لوگو رنو

8 درصد سهام برند آوتوواز با قیمت یک روبل فروخته می‌شود

8 درصد سهام برند آوتوواز با قیمت یک روبل فروخته می‌شود

کمپانی رنو اعلام کرده سهام خود در شرکت آوتوواز (AvtoVAZ) را به موسسه NAMI روسیه واگذار می‌کند. نکته جالب توجه اینکه بر اساس گزارش پایگاه خبری رویترز، طرف روسی با پرداخت تنها یک روبل، ۶۸ درصد از سهام آوتوواز را در اختیار خواهد گرفت. طبق نرخ روز ارز این رقم معادل فقط و فقط ۱.۴ سنت می‌شود.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|موسسه دانش بنیان NAMI بیش از یک قرن قدمت دارد و پیشرفته‌ترین ارگان روسیه در زمینه تحقیقات خودرو و صنایع وابسته به شمار می‌رود. این موسسه مسئولیت طراحی و ساخت مدل‌های مختلفی را بر عهده داشته، اما بی‌تردید لیموزین مخصوص ولادیمیر پوتین معروف‌ترین آن‌ها است. شاید بدانید این لیموزین که بی‌شباهت به تولیدات رولزرویس نیست، اوروس سنات نام دارد.
تصاحب سهام رنو توسط موسسه NAMI با مبلغ ناچیز، تنها مورد این چنینی نیست، چرا که شرکت‌های روسی اخیراً چندین و چند بار سهام شرکت‌های غربی را با مبالغ بسیار پایین خریداری کرده‌اند.
آن‌طور که از سوی وزارت تجارت روسیه اعلام شده، کمپانی رنو در صورت تمایل در عرض پنج یا شش سال آینده می‌تواند مجدداً سهام آوتوواز را خریداری کند. البته اگر در این مدت سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف روس‌ها انجام شود، رنو باید به قیمت روز سهام آوتوواز را بخرد.
علاوه بر سهام شرکت آوتوواز، رنو کارخانه خود واقع در شهر مسکو را نیز به دولت روسیه خواهد فروخت. این کارخانه به غیر از محصولات برند فرانسوی، مدل‌های مختلف شرکت نیسان را هم تولید می‌کند.
شرکت آوتوواز سازنده خودروهای برند لادا است. سرمایه‌گذاری رنو در این شرکت از سال ۲۰۰۸ و با تصاحب سهم ۲۵ درصدی در ازای پرداخت یک میلیارد دلار آغاز شد. از آن تاریخ به این طرف، رنو همواره سهم خود را افزایش داده و به ۶۸ درصد رسانده است. با چنان درصد بالایی، رنو در بین شرکت‌های غربی در معرض بیشترین ضرر قرار گرفته است.
بد نیست بدانید پس از عملیات فوق ویژه در خاک اوکراین، بیش از ۷۵۰ کمپانی فعالیت‌های خود را در کشور روسیه به حالت تعلیق درآورده‌اند. این امر سبب شده میلیاردها دلار دارایی غربی‌ها، در خاک روسیه رها شود.
تولید اوروس سنات (Aurus Senat) که بسیاری از آن با عنوان رقیب روسی رولزرویس یاد می‌کنند، رسماً آغاز شد. این خودروی لوکس و تشریفاتی در کارخانه یلابوگا (Yelabuga) تولید می‌شود. شاید بدانید سنات با هدف جابجایی رئیس‌جمهور و دیگر مقامات بلندپایه روسیه طراحی و تولید شده است. پس از رونمایی در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 قرار بود این لیموزین لوکس سال گذشته وارد فاز تولید شود، اما این امر بنا به دلایلی تحقق نیافت.
کمپانی نوپای اوروس موتورز زیرمجموعه موسسه موتورهای خودرویی و مرکز تحقیقات اتومبیل روسیه (به اختصار NAMI) محسوب می‌شود. این کمپانی در حقیقت یک پروژه جاه‌طلبانه برای کرملین است که ایده اصلی آن توسط شخص رئیس‌جمهور روسیه یعنی ولادیمیر پوتین مطرح شده، به همین خاطر حمایت‌های دولتی از آن بسیار زیاد است.
اوروس سنات در دو نسخه تولید می‌شود که عبارتند از L700 و S600. نسخه L700 ابعاد بزرگ‌تری داشته و مخصوص جابجایی مقامات دولتی است؛ اما نسخه S600 کوچک‌تر بوده و مشتریان عادی می‌توانند آن را خریداری کنند. پس از سنات، اوروس در نظر دارد یک شاسی‌بلند و کانورتیبل لوکس را نیز توسعه دهد.

World of Words

منبع: carscoops


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *