اپل با ارزشترین برند سال ۲۰۲۲ شناخته شد
اپل با داشتن ارزش برند ۳۵۵٫۱ میلیارد دلار، جایگاه اول رتبهبندی سالانه Brand Finance Global را از آن خود کرده است.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|گزارشهای جدید نشان میدهند اپل بار دیگر جایگاه برتر خود در رتبهبندی سالانه Brand Finance Global را حفظ کرده است. بااینحال، کوپرتینوییها که به صدر چنین فهرستی رسیدهاند، باید همیشه مراقب باشند؛ زیرا آمازون در فاصله بسیار کمی از آنها قرار دارد.
به گزارش wccftech، دادههای جدید Brand Finance نشان میدهد ارزش برند اپل ۳۵۵٫۱ میلیارد دلار بوده و در مقایسه با ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافته است. آمازون و گوگل نیز به ترتیب جایگاههای دوم و سوم را به دست آوردهاند و آمازون نزدیکترین شرکتی است که میتواند اپل را کنار بزند. دیوید هیگ، رئیس و مدیرعامل Brand Finance، اظهار کرد این شرکت
به لطف شهرت خود در حوزه نوآوری
چنین ارزش نام تجاری چشمگیری دارد. هیگ میافزاید:
اپل از میزان شگفتانگیزی از وفاداری به برند بهره میبرد که عمدتاً به دلیل شهرتش در کیفیت و نوآوری است. دههها تلاش سخت برای تکمیل برند باعث شده است که اپل به پدیدهای فرهنگی تبدیل شود که به آن اجازه میدهد نهتنها در بازارهای زیادی رقابت کند؛ بلکه پیشرفت کند.
اگر برایتان این سؤال پیش آمده که Brand Finance چگونه به این رقم رسیده است؟، باید بگوییم شرکت مذکور میگوید جزئیات نحوه محاسبه ارزش برندها را فاش نمیکند.
اکنون اپل بیشترین ارزش برند را دارد؛ اما در مقابل، ارزش تیکتاک بیشترین رشد ممکن در بازه زمانی خاص را شاهد بوده است. ارزش برند این شبکه اجتماعی متمرکز بر ویدئو در سال جاری با افزایش ۲۱۵ درصدی به ۵۹ میلیارد دلار رسید و این آمار تا حد زیادی به دلیل روی آوردن مردم به سمت شبکههای اجتماعی در طول همهگیری COVID-19 است. هیگ معتقد است تیکتاک هنوز در حال پیشرفت است و هیچ نشانهای از توقف آن در آیندهای نزدیک وجود ندارد. وی میگوید:
تیکتاک در مدت چند سال از گمنامی نسبی به شهرت بینالمللی رسیده است و هیچ نشانهای از کاهش سرعت پیشرفت آن دیده نمیشود.
شرکت پلوتون
در فهرست نهایی Brand Finance، ارزش برند آمازون و گوگل و مایکروسافت به ترتیب ۳۵۰٫۳ و ۲۶۳٫۴ و ۱۸۴٫۲ میلیارد دلار است که آنها را در جایگاههای دوم تا چهارم جای داده است. ناگفته نماند در فهرست مذکور والمارت با ۱۱۱٫۹ میلیارد دلار مقام پنجم را از آن خود کرده است.
همچنین شرکت پلوتون که در زمینه تجهیزات ورزشی و تناسباندام فعالیت میکند، هماکنون با مشکلات مالی مواجه شده است. این شرایط باعث شده است پلوتون قیمت محصولاتش را کاهش دهد و حتی بر اساس شایعات، این شرکت بهزودی ۴۱ درصد از کارکنان بخش فروش و بازاریابی خود را اخراج خواهد کرد.
مشکلات مالی
به گزارش گیزموچاینا، یکی از دلایلی که پلوتون با مشکلات مالی مواجه شده است، ورود شرکتهای بزرگ فناوری، ازجمله اپل به حوزه تناسباندام است. اپل هماکنون کلاسهای دیجیتالی تناسباندام را با سرویس اپل فیتنس پلاس و با قیمتهای ارزانتر از طریق بسته اپلوان در دسترس علاقهمندان قرار داده است. پلوتون نیز به کارمندانش اعلام کرده است تولید محصولاتی مثل Bike و Bike Plus و Tead در ۶ تا ۲۴ هفته آینده متوقف خواهد شد.
جان فولی، مدیرعامل پلوتون، در بیانیهای مطبوعاتی گفت که این شرکت اکنون اقدامات اصلاحی درخور توجهی برای بهبود چشم انداز سودآوری و بهینهسازی هزینههایش انجام میدهد. به دنبال این بیانیه، ارزش سهام این شرکت ۲۴ درصد کاهش یافت و این یعنی ارزش سهام پلوتون در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۸۵ درصد کاهش یافته است.
شرکت اهل کوپرتینو میتواند با خرید پلوتون، فروشگاه این برند را تعطیل و تجهیزات تولیدی این شرکت را ازطریق فروشگاههایش به مشتریان عرضه کند. علاوه بر این، با توجه به کاهش ارزش بازار پلوتون به ۷٫۹ میلیارد دلار، تیم کوک میتواند بهراحتی این برند را بخرد.
ایده فروش پلوتون به اپل در حال حاضر در انجمنهای سرمایهگذاری و حتی وبسایتهای مشاور مالی مثل The Motley Fool اعلام شده است. این ایده فعلاً بهطور رسمی تأیید نشده است؛ زیرا هیچ یک از طرفین این معامله اطلاعیهای رسمی دراینباره منتشر نکردهاند.
World of Words
منبع: wccftech
دیدگاه خود را در میان بگذارید