dsa

قانون جدید اروپا برندهای فناوری را ملزم به ارائه توضیحات درباره الگوریتم‌های خود می‌کند

قانون جدید اروپا برندهای فناوری را ملزم به ارائه توضیحات درباره الگوریتم‌های خود می‌کند

اتحادیه اروپا پس از ساعت‌ها گفتگو بر سر کلیات «قانون سرویس‌های دیجیتال» (DSA) به توافق رسید. بر اساس این قانون شرکت‌ها موظف می‌شوند که محتواها و کالاهای غیرقانونی را زودتر از قبل از پلتفرم‌های خود حذف کنند، به کاربران توضیح دهند الگوریتم‌شان چگونه کار می‌کند و سخت‌گیرانه‌تر با نشر اطلاعات نادرست مبارزه کنند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|«اورزولا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «DSA قوانین مبنایی همه سرویس‌های آنلاینی را ارتقا می‌دهد که در اتحادیه اروپا ارائه می‌شوند. این قانون اساساً باعث می‌شود هر آنچه در فضای آفلاین غیرقانونی بود، در فضای آنلاین هم غیرقانونی تلقی شود. هرچه اندازه پلتفرم‌های آنلاین بزرگ‌تر باشد، مسئولیت آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود.» این اتحادیه می‌تواند در صورت نقض قوانین، شرکت‌ها را تا شش درصد درآمد سالیانه آن‌ها جریمه کند.
«مارگرت وستاگر»، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا که مدیریت قوانین این اتحادیه در مورد قوانین شرکت‌های فناوری را برعهده داشته، می‌گوید قانون DSA اطمینان می‌یابد که شرکت‌ها مسئولیت ریسک‌های احتمالی سرویس‌های خود بر جامعه و شهروندان را می‌پذیرند.
قانون سرویس‌های دیجیتال (DSA) با «قانون بازارهای دیجیتال» (DMA) فرق می‌کند. اگرچه هر دو برای دنیای شرکت‌های فناوری در نظر گرفته شده‌اند، اما DMA تمرکز خود را بر ایجاد یک میدان رقابت منصفانه بین شرکت‌ها گذاشته است. DSA بیشتر بر چگونگی مدیریت محتوا در پلتفرم‌ها می‌پردازد. بنابراین DSA می‌تواند اثر آنی‌تری بر کاربران اینترنت داشته باشد.

قانون جدید اتحادیه اروپا شامل چه تعهداتی است؟

متن نهایی DSA هنوز به تصویب نرسیده، اما پارلمان و کمیسیون اروپا بخشی از تعهدات این شرکت‌ها را اعلام کرده‌اند:
تبلیغات هدفمند بر اساس مذهب، گرایش جنسی یا قومیت افراد ممنوع است. اقلیت‌ها هم نباید برای تبلیغات هدف قرار داده شوند.
استفاده از الگوهای تاریک ممنوع است. شرکت‌ها نباید رابط کاربری محصولات خود را به گونه‌ای طراحی کنند که پیچیده باشد و کاربر را به برخی انتخاب‌های خاص وادار کند.
پلتفرم‌های آنلاین بزرگ مثل فیسبوک باید چگونگی کارکرد الگوریتم پیشنهاد محتوای خود را توضیح دهند.
سرویس‌های میزبانی و پلتفرم‌های آنلاین باید دقیقاً توضیح دهند که چرا محتواهای غیرقانونی را حذف می‌کنند و امکان اعتراض را برای مالک محتوا فراهم کنند.
پلتفرم‌های بزرگ باید داده‌های کلیدی را در اختیار محققان قرار دهند تا آن‌ها درباره ریسک‌های نوظهور فضای آنلاین مطالعه کنند.
مارکت‌پلیس‌های آنلاین باید اطلاعات پایه‌ای کاربران خود را نگه دارند تا مشخصات فروشندگان کالاها و خدمات غیرقانونی در دسترس باشد.
پلتفرم‌های بزرگ باید استراتژی‌های جدیدی برای رویارویی با نشر اطلاعات غلط در حین بحران‌ها (مثل حمله به اوکراین) معرفی کنند.
بر طبق این قانون، همه شرکت‌هایی که در اتحادیه اروپا حداقل 45 میلیون کاربر داشته باشند، جزو شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شوند. قانون سرویس‌های دیجیتال 15 ماه پس از تصویب یا از تاریخ 1 ژانویه 2024 اجرایی می‌شود.

World of Words

منبع: ec.europa.eu


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *