برابر رزولوشن دوربین‌های رقیب بود. یک سال بعد، المپوس موفق به عرضه اولین دوربین دیجیتال ۱/۴ مگاپیکسلی به بازار شد.
دهه ۱۹۹۰، با تغییرهای ساختاری و مدیریتی برای المپوس همراه بود. آن‌ها برنامه جدیدی متمرکز بر وظایف اجتماعی به نام Social IN در شرکت اجرا کردند که به گفته خودشان، در مسیر تعهد المپوس به جامعه قرار داشت. با ورود المپوس به بازار دوربین‌های دیجیتال، درآمد شرکت در آن بخش به ۳۰۰ میلیارد ین رسید و برند ژاپنی را به یکی از مهم‌ترین فعالان روند جدیدی عکاسی تبدیل کرد. فروش در دسته‌های دیگر محصولات نیز به‌خوبی رشد می‌کرد و نیاز به گسترش ساختارهای تولید و مدیریت را بیش از همیشه نشان می‌داد.
المپوس در دهه ۱۹۹۰ مراکز تولیدی خود را در ژاپن و چین گسترش داد. یک مرکز جدید در توکیو و یک مرکز هم در شنژن چین راه‌اندازی شد. گسترش فعالیت‌ها در چین در سال ۱۹۹۹ با راه‌اندازی مرکز لجستیک و تعمیرات تجهیزات پزشکی در سال ۱۹۹۹، کامل شد. مرکز تعمیرات تخصصی دستگاه‌های آندوسکوپی هم در دهه ۱۹۹۰ در هامبورگ راه‌اندازی شد تا به‌عنوان هاب خدماتی المپوس در اروپا فعالیت کند. از مراکز خدماتی دیگر می‌توان به مرکز خدمات دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد که در سال ۱۹۹۷ در توکیو راه‌اندازی شد. ژاپنی‌ها در این دهه به فکر ورود به حوزه‌های جدید خدمات پزشکی هم بودند و با معرفی Osferion در سال ۱۹۹۹، به صنعت تولید مواد جایگزین استخوان وارد شدند.
از محصولات مهم المپوس در دسته میکروسکوپ و تصویربرداری پزشکی در دهه پایانی قرن بیستم می‌توان به میکروسکوپ اسکن لیزری Fluoview اشاره کرد. همچنین اولین میکروسکوپ آزمایش نیمه‌هادی شرکت هم به نام MX50 در سال ۱۹۹۶ به بازار عرضه شد.

Fluoview

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند المپوس

المپوس با ورود به قرن ۲۱ در وضعیتی عالی در بازارهای هدف فعالیت می‌کرد. تجهیزات حرفه‌ای تصویربرداری پزشکی، میکروسکوپ‌ها، دوربین‌ها و لنزها همگی جزو بهترین‌های بازار بودند. تیم‌های تحقیق و توسعه نیز هر سال محصولات نوآورانه جدیدی را به بازار معرفی می‌کردند.
با ورود به قرن ۲۱، سیستم‌های آندوسکوپی المپوس نیز به بلوغ کافی رسیده بودند. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۰ سیستم Evis Exera را در این دسته به بازار معرفی کردند. آزمایش‌های متمرکز بر ویدئو، در حوزه‌های دیگر هم طرفداران زیادی داشت و به همین دلیل، برند ژاپنی دستگاهی برای اندازه‌گیری و آزمایش‌های صنعتی ویدیویی به نام Iplex به بازار عرضه کرد. در کاربردهای جراحی هم سیستم ویدیویی Visera معرفی شد تا به مرور، محصولات المپوس در بازار خدمات پزشکی، کامل و جامع شود. از محصولات مهم دیگر می‌توان به اولین سیستم ویدیویی آندوسکوپی جهان با کیفیت HD به نام Evis Lucera و چاقوی جراحی الکتریکی ITKnife اشاره کرد.
المپوس در سال ۲۰۰۳ اولین دوربین دیجیتال SLR خود را به نام E-1 به بازار عرضه کرد که از قابلیت تغییر لنز هم بهره می‌برد. در همان سال، نام شرکت نیز به المپوس کورپوریشن تغییر کرد. برند ژاپنی، در بازار دوربین‌های دیجیتال، همکاری‌های استراتژیکی متعددی را انجام داد که به توسعه بهتر محصولات خودش و همچنین معرفی استانداردهای مهمی به صنعت همراه بود. اولین همکاری استراتژیک در سال ۲۰۰۱ و با ایستمن کداک انجام شد که استاندارد چهارسوم را به صنعت عکاسی دیجیتال معرفی کرد. این استاندارد، شرایط طراحی و تولید بدنه را به شرکت‌های تولیدکننده متعدد ابلاغ می‌کرد تا محصولات به‌گونه‌ای طراحی شوند که قابلیت بهره‌برداری از لنزهای تولیدی شرکت‌های دیگر را هم داشته باشند (Interchangable Lens).
همکاری مهم بعدی المپوس در استانداردسازی دنیای عکاسی، معرفی استاندارد میکرو چهارسوم در همکاری با پاناسونیک بود که در سال ۲۰۰۸ انجام شد. استاندارد جدید، دوربین‌های بدون آینه را نشانه رفته بود و همان ساختار چهار سوم یعنی ساخت بدنه‌هایی با قابلیت استفاده از لنز شرکت‌های دیگر را دنبال می‌کرد.
المپوس در دهه ۲۰۰۰ تلاش‌های توسعه زیرساخت و مراکز مدیریت را با جدیت بیشتری ادامه داد. راه‌اندازی مرکز خدمات تجهیزات پزشکی شیراکاوا در ژاپن، خرید شرکت R/D Tech Inc، راه‌اندازی مرکز خدمات تجهیزات پزشکی در شانگهای، راه‌اندازی زیرمجموعه عملیاتی در ویتنام و ادغام شرکت Gyrus با هدف بهبود فعالیت‌های حوزه جراحی، از اقدام‌های مهم المپوس در این حوزه بودند. برند ژاپنی همچنین با راه‌اندازی زیرمجموعه‌های مدیریتی و مراکز تولیدی، فعالیت خود را در بازارهای تایلند، ترکیه و کره جنوبی نیز افزایش می‌داد.
المپوس در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را در صنعت آزمایش و بازرسی‌های صنعتی هم افزایش داده است. آن‌ها دستگاه‌های عیب‌یاب صنعتی را در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌کنند که از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به ابزار آنالیز XRF موسوم به Vanta و عیب‌یاب OmniScan MX2 اشاره کرد.
از محصولات اخیر برند ژاپنی که در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ به بازار عرضه شدند، در دسته‌های گوناگون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میکروسکوپ
  • سیستم BX3 مخصوص میکروسکوپ‌های زیستی
  • FV1000 با قابلیت اسکن لیزری مخصوص کاربردهای زیستی
  • DP20 با دوربین دیجیتال و مجهز به نمایشگر جانبی
  • DP71 با دوربین دیجیتال و توانایی ثبت تصاویر فلورسنتی
  • تجهیزات پزشکی
  • سیستم آندوسکوپی ویدیویی Evis Exera II
  • آندوسکوپی جراحی ویدیویی Visera Elite
  • Evis Lucera Elite
  • Evis Exera III
  • میکروسکوپ جراحی Orbeye
  • معرفی سیستم اندوسکوی جراحی با رزولوشن 4K با همکاری سونی
  • دوربین‌های عکاسی
  • دوربین بدون آینه Olypmus Pen E-P1
  • دوربین بدون آینه OM-D E-M5
  • دوربین بدون آینه OM-D E-M1
  • OM-D E-M1 Mark II

همان‌طور که در تاریخچه بالا دیدید، المپوس هیچ‌گاه از رخدادهای نوآورانه صنعت عکاسی عقب نماند. آن‌ها حتی به معرفی استانداردهای کاربردی به صنعت هم کمک کردند. لنزهای Zuiko در کنار نوآوری‌هایی که در ساخت بدنه‌ها به کار می‌رفت، علاوه بر دوربین‌های خود المپوس، در بسیاری از دوربین‌های دیگر بازار هم دیده می‌شدند و همیشه نشان‌دهنده کیفیت بالای اپتیکی بودند.
با وجود تمامی موفقیت‌های بالا، بازار دوربین‌های حرفه‌ای و وضعیت نابسامان و کوچک‌تر شدن روزبه‌روز آن، بالاخره به برند قدیمی ژاپنی هم فشار وارد کرد. المپوس کورپوریشن در ژوئن سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کل بخش دوربین خود را به شرکت ژاپنی Japan Industrial Partners می‌فروشد. در زمان فروش، بخش دوربین‌ها تنها ۵/۵ درصد از درآمد شرکت ژاپنی را در یک سال مالی، پوشش می‌داد. هنوز مشخص نیست که آیا شرکت جدید تحت مالکیت مالکی به جز المپوس کورپوریشن، از برند Olympus در محصولات آتی استفاده می‌کند یا خیر. به‌هرحال ظاهراً تولید تجهیزات و خصوصاً لنزهای Zuiko باز هم ادامه خواهند داشت. مالک جدید، سابقه خرید زیرمجموعه‌های ضررده و تبدیل کردن آن‌ها به شرکت‌های مستقل را دارد و قبلاً این کار را در سال ۲۰۱۴ با بخش لپ‌تاپ سونی Vaio انجام داده است.

آخرین گزارش

آخرین گزارش مالی المپوس کورپوریشن از سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که این شرکت، سهم عمده درآمد خود را از تجهیزات پزشکی به دست می‌آورد. زیرمجموعه‌های آندوسکوپی، دستگاه‌های جراحی و درمان آندوسکوپی، درآمد بخش پزشکی را شکل می‌دهند. از منابع دیگر درآمدی می‌توان به بخش راهکارهای علمی المپوس (شامل بخش تولید میکروسکوپ و دستگاه‌های نظارت صنعتی) اشاره کرد که ۱۳ درصد از درآمد را به خود اختصاصی می‌دهد. تصویربرداری هم که نزدیک به ۶ درصد را به خود اختصاص می‌داد و از سال ۲۰۲۰، جای خود را به بخش‌های دیگر می‌دهد.
المپوس ۹۳ شرکت و دفتر زیرمجموعه دارد و سهم عمده درآمد خود را از منطقه آمریکای شمالی به دست می‌آورد (۳۴ درصد). شرکت در سال‌های اخیر با وجود حفظ درآمد در محدوده ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد ین، با کاهش سود عملیاتی روبه‌رو شد و سود عملیاتی سال گذشته (۲۸/۳ میلیارد ین) کمترین میزان در نیم‌دهه گذشته بود. درحال‌حاضر، یاسوئو تاکوچی به‌عنوان مدیرعامل و مدیرکل المپوس در یک هیئت‌مدیره ۱۵ نفره فعالیت می‌کند.

World of Words

منبع: bloomberg


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *