همکاری صنعت خودروسازی با صنعت فشن

همکاری ابر قدرت‌های خودروسازی با صنعت فشن

همکاری ابر قدرت‌های خودروسازی با صنعت فشن

با توجه به تغییرات دنیا با سرعتی باور نکردنی، اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به معنای تحولی بی‌سابقه در تاریخ است. یکی از این اتفاقات که از سال‌ها پیش نیز در حال وقوع است، ورود برندهای خودروسازی مشهور سرتاسر جهان، به صنعت مد بوده است. که در این مقاله قصد داریم به چگونگی و زمان ورود آن‌ها بپردازیم. این همکاری‌ها در اکثر مواقع به تولید در تعداد محدود از یک وسیله ختم می‌شوند، این مسئله سبب می‌شود برای طرفداران هر دو برند به شدت دوست داشتنی‌تر باشد و باعث افزایش ارزش هر دو برند می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|

پژو 205 و لاگوست (1984)

اولین همکاری تاریخ برند لباس با برند خودرو در سال 1984 توسط دو برند پژو (Peugeot) و لاگوست (Lacoste) انجام شد. این اتفاق به زمانی بر می‌گردد که رولاند گاروس (Roland Garros) یکی از مسابقات بین المللی خودش را داشت. این همکاری موفقیت‌های بسیار زیادی را برای پژو رقم زد. 205 با توجه به مشخصه‌های بازی تنیس، مثل نصب استیکرهایی روی بدنه که به زمین تنیس مربوط بود و رنگ سفید یخچالی آن با لبه‌های قالپاق سبز رنگش با برچسب‌های کروکدیلی که یادآور برند لاگوست بودند، شخصی‌سازی شده بود. روی فرمان نیز لوگوی هر دو برند وجود داشتند.

 LAGOS-and-Peugeot

همکاری‌های تاریخی شرکت‌های ابرقدرت به روش ایتالیایی

فیات و گوچی (2011)

فیات 500 که همیشه یکی از سمبل‌های ایتالیایی بودن به حساب می‌آید در جشن 150 سالگی‌اش، در همکاری با برند ایتالیایی گوچی که 90 سالگی‌اش را جشن می‌گرفت، به معرفی خودرو جدید خود پرداخت. این خودرو با الهام از لوگوی سبز قرمز گوچی در قسمت‌های مختلفی از آن، مثل روی سقف و کمربندهای سرنشینان، بود. همچنین علامت گوچی روی دنده‌ی ماشین به زیبایی و ظرافت خود را به رخ می‌کشد و کنار درها نیز لوگوی گوچی خودنمایی می‌کند. ویدیو تبلیغاتی این محصول با استفاده از خواننده و بازیگر سرشناس جنیفر لوپز ساخته شد و صدای او نیز در این ویدیو شنیده می‌شود.

Fiat and Gucci

 

زگنا و مازراتی (2014)

برای جشن 100 سالگی در موفقیت و مجلل بودن مازراتی، این برند به همکاری با برند پوشاک زگنا پرداخت. زگنا با پرداختن به جزییات با استفاده از ابریشم و چرم طراحی داخلی مازراتی را با پیچیدگی و ظرافت در آمیخت و شخصی‌سازی را متناسب با شخصیت مازراتی به تصویر کشید.

همکاری‌های تاریخ‌ساز صنعت مد و خودروسازی آلمان

وولکس واگن گلف و آدیداس (2010)

دو برند به نام آلمانی در همکاری با یکدیگر وسیله‌ای بی‌نظیر خلق کردند. ماشینی اسپرت که به سایزهای سه در و پنج در ساخته شدند. استایل آدیداس به وضوح در طراحی این خودرو قابل مشاهده بود چرا که از کفش محبوب این برند الهام گرفته شده بود. جلوی سپرها به دو رنگ اجرا شد و صندلی‌های چرم از سه خط کلاسیک آدیداس استفاده شده بود.

همکاری پوما و فراری (2011)

از دیگر همکاری‌های جذاب در طی سالیانی که صنعت مد و خودروسازی با یکدیگر انجام داده‌اند، همکاری برند پوشاک پوما و فراری محسوب می‌شود. برند پوما که برندی با رویه ورزشی است، در همکاری بلند مدتی با برند فراری برای این برند محصولاتی مانند دستکش و کفش‌های مسابقات رانندگی را تحت لیسانس برند خود تولید می‌کرد. این همکاری که یک همکاری برد_برد برای هر دو طرف به حساب می‌آید، همچنین از سمت هر دو طرف علاقه‌ای شدید به ادامه وجود دارد. چرا که برندی مثل فراری شرکتی بزرگ، عظیم و بی‌مثال در مسابقات خودرو به حساب می‌آید. تبلیغات این همکاری که به طراحی یک کالکشن کامل منجر شد، در آگهی‌های تبلیغاتی نیز جزو آگهی‌های با ارزش محسوب می‌شود. همچنین می‌توان گفت که لوکس‌ترین آیتم‌های پوما در همکاری با شرکت فراری تولید شده است.

Puma and Ferrari

نظر مدیر عامل فراری در مورد این همکاری چیست؟

آقای لوکا دی مونتزمولو، مدیر عامل فراری در رابطه با این همکاری می‌گوید: “ما در شش سال گذشته از همکاری موفق با پوما بسیار خرسندیم و خوشحال‌تر بابت این که این همکاری یک همکاری بلند مدت هست. تعهد آن‌ها به تولید، بهبود و استفاده از تکنولوژی پوشاک مسابقات در صنعت بی‌رقیب است. ما به این همکاری برای سال‌های طولانی بسیار خوش بین هستیم.”

نظر مدیر عامل پوما در مورد این همکاری چیست؟

یوخن زیتز، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل پوما، درباره‌ی این همکاری می‌گوید: “ما به شدت از ادامه همکاری با فراری خوشحالیم، چرا که ادامه‌ی این همکاری با معتبرترین برند صنعت خودروسازی و موفق‌ترین و محبوب‌ترین تیم مسابقات فرمول یک برای محبوبیت ما به شدت تاثیرگذار است. برنامه‌ریزی‌های ما برای هر دو طرف به یک اندازه در سال‌های آتی جذاب است. آن‌ها از هر جهتی برای همکاری با ما مناسب هستند.”

کالکشن لباس فراری

فراری ماشین‌هایی را به فروش می‌رساند که از قیمت یک خانه گران قیمت‌تر هستند. اما برای کسانی که توان خرید آخرین مدل این برند را ندارند نیز، لایف استایل هیجان انگیزی را ارائه می‌دهد. از خودروهای لوکس گرفته تا مدهای لوکس. فراری مانند خودروهای خود، اهمیت زیادی برای تولید هم از نظر کیفیت و هم زیبایی‌ به لباس‌ها خود می‌دهد.
در ادامه‌ی معرفی لایف استایل فراری، بد نیست اشاره‌ای به آخرین اتفاق مهم هفته‌ی مد بهار 2022 اشاره کنیم. که آن هم ارائه‌ی اولین کالکشن رسمی برند خودروسازی فراری است. این اتفاق هیجان‌انگیزی برای طرفداران این برند به حساب می‌آید. این کالکشن که مدیر خلاق آن روکو یانون بود، مدیر طراحی برند جیورجیو آرمانی و مدیر خلاق برند پال زیلری نیز بوده است. یکی از نکات جذاب در این کالکشن این است که هر دو جنسیت در نظر گرفته شده‌اند و ترکیب رنگ‌ها و برش‌هایی که در آن استفاده شده است به شدت خلاقانه بوده و در این فشن شو از چهره‌های نام آشنایی مثل ناتالیا وودیانووا، سینتیا اربولا و سارا گریس والر استد برای کت واک مدل‌ها استفاده شد.
همچنین می‌توان گفت که تارگت فراری به شدت در این کالکشن پررنگ به چشم می‌خورد، قطعا برای مردان و زنانی که علاقه‌مند به مسابقات خودرو هستند و افرادی که برای تماشای این مسابقات به محل برگزاری می‌روند، یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. فضای برگزاری این شو که در مارانلو پلنت بود از سال 1940 یکی از کارخانه‌های اصلی تولید خودرو فراری محسوب می‌شود که به خاطر جنگ جهانی دوم جا به جا شد.

هفته‌های مد مرسدس بنز

در طول بیست سال گذشته، مرسدس بنز خود را به عنوان یکی از حامیان مالی برتر هفته‌های مد معرفی کرده است. این گروه خودروسازی حمایت خود را از رویدادهای مد در سال 1996 با هفته مد استرالیا سیدنی آغاز کرد. مرسدس بنز علیرغم اینکه اخیرا از هفته‌های مد مانند نیویورک و میلان جدا شده است، در طول هفته‌های مد با استفاده از ابتکارات مختلف بسیار فعال است: در دسترس قرار دادن ناوگان خودرو، سازمان‌دهی برنامه‌های مهمانی‌های شبانه، شوها و ایونت‌های مختلف. در حال حاضر این برند در 27 کشور سرتاسر دنیا حامی 41 فشن شو است.

Mercedes-Benz-Fashion-Week
این گروه آلمانی همچنین در راستای حمایت از طراحان جوان برنامه‌ای با نام Road Couture را راه اندازی کرد که در راستای همکاری میان استایلیست های جوان و برندهای خودرو سازی است. حمایت از طراحان نو ظهور حتی قوی‌تر نیز خواهد شد. مرسدس بنز فرانسه اعلام کرده است که طی یک همکاری بزرگ با یک طراح بین المللی به منظور توسعه راه‌های برای حمایت از طراحان جوان، مبتکر و جاه طلب ایجاد می‌کند.

همکاری صنعت نساجی و صنعت خودروسازی

برندهای پوشاک و برندهای معتبر نساجی که به طور خاص در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند، با نام‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف از جمله برندها خودروسازی فعالیت می‌کنند. به طور مثال آدیداس خط تولیدی با نام پورش دیزاین دارد که از همکاری این برند با شرکت خودرو‌سازی پورش دارد، که گران قیمت‌ترین پوشاک و اکسسوری‌ها به این بخش اختصاص دارد. همچنین همانطور که در بالاتر اشاره به همکاری برند خوش نام پوشاک زگنا و مازراتی شد، نتیجه‌ی این همکاری نیز ایجاد خط تولیدی به نام پرتوستا (Peretoseta) است که زگنا با این خط تولید پارچه‌هایی برای این خودروسازی تولید می‌کند که خط تولیدی لوکس محسوب می‌شود.

سخن آخر

در این همکاری‌ها با وارد شدن یک شرکت‌های بزرگ خودروسازی به صنعت مد و فشن آن هم در بخش لوکس آن، با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن مشتریان به این قبیل همکاری‌ها، امکان شکست چنین پروژه‌هایی نیز وجود دارد. اما باید بدانید که ابر قدرت‌ها با استفاده از آمار و ارقام دست به چنین فعالیت‌هایی می‌زنند.
برای مثال می‌توان گفت، شرکتی مانند فراری نیز با همکاری‌های کوچک برای خلق کالکشنی این چنین با توجه به تارگت خود دست به همکاری می‌زند. یا مرسدس بنز به حمایت خلاقان جوان این حیطه پرداخت و موفق هم عمل کرد. این همکاری‌های دو سر برد برای هر دو طرف نیز فوایدی غیرقابل انکار مانند جلوگیری از کالکشن‌های بیهوده و هزینه‌های گزاف می‌شود. انجام این همکاری به سودآوری به این شرکت‌های خودروسازی کمک خواهد کرد، چرا که در پی تحقیقات انجام شده نسل جوان کمتر به سراغ خرید این خودروها می‌روند، اما این همکاری‌ها به تشویق آن‌ها و خانواده‌هایشان به شدت تاثیرگذار بوده است. پس ادامه‌ی این راه ممکن است به همکاری‌هایی در زمینه‌های دیگر نیز رخ دهد و پیام آور اتفاقات بهتری باشد.

World of Words

منبع: lofficiel


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *