mercedes-benz-logo

مرسدس بنز EQS SUV معرفی شد؛ پرچم‌دار اشتوتگارتی‌ها در کلاس شاسی بلندهای برقی

مرسدس بنز EQS SUV معرفی شد؛ پرچم‌دار اشتوتگارتی‌ها در کلاس شاسی بلندهای برقی

پس از ماه‌ها انتظار بالاخره شاسی‌بلند مرسدس بنز EQS SUV رونمایی شد. همان طور که قابل حدس است، این خودرو در واقع پرچم‌دار شاسی بلندهای کمپانی بوده و یک پیشرانه تمام الکتریکی وظیفه تأمین نیروی آن را بر عهده دارد. نماینده جدید اشتوتگارتی‌ها بر مبنای پلتفرمی مشترک با سدان EQS توسعه یافته و از اشتراکات زیادی با آن برخوردار است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|مستقیم به سراغ مشخصات فنی می‌رویم. مرسدس بنز EQS SUV در آمریکای شمالی با دو تریم 450+ و 580 4MATIC عرضه خواهد شد. نیروبخش‌تریم پایه 450+ یک موتور سنکرون دائم است که روی محور عقب قرار دارد.
این موتور می‌تواند 355 اسب بخار قدرت و 568 نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما پیشرانه نسخه EQS 580 4MATIC مشتمل بر دو موتور بوده و در مجموع 536 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور دارد.
مرسدس بنز می‌گوید در این نسخه به لطف قابلیت تورک شیفت (Torque Shift)، گشتاور به صورت هوشمندانه و متغیر در تمامی لحظات بین چرخ‌ها توزیع می‌شود.
شاسی‌بلند برقی و پرچم‌دار مرسدس بنز در هر دو تریم از فناوری شارژ سریع 200 کیلوواتی پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر تنها با 31 دقیقه اتصال به یک پورت مناسب، میزان شارژ آن از 10 به 80 درصد می‌رسد. در صورت استفاده از سوکت استاندارد، این رقم به 11.25 ساعت افزایش می‌یابد.
مرسدس بنز EQS SUV در هر دو تریم انرژی خود را از پک باتری 107 کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. به گفته کمپانی نسخه پایه این خودرو قادر است تا 373 مایل یا 600 کیلومتر مسافت را بر اساس استاندارد WLTP طی کند. از آنجایی که استاندارد WLTP تطابق کمتری با دنیای واقعی دارد، انتظار می‌رود در شرایط واقعی برد نهایی کمتر از عدد مذکور باشد.

مشخصات مرسدس بنز EQS SUV در یک نگاه

اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سدان EQS داشته باشیم، باید بگوییم نسخه شاسی‌بلند نسبت به تریم‌های متناظر کمی قدرتمندتر است، ولی در عین حال توانایی پیمایش مسافت کمتری را دارد.
بد نیست بدانید سدان EQS مطابق با استاندارد WLTP قادر است تا 479 مایل یا 770 کیلومتر را پشت سر بگذارد.
از نظر طراحی بیرونی و داخلی، باید گفت EQS SUV دنباله‌روی دیگر اعضای سری EQ است و از فرسنگ‌ها دورتر می‌توان تشخیص داد که با عضوی از این سری طرف هستیم! در داخل کابین هم وضعیت کمابیش به همین منوال است.
در تریم پایه 450+ از یک نمایشگر 12.8 اینچی برای سیستم اینفوتینمنت استفاده شده؛ راننده هم یک نمایشگر 12.3 اینچی را پیش روی خود دارد. سانروف پانورامیک، صندلی‌های سرد و گرم شونده و آپشن صندلی‌های ردیف سوم برخی از مشخصات این نسخه به شمار می‌روند.
در تریم 580 4MATIC هایپراسکرین به صورت استاندارد موجود است. این پنل بزرگ 56 اینچی در واقع از سه نمایشگر مجزا در زیر شیشه مقاوم خود تشکیل یافته است. مرسدس بنز تاکید دارد این پنل نمایشگر سایر خودروها را قدیمی و از مد افتاده نشان می‌دهد!
اشتوتگارتی‌ها برای سرگرم کردن سرنشینان صندلی‌های عقب دو نمایشگر 11.6 اینچی را پیشنهاد می‌کنند. در کنسول میانی حاضر در این بخش یک نمایشگر دیگر به عنوان آپشن نصب می‌شود که با کمک آن می‌توان امکانات متعدد EQS SUV را مدیریت نمود. این نمایشگر یا به عبارت بهتر تبلت، جداشدنی بوده و امکان انتقال آن به بیرون از خودرو و کنترل امکانات از فاصله‌ای معین وجود دارد.

Mercedes-Benz EQS SUV
شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز EQS SUV در حالت استاندارد از سیستم تعلیق AIRMATIC و سیستم جذب ضربه تطبیقی بهره می‌برد. این خودروی پرچم‌دار به چند حالت رانندگی نیز مجهز بوده که عبارتند از راحت، اسپرت، اقتصادی و شخصی‌ساز. مثل S کلاس و EQS محور عقب این شاسی‌بلند الکتریکی هم فرمان‌پذیر است و چرخ‌های عقب تا 10 درجه زاویه می‌گیرند.
همان گونه که از یک مرسدس انتظار می‌رود، EQS SUV هم به انبوهی از سیستم‌های کمکی مجهز شده است. پکیج Driver Assistance Package این خودرو سامانه‌های زیر را در خود دارد:

  • دستیار حفظ فاصله با کروز کنترل تطبیق‌پذیر
  • دستیار حفظ خودرو در بین خطوط
  • دستیار پایش نقاط کور
  • دستیار توقف و شروع حرکت خودکار
  • دستیار فرمان فعال
  • دستیار ترمز فعال
  • دستیار تشخیص عبور خودرو از پشت
  • سیستم PRE-SAFE PLUS با قابلیت PRE-SAFE Impulse Side

مالکان مرسدس بنز EQS SUV می‌توانند هفت پروفایل مختلف را برای آن تعریف کنند. هر کدام از این پروفایل‌ها دربردارنده اطلاعاتی از قبیل تنظیمات صندلی‌ها، تنظیمات سیستم اینفوتینمنت و تنظیمات مربوط به حالت رانندگی هستند. برای فعال کردن هر کدام از این پروفایل‌ها کافی است اثر انگشت فرد مربوطه از طریق حسگر شناسایی شود.
مرسدس بنز EQS SUV از نظر تکنولوژی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این شاسی‌بلند برقی به هوش مصنوعی مجهز بوده و مدام درباره مالک یاد می‌گیرد. نتیجه اینکه پس از مدتی EQS SUV کارهای روزمره و تکراری را به راننده گوشزد می‌کند!
برای مثال چنانچه راننده هر سه‌شنبه هنگام برگشت به منزل از سر کار در ساعتی معین تماس تلفنی داشته باشد، قبل از رسیدن به موعد مقرر این مساله را به وی اطلاع می‌دهد!
اما جالب‌تر اینکه اگر چند نفر – برای مثال اعضای خانواده – از خودرو استفاده کنند، EQS SUV این موضوع را متوجه شده و با اختیار کردن سکوت، درباره تماس متناوب سه‌شنبه‌ها هیچ حرفی به میان نمی‌آورد! آفرین به این درک و شعور!
آورده جدید اشتوتگارتی‌ها را می‌توان رقیب تسلا مدل S و ب‌ام‌و iX دانست. با 5130 میلی‌متر طول، 1955 میلی‌متر عرض و 1727 میلی‌متر ارتفاع، این خودرو اندکی طویل‌تر و مرتفع‌تر از آن‌هاست. به همین خاطر از نظر فضای داخلی باید گسترده‌تر از آن‌ها باشد.
این شاسی‌بلند پیشرفته 3200 میلی‌متر فاصله محوری دارد که از این جهت با سدان EQS برابر است. ارتفاع آن هم در مقایسه با برادر سدان 198 میلی‌متر بلندتر است.
برای افزایش هر چه بیشتر آسایش و رفاه، صندلی‌های ردیف دوم مرسدس بنز EQS SUV برقی هستند. این صندلی‌ها با فشار یک دکمه به اندازه 127 میلی‌متر به سمت جلو و عقب جابجا می‌شوند. چنین جابجایی قابل توجهی باعث می‌شود میزان فضای پای سرنشینان این ردیف بین 838 الی 965 میلی‌متر متغیر باشد که رقم قابل توجهی است.

متاسفانه در رابطه با قیمت مرسدس بنز EQS SUV جزئیاتی منتشر نشده است. با وجود این پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی مشابه با قیمت سدان EQS باشد، یعنی چیزی در حدود 102 هزار دلار.
اگر این پیش‌بینی درست از آب دربیاید، باید گفت فاصله قیمتی EQS SUV با ب‌ام‌و iX قابل توجه خواهد بود. البته باید این را نیز پذیرفت که نماینده اشتوتگارتی‌ها از لحاظ تکنولوژی در سطحی فراتر از رقیب 83 هزار دلاری قرار دارد.
در مقایسه با تسلا مدل X هم طبیعتاً نماینده اشتوتگارتی‌ها نخواهد توانست از نظر شتاب آن را به چالش بکشد. اما از نظر کیفیت کابین و سطح آپشن‌ها قطعاً برای آن دردسرساز خواهد شد. ناگفته نماند قیمت تسلا مدل X از حدود 115 هزار دلار شروع می‌شود.

World of Words

منبع: motor1


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *