نوویا اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

برند کوالکام با خرید استارتاپ نوویا به‌دنبال هدف های بزرگتر

چرا برند کوالکام در پی هزینه‌ی ۱٫۴ میلیارد دلاری برای خرید نوویا است؟ بررسی کارشناسان نشان می‌دهد اهمیت این قرارداد بسیار بیشتر از حد تصور است.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | برند کوالکام مدتی پیش رسما اعلام کرد که قصد دارد با صرف ۱٫۴ میلیارد دلار نوویا (Nuvia)، استارتاپ کوچک فعال در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های پرسرعت کلاس سرور آرم (ARM) را بخرد. توافق‌های این‌چنینی همواره سوژه‌ی مناسبی برای نهادهای تنظیم مقررات هستند؛ بااین‌حال، قرارداد بین کوالکام و نوویا بررسی موشکافانه‌ی عمیق‌تری را نیز شامل می‌شود.

نظر متخصصین شرکت

براساس مقاله‌ی اندرویدسنترال، جرارد ویلیامز، یکی از طراحان پیشین تراشه در اپل، نوویا را بنیان‌گذاری کرده است. جرارد ویلیامز با توافق‌نامه‌ای از اپل جدا شد که طبق آن، اجازه ندارد با کسب‌و‌کار تراشه‌ی این شرکت رقابت کند. اپل فعلا به حضور در بازار پردازنده‌های سرور تمایلی نشان نداده است؛ به‌همین‌دلیل، بنیان‌گذاری نوویا و تولید تراشه برای سرور مشکلی را متوجه جرارد ویلیامز نکرد.

اپل سال‌ها است سرمایه‌ی هنگفتی به‌منظور تولید تراشه برای محصولات الکترونیکی مصرفی نظیر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها در نظر می‌گیرد. برند کوالکام با خرید نوویا قصد دارد به فناوری‌های بیشتر و پیشرفته‌تر به‌منظور تولید تراشه‌های پرچم‌دار و پیشرفته برای دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی همچون گوشی‌های اندرویدی و نیز سرورها و خودروهای خودران دست پیدا کند.

ناگفته نماند این موضوع مشکل‌ساز است؛ زیرا قرارداد امضا‌شده‌ی بین کوالکام و نوویا ممکن است با دادخواست اپل علیه ویلیامز همراه شود. بااین‌حال، فکر نمی‌کنیم تنها هدف کوالکام از خرید برند نوویا، ایجاد اختلال در مدل تجاری شرکت اپل باشد. کوالکام نمی‌خواهد تراشه‌ای بسازد که دقیقا مثل تراشه‌های سری A اپل باشد. اگر کوالکام چنین تمایلی داشت، قطعا تاکنون هدفش را عملی کرده بود.

هدف اصلی برند کوالکام این است که در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها از جنگ با اپل سربلند بیرون بیاید. وقتی از شما بخواهیم نام یکی از شرکت‌های فناوری را به‌غیر از برند اپل به‌زبان بیاورید، به‌احتمال زیاد هر شرکتی به ذهن شما خطور می‌کند.

کوالکام اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

کوالکام اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

برنامه ریزی برای تصاحب بازار

هم‌اکنون، در حوزه‌ی تولید تراشه‌ی اختصاصی آرم فعالیت می‌کند و گوگل، سامسونگ، آمازون و فیسبوک همگی شرکت‌های فناوری‌محور بزرگ دنیا هستند و تمامی آن‌ها امروزه تراشه‌ی اختصاصی می‌سازند. دلیل اصلی این موضوع آن است که طراحی و تولید پردازنده‌ی قدرتمند آرم کار غیرممکنی نیست. افرادی که روی طراحی پردازنده‌های آرم کار می‌کنند، قطعا نابغه هستند و همه‌ی آن‌ها می‌دانند وقتی بحث به دستگاهی می‌رسد که انرژی خود را از باتری می‌گیرد، شرایط برای تولید پردازنده بسیار سخت می‌شود.

اپل سرمایه‌گذاری زیادی روی تحقیق‌و‌توسعه در این حوزه کرده و بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این شرکت توانسته است پردازنده‌های موبایلی آرم بسیار قدرتمندی بسازد. قدرتمند‌بودن پردازنده‌های موبایلی اپل حتی هنگام مقایسه‌ی آن‌ها با جدیدترین پردازنده‌های شرکت‌های اینتل و ای ام دی (AMD) را به‌وضوح می‌توان ‌مشاهده کرد. این گفته برای کوالکام نیز صدق می‌کند؛‌ بااین‌حال، کوالکام و اپل مدل تجاری بسیار متفاوتی از یکدیگر دارند.

