برند تویوتا با وجود شیوع ویوروس کرونا و کاهش تولید محصولات، توانسته است به فروش جهانی ۹/۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۰ برسد. مجموع عرضه برای برندهای زیرمجموعه فولکس واگن، ۹/۳ میلیون دستگاه بوده است.
اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | ریشههای تأسیس برند مطرح خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمیگردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راهاندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت میکرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمیگردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت مینمود. ساکیشی تویودا، که سالها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راهانداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.
از فرش تا عرش
ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تماماتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغالتحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد. در سال ۱۹۲۹ موافقتنامهای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید.
بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاههای اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده میشد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد.
موفقیت چشمگیر با توجه به ویروس کرونا
طی ۲۰ سال اخیر، غولهای سه قاره، شامل برند تویوتا، برند فولکس واگن و برند جنرال موتورز، جایگاه پرفروشترین گروه خودروساز جهان را در اختیار داشتهاند. پس از بحران مالی در اواخر دههی ۲۰۰۰، جنرال موتورز به رتبههای پایینتر نزول کرد تا تویوتا و فولکسواگن برای جایگاههای اول و دوم رقابت کنند.
بنابر اعلام رسمی برند تویوتا، فروش محصولات این گروه خودروسازی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، ۱۱/۳ درصد کاهش داشته و به عدد ۹/۵۲۸ میلیون دستگاه رسیده است. این آمار، در مقایسه با برند فولکسواگن که کاهش ۱۵/۲ درصد و مجموع فروش ۹/۳۰۵ میلیون دستگاه داشته، جالب توجه به نظر میرسد.
تاثیر منفی و بازخورد مثبت
شیوع ویروس کرونا، تأثیری چشمگیر بر تقاضا مردم جهان برای خرید خودرو داشت. همچنین، شرکتهای سازنده نیز مجبور به توقف تولید و قرنطینه کارکنان خود شدند که در بازههای زمانی مختلف، تا ۵۰ درصد فعالیتهای صنعتی را کاهش داد. با شروع سال ۲۰۲۱ و بهبود نسبی شرایط بهداشتی در سراسر جهان، تقاضا برای خرید خودروهای جدید، به آمارهای سال ۲۰۱۹ نزدیک شده است.
امسال خودروسازان بزرگ تلاش میکنند تا تولید مدلهای برقی و هیبریدی را افزایش میدهند. این نوع محصولات، ۲۳ درصد از کل فروش برند تویوتا در سال ۲۰۲۰، را پوشش دادهاند. در سمت دیگر این رقابت، فولکس واگن نیز با خودروهای تمام برقی i.D۳ و i.D۴ فصل جدیدی از موفقیت تجاری را آغاز کرده است.
World of Words