برند رولزرویس-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

هواپیمای برقی رولزرویس رکورد بالاترین سرعت وسایل نقلیه الکتریکی را شکست

هواپیمای برقی رولزرویس که سه سال پیش معرفی شده بود، توانست رکورد بالاترین سرعت در میان هواپیماهای برقی را بشکند. هواپیمای این شرکت موسوم به «Spirit of Innovation» با رسیدن به سرعت ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت حالا نه تنها سریع‌ترین هواپیمای برقی دنیاست، بلکه سریع‌ترین وسیله نقلیه برقی جهان هم به حساب می‌آید.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|هواپیمای Spirit of Innovation از همان ابتدا با هدف تبدیل شدن به سریع‌ترین هواپیمای برقی دنیا ساخته شد. این محصول از سیستم نیرو محرکه تماماً برقی ۴۰۰ کیلوواتی استفاده می‌کند و باتری ۶۰۰۰ سلولی دارد. گفته شده که این هواپیما به لحاظ ذخیره‌سازی انرژی پرتراکم‌ترین هواپیمای برقی تاریخ است.

اولین تست

Spirit of Innovation  اولین تست تاکسی خود را در ماه مارس انجام داد و برای نخستین بار در ماه سپتامبر به پرواز درآمد. این پرنده حالا اخیراً در مرکز هوایی وزارت دفاع بریتانیا در «باسکامب داون» به پرواز درآمده و سه رکورد جهانی را شکسته است. این رکوردها شامل رسیدن به ارتفاع ۳۰۰۰ متر ظرف ۲۰۲ ثانیه، رسیدن به سرعت ۵۵۵.۹ کیلومتر با طی مسیر ۳ کیلومتری و رسیدن به سرعت ۵۳۲.۱ کیلومتر با طی مسیر ۱۵ کیلومتری است.

تأیید رسمی

این سه رکورد حالا برای تأیید رسمی به فدراسیون بین‌المللی هوانوردی ارسال شده، با این حال رولزرویس مدعی است که هواپیمای آن‌ها در طول این پرواز به سرعت ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت هم رسیده تا سریع‌ترین وسیله نقلیه الکتریکی کره زمین باشد.

پرواز با Spirit of Innovation

فیل اودل، خلبان این پرواز آزمایشی گفت: «پرواز با Spirit of Innovation با این سرعت‌های باورنکردنی و شکستن رکورد جهانی هواپیماهای برقی یک اتفاق هیجان‌انگیز است. مهم‌ترین لحظه زندگی شغلی من رقم خورده و یک دستاورد فوق‌العاده برای کل تیم حاصل شده است. بهره‌مندی از فرصت حضور در صف مقدم فصل جدید داستان پیشگامی رولزرویس در شرایطی که می‌خواهیم آینده صنعت هوانوردی را رقم بزنیم، همان رؤیایی است که انتظارش را داشتیم».

رونمایی فالکون

همچنین شرکت هواپیمایی داسو (Dassault Aviation) از جدیدترین جت شخصی یا تجاری خود به نام «فالکون ۱۰X» رونمایی کرد. اگرچه این هواپیما تا چندین سال آینده تکمیل نخواهد شد، اما این کمپانی طراحی داخلی آن را به صورت مجازی نمایش داد.

همه‌گیری کووید-۱۹ ضربه شدیدی به صنعت هوانوردی وارد کرد و بسیاری از بررسی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که حتی پس از پایان همه‌گیری، افت شدیدی در سفرهای کاری رخ خواهد داد. به هر حال این شرکت هواپیمایی کابین جدیدش را برای کسانی طراحی کرده که نیاز دارند مسیرهای طولانی را طی کنند.

هواپیمای برقی رولزرویس-اقیانوس آبی خبر-اخبار برندها

این هواپیما با دو موتور «Pearl 10X» رولزرویس کار می‌کند که می‌توانند ۸۰ هزار نیوتن نیرو تولید کنند و با هر بار سوخت‌گیری، حدود ۱۴ هزار کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین می‌تواند از پاریس تا شمال استرالیا را در ۱۵ ساعت و بدون توقف با سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

نهایت راحتی

علاوه بر چنین توانایی‌هایی، داسو فالکون ۱۰X  را هم برای مسافران و هم برای خدمه پرواز بسیار راحت طراحی کرده است. عرض این کابین ۲.۷۷ متر و ارتفاع آن ۲.۰۳ متر است که بزرگ‌ترین کابین تجاری دنیا محسوب می‌شود. کابین بخش‌های متفاوتی دارد که شامل یک اتاق بزرگ و سرویس حمام کامل است.

برای راحتی بیشتر، هنگام پرواز در ارتفاع ۱۲۵۰۰ متری فشار هوای داخل کابین با فشار ارتفاع ۹۱۰ متری از سطح زمین تنظیم می‌شود. هوای داخل آن فیلتر و صدای نویز داخل کابین تا حد امکان کم شده است.

انتخاب کامپوزیت کربن

برای اینکه فالکون ۱۰X  بتواند در فرودگاه‌های کوچک نیز فرود بیاید، بال آن با بالابر تاشو و نسبت ابعاد بسیار بالا طراحی شده و بدنه آن برای سبکی از کامپوزیت کربن ساخته شده است.

عرشه پرواز کاملاً دیجیتال و دارای تعداد زیادی حسگر لمسی است. سیستم کنترل پرواز دیجیتالی داسو از کار قبلی این شرکت برای هواپیماهای ارتشی الهام گرفته شده که می‌تواند با یک دریچه هر دو موتور را کنترل کند. کامپیوتر هواپیما موتورها را کنترل می‌کند و نیروی خروجی آن‌ها را تنظیم می‌کند و حتی می‌تواند در موارد ضروری واکنشی معادل با شرایط نشان دهد. این هواپیما با سیستم بینایی «FalconEye» این شرکت کار می‌کند که با سیستم هدآپ دیسپلی در ناوبری می‌تواند به خلبان پرواز در شرایط دید صفر کمک کند.

World of Words

منبع: rollsroyce


دیدگاه ها بسته شده اند.