اپل دقیقاً چه می کند؟

اپل همواره تلاش کرده است بهترین و قدرتمندترین پردازنده‌ی سری A را درون هر نسل از آیفون‌ها قرار دهد. برای اپل هزینه‌های اضافه‌کردن پردازنده‌ای قدرتمند به گوشی هوشمندی در کلاس دستگاه‌های اقتصادی پراهمیت‌تر از ساخت و نگه‌داری صرفا یک مدل سیستم-روی-چیپ (SoC) است. اپل در همین مسیر به زنجیره‌ی تأمین محصولات رسیدگی می‌کند و به‌دفعات با مشکلات تولید نیز مواجه می‌شود. اپل احتمالا همچنان قصد دارد چنین استراتژیِ جواب‌پس‌داده‌ای را برای پردازنده‌های سری M در مک بوک ها نیز ادامه دهد. مدلی که برای انجام تمامی کارها به‌ اندازه‌ی کافی قدرتمند باشد، عملا در بلندمدت باعث سود بیشتری می‌شود.

کوالکام برخلاف اپل، محصولاتی اختصاصی برپایه‌ی تراشه‌هایش نمی‌سازد. درواقع، برند کوالکام پردازنده‌هایی اختصاصی برای دستگاه‌های موبایلی می‌سازد و سپس شرکای تجاری این شرکت، یعنی سامسونگ، دل، اچ‌پی، ال جی و تعداد بسیار زیادی از دیگر شرکت‌ها، سراغ استفاده از این پردازنده‌ها می‌روند. شرکت‌هایی که مشغول تولید گوشی یا دیگر دستگاه‌های قابل‌حمل هستند، در اکثر مواقع صرفا به‌دنبال تراشه‌ای می‌گردند که قدرت کافی برای انجام تمام کارهای لازمِ امروزی داشته باشد. همین موضوع باعث شده است پردازنده‌های سری اسنپدراگون کوالکام بسیار محبوب باشند.

پردازنده اپل اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

پردازنده اپل اقیانوس آبی خبر اخبار برندها

یک ورود جدی

شاید هدف کوالکام از خرید نوویا ورود جدی به بازار پردازند‌ه‌های سرور است. این حوزه قطعا برای کوالکام سودآور خواهد بود؛ خصوصا با دانستن این موضوع که کوالکام شرکتی است که می‌تواند ازطریق تراشه‌هایش نیازهای مشتریان را کاملا برطرف کند.

بااین‌همه، از زاویه‌ی دیگری نیز می‌توان به خواسته‌های کوالکام نگاه کرد. شاید این شرکت می‌خواهد بخش‌های اصلی طراحی پردازنده‌های نوویا را استخراج و آن‌ها را به درون پردازنده‌های سری اسنپدراگون تزریق کند. با این کار، پردازنده‌های اسنپدراگون به قدرت و قابلیت‌های بیشتری در گوشی‌ها و تبلت‌ها دست پیدا خواهند کرد. چنین پردازنده‌ای بیشتر برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسیار ‌سبک یا کروم بوک های قدرتمند کاربرد خواهد داشت. خرید شرکتی که یکی از طراحان پیشین تراشه در اپل مدیریت می‌کند، قطعا راه بسیار هوشمندانه‌ای برای آغاز این مسیر است.

قراردادهای سودآور

امکان امضای قرارداد با مایکروسافت و گوگل و آمازون و توانایی ساخت پردازنده‌ای که بتواند نیازها را با پربازده‌ترین شیوه‌ی ممکن کاملا رفع کند، همان دلایلی هستند که باعث می‌شوند پردازنده‌های سری M اپل هنگام قرار‌گرفتن درون یکی از لپ‌تاپ‌های اپل، عملکردی عالی از خود نشان دهند.

پردازنده‌ی آرمی که نتیجه‌ی همکاری با مایکروسافت باشد و برای دستگاه‌های سرفیس ساخته شود یا پروژه‌ای جدید با گوگل برای تولید دستگاه کاملا متفاوتی از خانواده‌ی پیکسل، همان چیزی است که کوالکام ازطریق خرید نوویا به آن فکر می‌کند. منطقی‌ترین توضیح ممکن برای تلاش کوالکام به‌منظور خرید نوویا همین است.

World of Words

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *