برند اینتل

اینتل به دنبال دریافت غرامت ۶۲۴ میلیون دلاری از اتحادیه اروپا است

اینتل به دنبال دریافت غرامت ۶۲۴ میلیون دلاری از اتحادیه اروپا است

اینتل که پنج ماه پیش، از جنگ حقوقی با کمسیون اروپا بر سر لغو جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۹ سربلند بیرون آمد، اکنون به‌دنبال دریافت غرامت ۶۲۴ میلیون دلاری است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|در ژانویه‌ی سال جاری میلادی (دی و بهمن ۱۴۰۰) دادگاهی در اروپا در پرونده‌ی جدیدی که در رابطه‌ با جریمه‌ی سنگین اینتل در سال ۲۰۰۹ باز شده بود، به نفع تیم آبی رأی داد. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود که اینتل باید ۱٫۲ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. پس از ثبت درخواست تجدیدنظر توسط اینتل، دادگاه اروپا حق را به این شرکت داد و جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری را لغو کرد.
کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۹ پس از انجام تحقیقات اعلام کرد اینتل در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ به شرکت‌هایی مثل دل، اچ‌پی و لنوو رشوه پرداخت کرده تا در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهایشان به‌جای پردازنده‌های AMD از پردازنده‌ی ساخت اینتل استفاده کنند. در واقع اینتل به این شرکت‌ها گفته در صورت عدم استفاده از پردازنده‌ی AMD تخفیف‌های مناسبی به آن‌ها ارائه می‌دهد.
تیم آبی در نهایت جریمه‌ی سنگین را پرداخت کرد، اما به دلیل موافقت دادگاه با درخواست تجدیدنظر، کمیسیون اروپا مجبور شد مبلغ جریمه را به اینتل برگرداند.
اکنون پنج ماه از حکم دادگاه تجدیدنظر می‌گذرد و اینتل با مراجعه به دادگاه عمومی اروپا خواستار «پرداخت غرامت و خسارت تبعی» شده چون به ادعای این شرکت «اتحادیه‌ی اروپا به دلیل عدم بازپرداخت به‌موقع، باید بهره‌ی دیرکرد پرداخت کند.»
مبلغی که اینتل به‌عنوان غرامت در نظر گرفته بیش از نیمی از جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری اولیه است. اینتل می‌گوید این مبلغ ۶۲۴ میلیون دلاری را براساس نرخ بهره‌ی ۱٫۲۵ درصدی بانک مرکزی اروپا در زمان اعلام جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری این شرکت در می ۲۰۰۹ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۸۸) محاسبه کرده است. به گفته‌ی اینتل این نرخ بهره باید به ۳٫۵ درصد افزایش پیدا کند.
اینتل در پرونده‌ی جدید خود مشخصاً گفته هیچ تأخیری از سوی کمیسیون اروپا را نمی‌پذیرد. تیم آبی از دادگاه عمومی اروپا درخواست کرده در صورت تأخیر در پرداخت جریمه، مبلغ نهایی افزایش پیدا کند.
پرونده‌ی حقوقی بین اینتل و کمسیون اروپا بیش از یک دهه قدمت دارد، اما هنوز به پایان نرسیده است. کمیسیون اروپا اخیراً درخواست تجدیدنظر در لغو جریمه‌ی ۱٫۲ میلیارد دلاری اینتل را ثبت کرده است.
همچنین رویترز در گزارشی می‌نویسد کوالکام، تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی، امروز در پرونده‌ای با محوریت جریمه‌ی ۹۹۷ میلیون یورویی (۱٫۰۵ میلیارد دلاری) سربلند بیرون آمد. این پرونده را چهار سال پیش نهادهای تنظیم مقررات اتحادیه‌ی اروپا علیه شرکت مذکور تنظیم کرده بودند. این دستاورد مهمی برای کوالکام و شکستی واضح برای مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی، محسوب می‌شود. وستاگر مدت‌ها است که به فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری سخت‌گیری می‌کند.
کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۸ پس از انجام تحقیقات گفت کوالکام در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلیاردها دلار به اپل پرداخت کرده است تا شرکت کوپرتینویی صرفاً از تراشه‌های کوالکام در تمامی آیفون‌ها و آیپدهای خود استفاده کند. کمیسیون اروپا اعلام کرد این اقدام کوالکام باعث شده است رقابت تضعیف شود و شرکت‌هایی مثل اینتل شانس کار با اپل را نداشته باشند.
جریمه‌ی یک‌میلیارد‌دلاری کوالکام، تنها یک نمونه از چند جریمه‌ای است که مارگارت وستاگر به شرکت‌های بزرگ تحمیل کرده است. وستاگر قبلاً جریمه‌هایی برای گوگل و بانک‌ها و حتی تولیدکنندگان کامیون در نظر گرفته و مدعیِ‌ رفتار ضدرقابتی آن‌ها شده است. کمیسیون اروپا اکنون روی فعالیت‌های اپل و آمازون و فیسبوک نیز تحقیق می‌کند تا در‌صورت نیاز این شرکت‌ها را جریمه کند.

World of Words

منبع: techspot


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *