برند فیسبوک در نظر دارد تا سال آینده میلادی، یک میلیارد دلار را صرف حمایت از تولیدکنندگان محتوا در سرویسهای متعدد خود کند. مبلغ گفته شده به کاربرانی اهدا میشود که محصولات فیسبوک را به شیوههای مختلف مورد استفاده قرار میدهند.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|نمایش تبلیغات برند فیسبوک در ویدیوها، دستیابی به تعداد خاصی بازدیدکننده در لایوهای اینستاگرام، فعال کردن نمایش تبلیغات در IGTV، دریافت در حین استریمهای لایو و ساخت محتواهای ویدیویی محبوب در ریلز (Reels) از جمله فعالیتهایی هستند که میتوانند برای تولیدکنندگان محتوا درآمد در پی داشته باشند. البته درحال حاضر عضویت در طرح گفته شده تنها با دریافت دعوتنامه امکانپذیر است و در آینده گزینههای بیشتری برای کسب درآمد در دسترس کاربران قرار میگیرد.
قابلیت جدید
این برند تاکید کرده است که قابلیت جدید خود را تا پایان سال جاری برای تولیدکنندگان محتوای بیشتری فراهم میکند و بخش مجزایی برای دریافت هدایای نقدی در نظر میگیرد که در ادامه تابستان امسال شاهد آن در اینستاگرام خواهیم بود و در پاییز نیز برای اپ فیسبوک عرضه میشود. مارک زاکربرگ در یادداشت اخیر خود اشاره کرده که قابلیتهای جدید پلتفرم تحت کنترل وی میتواند بهترین بستر برای کسب درآمد توسط تولیدکنندگان محتوا باشد. مبلغ گفته شده تا پایان ۲۰۲۲ پرداخت خواهد شد.
پس از سالها انفعال
اقدام اخیر برند فیسبوک به عنوان حرکتی جسورانه پس از سالها انفعال تلقی میشود؛ درحالی که بسیاری از رقبا اقدام به فراهم کردن امکانات برای جذب تولیدکنندگان محتوا به پلتفرمهای خود میکردند. به تازگی اپلیکیشنهایی مانند تیک تاک و اسنپ چت اعلام کردهاند که به صورت مستقیم اقدام به پرداخت مبالغی به سازندگان ویدیوهای پرطرفدار میکنند. اسنپ چت پس از عرضه اسپات لایت، شروع به پرداخت یک میلیون دلار در روز به کاربران خود کرده بود تا بتواند همچنان در مسیر رقابت باقی بماند. البته فیسبوک در گذشته نیز روشهایی برای پرداخت به کاربران خود در نظر گرفته بود اما گزینههای در دسترس تفاوتهای بسیاری در سرویسهای مختلف داشتند و برخی از آنها مانند ریلز به هیچ عنوان از قابلیتهای مرتبط با کسب درآمد پشتیبانی نمیکردند.
کسب درآمد
قابلیت جدید برند فیسبوک برای کسب درآمد کمی پیچیدهتر از نمونههای مشابه ارائه شده توسط سایر شرکتها به نظر میرسد زیرا مبلغ پرداختی را به عنوان پاداش برای تولیدکنندگان محتوا در نظر میگیرد و تعریف ثابتی از نحوه کسب درآمد ارائه نمیدهد. به نظر میرسد چنین شیوهای برای جلوگیری از تمرکز کاربران در بخش خاصی طراحی شده است تا تمامی سرویسهای فیسبوک به یک اندازه مورد اسقبال قرار گیرند تا بتوانند با نمونههای مشابه متعدد خود مانند تیک تاک و کلاب هاوس به رقابت بپردازند. فیسبوک ماه گذشته اعلام کرده بود که هیچ سهمی از درآمد توسعهدهندگان خود تا سال ۲۰۲۳ برداشت نمیکند تا قادر باشد گروه بیشتری از آنها را برای ساخت ابزارهای متناسب با سرویسهای خود جذب کند.
با وجود مشکلات
با توجه به تغییرات صورت گرفته، تصمیمات این برند برای تبدیل تولیدکنندگان محتوا به منبع جدیدی برای کسب درآمد جدی است. با وجود مشکلات نمایش تبلیغات در سرویسهای مختلف فیسبوک، پرداخت مستقیم به کاربران و تضمین تولید محتوا میتواند در طولانی مدت تاثیر مثبتی در نحوه کسب درآمد داشته باشد.