samsung-executive-chairman-lee-jae-yong-appointed

آغاز دورانی جدید برای سامسونگ؛ لی جائه یونگ رهبری غول کره‌ای را برعهده گرفت

آغاز دورانی جدید برای سامسونگ؛ لی جائه یونگ رهبری غول کره‌ای را برعهده گرفت

لی جائه‌یونگ، وارث سامسونگ، رسما به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت انتخاب شد. او پس از جنجال پرونده‌ی فساد اقتصادی، عفو ریاست‌جمهوری از سوی کره‌ی جنوبی دریافت کرده بود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|سامسونگ الکترونیکس در بیانیه‌ای می‌گوید لی جائه‌یونگ (که در رسانه‌های غربی با نام جی وای. لی شناخته می‌شود) به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شده است. انتخاب جائه‌یونگ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ اتفاقی قابل انتظار بود، آن هم در شرایطی که مشکلات زنجیره‌ی تأمین و تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث شده‌اند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در دنیا با چالش‌هایی مواجه شود.
براساس گزارش بلومبرگ، تیم هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ الکترونیکس بامداد امروز به وقت تهران در جلسه‌ای فوری اعلام کرد لی جائه‌یونگِ ۵۴ ساله به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شده است. پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۲۰، همه انتظار داشتند لی جائه‌یونگ رهبری سامسونگ را در دست بگیرد اما دو دوره زندان به دلیل تخلفات مالی باعث شد شرکت ۲۵۰ میلیارد دلاری کره‌ای تا حد زیادی به حاشیه برود.
انتخاب لی‌ جائه‌یونگ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت کره‌ای در گزارش مالی فصل سوم ۲۰۲۲ از عملکرد ناامیدکننده خبر داده و گفته است تا نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی تقاضا برای محصولات الکترونیکی به حالت عادی برنمی‌گردد.
لی جائه‌یونگ اکنون برجسته‌ترین مدیر تجاری و یکی از سفیران ارشد اقتصادی در کره‌ی جنوبی به‌حساب می‌آید. تغییرات تیم مدیریتی سامسونگ در کوتاه‌مدت نتیجه‌ی مشخصی در پی نخواهد داشت چون جائه‌یونگ مدت‌ها است به‌صورت غیررسمی شرکت کره‌ای را رهبری می‌کند، اما داشتن مقامی رسمی باعث می‌شود وارث سامسونگ بتواند این شرکت را به شیوه‌ی بهتری در بازار قطعات نیمه‌هادی و لوازم الکترونیکی مصرفی هدایت کند.
لی‌ جائه‌یونگ در بیانیه‌ای می‌گوید سامسونگ بدون شک در نقطه‌ی مهمی از تاریخ فعالیتش به سر می‌برد و «زمانش رسیده که حرکت بعدی‌مان را برنامه‌ریزی کنیم.» براساس گفته‌ی وارث سامسونگ، «اکنون زمان عمل است، زمان آن است که برای رسیدن به هدف‌مان جسور و ثابت‌قدم باشیم.»
لی جائه‌یونگ باید سامسونگ را در یکی از آشفته‌ترین دوره‌هایش از زمان بنیان‌گذاری در سال ۱۹۳۸ مدیریت کند. ایالات متحده و کشورهای اروپایی سامسونگ را تحت فشار گذاشته‌اند تا در آن مناطق سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد. از طرفی تحریم‌های شدید ایالات متحده علیه صنعت تراشه‌ی چین تا حد زیادی متحدانی نظیر کره‌ی جنوبی را تحت تأثیر قرار داده است. کره‌ی جنوبی برای صادرات به‌شدت وابسته به بازار چین است، اما هم‌زمان همکاری نزدیکی با آمریکا نیز دارد.
انتخاب لی جائه‌یونگ به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره در حالی اتفاق می‌افتد که سامسونگ الکترونیکس – حداقل به‌صورت غیررسمی – حدوداً یک سال است که رهبر مشخصی ندارد. جائه‌یونگ از سال ۲۰۱۷ درگیر پرونده‌های رشوه و فساد اقتصادی بوده است، اما چند ماه پیش عفو ریاست‌جمهوری دریافت کرد تا از لحاظ قانونی اجازه‌ی فعالیت رسمی در سامسونگ را داشته باشد.
براساس ادعای بلومبرگ، لی جائه‌یونگ ۱٫۶۳ درصد از سهام سامسونگ الکترونیکس و ۱۸٫۱۳ درصد از سهام شرکت هلدینگ Samsung C&T را دراختیار دارد.

World of Words

منبع: bloomberg

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *