وارن بافت و بیت کوین

وارن بافت: بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است

وارن بافت: بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است

وارن بافت، یکی از چهره‌های معروف دنیای سرمایه‌گذاری، می‌گوید حاضر نیست همه بیت کوین‌های دنیا را با قیمت ۲۵ دلار بخرد؛ چون به گفته او بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|وارن بافت، میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف، غالباً دیدگاه مثبتی درباره بیت کوین (Bitcoin) نداشته است. روز گذشته، وارن بافت مشخصاً گفت مخالفتش با رمز ارز ربطی به این موضوع ندارد که مردم می‌توانند از معامله بیت کوین درآمد کسب کنند یا نه؛ بلکه دلیلش این است که بیت کوین ارزش ذاتی ندارد. به نوشته Gizmodo،‌ وارن بافت در حاشیه برگزاری جلسه سالانه با سهام‌داران Berkshire Hathaway اعلام کرد:
اینکه قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ یا ۵ یا ۱۰ سال آینده کاهش یا افزایش می‌یابد، موضوعی است که نظری درباره‌اش ندارم؛ اما از یک چیز مطمئنم: ارزش بیت کوین چند برابر نمی‌شود و این رمز ارز هیچ چیزی تولید نمی‌کند… بیت کوین نوعی جادو در خود دارد و مردم جادو را به چیزهای زیادی مرتبط کرده‌اند.
درحال‌حاضر، وارن بافت ۱۲۴ میلیارد دلار ثروت دارد و یکی از چهره‌های شاخص حوزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وی گفت اگر تمام افراد حاضر در جلسه Berkshire Hathaway صاحب تمامی زمین‌های کشاورزی ایالات متحده بودند و ۱ درصد از سهم آن زمین‌ها را در ازای ۲۵ میلیارد دلار به او پیشنهاد می‌دادند، فوراً یک چک می‌نوشت و این پیشنهاد را می‌پذیرفت؛ چون در این شرایط معامله‌ای عالی برای خرید داراییِ مولد چیزهای ارزشمند انجام شده است.
افزون‌براین، وارن بافت گفت حاضر است معامله مشابهی برای ۱ درصد از سهام تمام قراردادهای اجاره آپارتمان در ایالات متحده انجام دهد. بااین‌حال، وی بیان کرد: «اگر شما به من بگویید که صاحب تمامی بیت کوین های دنیا هستید و حاضرید آن‌ها را با قیمت ۲۵ دلار به من بفروشید، این معامله را قبول نمی‌کنم. با این مقدار بیت کوین چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ سرانجام به هر نحوی مجبور می‌شوم که دوباره آن را به شما بفروشم.»
بافت می‌گوید آپارتمان‌ها و زمین‌های کشاورزی نوعی مولد هستند؛ اولی امکان اجاره را فراهم می‌کند و دومی غذا به دست ما می‌رساند. بافت سخنانش را با جمله «اگر همه بیت کوین‌های دنیا را داشتم…» ادامه داد و سپس جمله‌اش را ناتمام گذاشت تا به ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، اشاره کند. به گفته بافت، ناکاموتو ممکن است واقعی یا غیرواقعی باشد. او اعتقاد دارد دلیل معروفیت بیت کوین مرموزبودن منشأ پیدایش آن است.
وارن بافت می‌گوید چیزهای به خصوصی هستند که ارزشمندند؛ اما چیزی ملموس تولید نمی‌کنند. برای مثال، یک نقاشی عالی ممکن است ۵۰۰ سال دیگر بسیار ارزشمند باشد؛ ولی وقتی بحث به دارایی می‌رسد، نباید فراموش کنیم که دارایی‌ها برای ارزش داشتن باید چیزی به کسی ارائه دهند. بااین‌حال، فقط با یک نوع ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. می‌توانید با انواع ایده‌ها روبه‌رو شوید. برای نمونه، می‌توانیم سکه یا پول Berkshire را طراحی کنیم. بافت درحالی‌که اسکناسی ۲۰ دلاری در دست داشت، گفت: «درنهایت نباید فراموش کنیم که پول واقعی این است.»

World of Words

منبع: gizmodo


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *