نورالینک

ایلان ماسک در حال بررسی سرمایه‌گذاری در شرکت رقیب نورالینک است

ایلان ماسک در حال بررسی سرمایه‌گذاری در شرکت رقیب نورالینک است

نورالینک (Neuralink) شرکتی که ایلان ماسک آن را تأسیس کرده است، از سال ۲۰۱۶ روی رابط مغز و ماشین کاشت‌‌شدنی در بدن انسان کار می‌کند. درحالی‌که این شرکت قبلاً پیشرفت خود را با نمایش یک میمون در حال‌ کنترل مکان‌نما در بازی Pong نشان داده بود، هنوز آزمایش‌های انسانی انجام نداده است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|اکنون رویترز اعلام کرده است که ماسک در هفته‌های اخیر با شرکت رقیب Synchron تماس گرفته است تا درباره‌ی سرمایه‌گذاری احتمالی صحبت کند.
هنوز دقیقاً نمی‌دانیم ماسک چه پیشنهادی به سینکرون ارائه کرده است؛ زیرا هیچ‌یک از این دو طرف توضیحی دراین‌باره نداده‌اند و امکان دارد این اقدام همکاری یا سرمایه‌گذاری مالی باشد. منابع رویترز اعلام کردند که این معامله قطعی نشده و مشخص نیست سینکرون پیشنهاد ماسک را خواهد پذیرفت یا خیر. ظاهراً مدیرعامل تسلا پس از ابراز نارضایتی خود به کارمندان نورالینک درباره‌ی روند کند پیشرفت این شرکت، به‌سراغ سینکرون رفته است.
به‌گزارش انگجت، نورالینک سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ به‌دنبال تأییدیه‌های آزمایش‌های انسانی خواهد بود. این شرکت در ژانویه‌ی سال جاری سعی کرد مدیر بخش کارآزمایی بالینی استخدام کند تا روی آزمایش دستگاه پزشکی آزمایش‌های انسانی نظارت کند. بااین‌حال، چنین اتفاقی هنوز رخ نداده و FDA نیز اعلام نکرده است که نورالینک چقدر در روند تضمین خود مصمم است.
در همین حال، سینکرون در ماه جولای اعلام کرد که رابط مغز و کامپیوتر خود را برای اولین‌بار روی قشر حرکتی بیمار انسانی در ایالات متحده کاشت کرده است. پزشکان نیویورک این کار را به‌عنوان بخشی از آزمایش موسوم به COMMAND این شرکت انجام دادند و هدف آن‌ها بررسی ایمنی ایمپلنت سینکرون روی بیماران مبتلا به فلج شدید است. این شرکت پژوهشی را نیز در استرالیا به‌پایان رساند که نتیجه‌ی آن نشان می‌دهد حتی با گذشت یک‌ سال از کاشت ایمپلنت روی چهار بیمار، ایمنی آن همچنان برقرار است.
نورالیک نیز مثل سینکرون امیدوار است به افرادی با توانایی تحرک محدود، امکان کنترل دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها را با استفاده از ذهن، ارائه دهد. بدین‌ترتیب، این دسته از بیماران می‌توانند بدون نیاز به کمک دیگران ایمیل‌های خود را بررسی و پیامک ارسال کنند یا سایر کارهای مدنظر خود را در فضای دیجیتالی پیش ببرند. مک هوداک، یکی از بنیان‌گذاران نورالینک، در سال ۲۰۲۱ این شرکت را ترک کرد. او اوایل سال جاری گفت که در سینکرون به‌عنوان مشاور مشغول کار شده است. وی ازنظر مالی نیز در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد.
گفتنی است که ماسک در گذشته با سایر رقبای نورالینک نیز گفت‌وگو کرده است. رویترز می‌گوید وی در سال ۲۰۲۰ با یکی دیگر از توسعه‌دهندگان رابط مغز و ماشین به نام پارادرومیکس (Paradromics) تماس گرفت؛ اما این مذاکرات درنهایت بی‌نتیجه بود.

World of Words

منبع :engadget

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *