متا

پس از سال‌ها تبلیغات، آیا متاورس هنوز برای برندها مناسب است؟

پس از سال‌ها تبلیغات، آیا متاورس هنوز برای برندها مناسب است؟

به گزارش اقیانوس آبی خبر از خبرگزاری اف ان -فوت وییر نیوز پس از سال‌ها هیاهو و تبلیغات، گفتگوهای بی‌پایان تد و وعده‌ های قابل توجه مبنی بر تبدیل شدن به “آینده تجارت الکترونیک”، متاورس تا حدودی دچار آشفتگی شده است. در هفته‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها، که زمانی در پلتفرم مبتنی بر وب 3 صعودی بودند، هزینه‌های خود را در این فضا کاهش داده اند.در این راستا، می توان به برند هایی مانند برند دیزنی اشاره داشت که در اواخر مارس کل تیم متاورس 50 نفره خود را حذف کرد.


اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها|برند والمارت، “Universe of Play” خود را در اواخر ماه گذشته پس از تنها شش ماه در Roblox که یکی از سریع ترین و بزرگترین پلتفرم های متاورس می باشد، تعطیل کرد. و حتی برند متا یا همان برند فیسبوک سابق، اعلام کرد که ماه گذشته 10000 کارمند دیگر خود را علاوه بر 11000 کاهشی که قبلا داشته است، اخراج نموده است. توبی آجالا، بنیانگذار و مدیر عامل “TechTee” برند تک تی و مهندس سابق نرم افزار اپل، اظهار داشت که قطعاً در فعالیت های متاورس کاهش وجود داشته است. مدیر عامل برند تک تی که راه اندازی چندین پروژه با ویژگی های خاص و برجسته درمتاورس مانند ایجاد باغ گوچی و برپایی جشن های خیابانی برندهای اس سنس و کانورس را برعهده داشته است همچنین گفت: که به دلیل تورم و رکود اقتصادی در سراسر جهان، ما در اکتبر متوجه عقب نشینی در پروژه ها شدیم.
از اینرو، بودجه های تخصیص داده شده برای بازاریابی کاهش یافته اند. فعالیت های متاورس احتمالاً یکی از گران‌ترین تجارب بازاریابی است که برندهای لوکس انجام داده‌اند و اغلب به بازگشت سود کمتری نسبت به فعالیت‌های فیزیکی بزرگ ختم می شود. به همین جهت صرف هزینه در این مرحله بسیار زیاد است.
آجالا در ادامه خاطرن شان کرد که تمرکز روی سایر فناوری‌ها نیز تغییر کرده است. وی همچنین افزود: “از زمان افزایش محبوبیت هوش مصنوعی و چت‌ جی‌پی‌تی مربوط به اوپن ای ‌آی، مراجعات فراوانی داشته ام و بسیاری از برند ها علاقه‌مندی خود را برای فعال‌سازی در این فضا ابراز کرده‌اند. با این حال، بسیاری از برندها واقعاً نمی‌دانند هوش مصنوعی چیست و اغلب آن را با یادگیری ماشینی اشتباه می‌گیرند. با این وجود، هوش مصنوعی به اندازه متاورس گران است. ما در مورد 50000 تا 100000 دلاری که برای یک کمپین خرج می کنید صحبت نمی کنیم. این حداقل نیازمند به 3 میلیون دلار بودجه به همراه یک تیم 20 نفره برای انجام همه این فعالیت ها می باشد.”

اما این همه خبر منفی و بد شامل متاورس نمی شود. بسیاری از برندها هنوز در حوزه دیجیتال فعال هستند و به آینده آن اطمینان دارند. همین هفته گذشته، هفته مد متاورس (MVFW) دومین رویداد سالانه خود را برگزار کرد که در آن بیش از 60 برند فعال سازی مجازی را در پلت فرم دیسنترالند -یک پلتفرم واقعیت مجازی است که بر روی بلاکچین اتریوم سوار شده است – برگزار کردند. یکی از برندهای کفشی که در هفته مد متاورس(MVFW) شرکت کرد، برند کلارکس بود، جایی که “کلارکس آرکید” را راه‌اندازی کرد که به عنوان “بخشی از کارناوال، بخشی از کلوپ شبانه روی پشت‌بام” توصیف می‌شود. این بازی‌های آرکید، پایکوبی ها و فرصت‌هایی برای پوشیدن پوشیدنی‌های دیجیتال از نوع کفش های والابی کلارکس را به نمایش می گذاشت. تارا مک‌ری، مدیر ارشد بازاریابی و دیجیتال کلارکس، به خبرگزاری -فوت وییر نیوز- گفت که متاورس هنوز “بسیار مناسب ” است و همان چرخه روند را مانند دیگر نوآوری های دیجیتال که اخیرا ظهور یافته اند، دنبال می‌کند. بنا به گفته مک ری آنچه که با توجه به اشتیاق رسانه‌ها و مصرف‌کنندگان می‌تواند به عنوان “سرد شدن” تلقی شود هنگامی پیش می آید که برندها تلاش می کنند تا رویکردی سنجیده تر ودقیق تر برای آزمایش فناوری و درک آنچه برای آنها و مصرف کنندگان آنها مفید است را اتخاذ کنند.

بسیاری از کارشناسان، کالاها و تجربیات فیگیتال -فیزیکی دیجیتال- را به عنوان عناصر کلیدی در نحوه پیشرفت پلت فرم می دانند. دکتر جیوانا گرازیوسی کاسیمیرو، رئیس هفته مد متاورس”MVFW” و تولیدکننده ارشد XR -واقعیت گسترده یا Extended Reality- در بنیاد دیسنترالند، پیش‌بینی کرد که در هفته‌های مد متاورس پیش رو در آینده ای نزدیک شاهد “زایش خلاقیت عظیم” در این فضا خواهیم بود. دکتر کاسیمیرو گفت: “ما رویدادهای فیزیکی زیادی در هفته مد متاورس”MVFW” داشتیم، مانند یک باند فرودگاه واقعیت افزوده در میلان، که توسط برند های پینکو و اُور میزبانی شد و نشان داد چگونه خانه‌های مد دردنیای فیزیکی “IRL” می‌توانند مجموعه‌های معتبر، ظریف در دنیای دیجیتال ارائه دهند.
وی اشاره کرد که همچنین انتظار دارد تا مرز بین هفته‌های مد IRL و URL در سال 2024 و پس از آن کمتر شده و بیشتر محو گردد.
برای تارا مک ری، آینده فناوری واقعاً هیجان انگیز است. مدیر اجرایی گفت:”غوطه‌وری که متاورس ممکن می‌سازد، در واقع یک نوآوری چشمگیر در نحوه برقراری ارتباط برندها با مصرف کنندگان خود می باشد”. وی اظهار داشت که در مورد این لحظه کنونی در نوآوری دیجیتال هیجان زده هستم – نه تنها برای آنچه که برای برند کلارکس ممکن است، بلکه برای اینکه چگونه برندها می توانند برای بازبینی نحوه ارتباطشان با مخاطبان خود در هر سطح، از مفهوم تا مصرف کننده، قدرت پیدا کنند. همانطور که آجالا از برند تک تی به این نتیجه رسید، می توان به این مهم پی برد که متاورس هنوز می تواند بسیار مناسب و کارآمد باشد.
وی اشاره داشت:”گام بعدی می تواند بر این سمت و سو باشد که برندها تجربیات دیجیتال خود را در کمپین ها، تجارت الکترونیک و در تمام کانال های خود به صورت روالی عادی و متداول سازند.” “در نهایت به جایی خواهیم رسید که این یک تنها یک اعلامیه نباشد، بلکه انتظار می رود که شرکت شما نیز در وب 3 فعال شود.”

World of Words

منبع : اف ان -فوت وییر نیوز

دیدگاه ها بسته شده اند.