پورشه 911 داکار

پورشه 911 داکار معرفی شد؛ سوپر اسپرتی مناسب جاده‌های ایران!

پورشه 911 داکار معرفی شد؛ سوپر اسپرتی مناسب جاده‌های ایران!

پورشه طبق وعده قبلی خود از 911 داکار رونمایی کرد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، این خودرو مخصوص تجربه هیجان در جاده‌های غیر آسفالت و مسیرهای آفرود است. با توجه به ماهیت آفرود، این نسخه …


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|پورشه طبق وعده قبلی خود از 911 داکار رونمایی کرد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، این خودرو مخصوص تجربه هیجان در جاده‌های غیر آسفالت و مسیرهای آفرود است. با توجه به ماهیت آفرود، این نسخه تفاوت‌های زیادی با 911 استاندارد دارد، به‌خصوص در نمای ظاهری و بخش سیستم تعلیق. شاید جالب باشد که بدانید که در زمان آزاد بودن واردات خودروهای لوکس به کشور، ایران تبدیل به بزرگترین وارد کننده پورشه در منطقه خاورمیانه شده بود و با توجه به کیفیت جاده های کشورمان، مدل داکار 911 نیز گزینه ای ایده آل برای شرایط ایران به نظر می‌رسد.
پورشه 911 داکار 2023 کاراکتر خاص و جذابی دارد. این جذابیت در صورت سفارش پکیج گران‌قیمت رالی دیزاین (Rally Design) دوچندان خواهد شد. با سفارش این پکیج، بدنه با الهام از مدل فاتح رالی پاریس داکار در سال 1984 به شکلی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، رنگ‌آمیزی می‌شود. شاید بدانید مدل مذکور راه را برای عرضه سوپراتومبیل 959 هموار کرد.
ارتفاع بیشتر از سطح زمین، یک فاکتور کلیدی
ارتفاع بیشتر از سطح زمین، یکی از تفاوت‌های بنیادین پورشه 911 داکار 2023 با مدل استاندارد است. کف اتاق این نسخه در مقایسه با 911 GTS به اندازه 2 اینچ یا 50 میلیمتر، فاصله بیشتری از سطح زمین دارد. چنانچه این رقم کافی نباشد، می‌توان با کمک قابلیت High Level در حالت رانندگی آفرود، ارتفاع را 1.2 اینچ یا 30 میلیمتر دیگر افزایش داد. پورشه می‌گوید در این حالت ارتفاع از سطح زمین 911 داکار مشابه با برخی از شاسی‌بلندهای خیابانی خواهد شد. این قابلیت تا سرعت 105 مایل یا 170 کیلومتر در ساعت در دسترس است و در صورت عبور از آن، ارتفاع به حالت نرمال بر می‌گردد.
محصول آفرودمحور پورشه، در محیط‌های لغزنده هم پتانسیل‌هایی بالایی دارد. اما برای رانندگی با سرعت زیاد در مسیرهای خاکی، پورشه حالتی با نام «رالی» را برای 911 داکار تعریف کرده است. با انتخاب این حالت، قسمت اعظمی از نیروی تولیدی موتور به سمت چرخ‌های محور عقب ارسال می‌شود.
پورشه 911 داکار روی رینگ‌های 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب حرکت می‌کند. این رینگ‌ها با تایرهای پیرلی اسکورپیون احاطه شده‌اند که همه‌جارو هستند و ابعادی برابر با 245/45 ZR19 و 295/40 ZR20 دارند. آج‌هایی با عمق 9 میلیمتر و بدنه دو لایه برای حفظ مقاومت از جمله خصوصیات کلیدی این تایرها هستند. برای فصول تابستان و زمستان، مالکان 911 داکار می‌توانند تایرهای سری پیرلی P Zero را سفارش دهند.
مشخصات فنی پورشه 911 داکار
علاقه‌مندان خودرو، پورشه 911 را همواره با شتاب و سرعت بالا می‌شناسند. اما ذات آفرودی و استفاده از تایرهای مخصوص باعث می‌شوند نسخه داکار نتواند به سرعتی فراتر از 150 مایل یا 240 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. با چنین رکوردی، این خودرو لقب تنبل‌ترین عضو خانواده 911 از سال 1983 به این طرف را از آن خود می‌کند! شاید بدانید در آن سال مدل کاررا 3.2 با حداکثر سرعت 245 کیلومتر در ساعت جایگزین 911 SC با نهایت سرعت 235 کیلومتر در ساعت شد.
نیروبخش پورشه 911 داکار همان موتور 3 لیتری 6 سیلندر تخت توئین توربو است. این موتور 473 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی تولیدی آن از طریق گیربکس 8 سرعته PDK به سمت چرخ‌ها ارسال می‎‌شود. این موتور در 911 Carrera 4 GTS نیز انجام وظیفه می‌کند و قادر است آن را به نهایت سرعت 309 کیلومتر در ساعت برساند.
با اتکا به چنین قوای محرکه قدرتمندی، پورشه 911 داکار برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، تنها به 3.4 ثانیه زمان نیاز دارد. این رقم در مقایسه با 911 GTS که باید 149,900 دلار برای آن پرداخت کرد، فقط 0.1 ثانیه بیشتر است. در مقابل مدل مذکور به هیچ وجه نمی‌تواند در مسیرهای آفرود پابه‌پای 911 داکار حرکت کند.
تمرکز بر کاهش وزن
پورشه 911 داکار وزنی برابر با 1,611 کیلوگرم دارد. برای حفظ وزن در این رقم، پورشه برخی از اجزای استاندارد را تعویض کرده است. برای مثال اسپویلر برقی عقب جای خود را به یک اسپویلر ثابت داده و کاپوت همانند نسخه GT3 جنسی از فیبرکربن تقویت‌شده با پلاستیک دارد. ضمن اینکه شیشه‌های 911 داکار دارای ضخامت کمتری هستند و بجای صندلی‌های استاندارد، از صندلی‌های موسوم به سطلی استفاده شده؛ در قسمت عقب هم خبری از صندلی نیست!
چرخ‌های عقب پورشه 911 داکار فرمان‌پذیر هستند و برای حفظ بهتر موتور در جایگاه خود، مهندسان پورشه از دسته‌های خاصی استفاده کرده‌اند. این خودرو از قلاب‌های آلومینیومی، تزئینات فولادی مقاوم بدنه و توری مخصوص ورودی هوا بهره می‌برد.
پکیج 26 هزار دلاری رالی دیزاین
همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، پورشه 911 داکار با پکیج رالی دیزاین قابل سفارش است. این پکیج در آلمان 26,061 یورو قیمت دارد و با سفارش آن طرحی جذاب مرکب از رنگ‌های سفید، آبی، قرمز و طلایی به بدنه اضافه می‌شود. این پکیج امکان درج یک شماره مسابقه‌ای (بین 0 تا 999) روی درها را نیز فراهم می‌کند. درج عبارت Roughroads (به معنای جاده‌های سخت) روی درها دیگر مشخصه آپشن رالی دیزاین است.
غیر از این آپشن گران‌قیمت، پورشه 911 داکار چند آپشن ارزان‌تر هم دارد. رنگ بدنه سبز روشن و باربند سقفی دو مورد از آنها هستند. این باربند برای حمل لوازمی مثل گالن سوخت، مخزن آب و بیل طراحی شده و می‌تواند تا 42 کیلوگرم وزن را تحمل کند. ضمن اینکه این باربند به نورافکن و سوکت 12 ولتی مجهز است.

World of Words

منبع: porche

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *