فرمول وان-اخبار برندها-قیانوس آبی خبر

نگاهی به زندگی سر فرانک ویلیامز؛ بنیان گذار فقید دومین تیم موفق در تاریخ فرمول وان

تیم ویلیامز ریسینگ در بیانه‌ای خبر از درگذشت سر فرانک ویلیامز در بیمارستان داده است. وی بنیان گذار دومین تیم موفق تاریخ فرمول وان (پس از فراری) بود و یکی از چهره‌های تأثیرگذار و شاخص مسابقات اتومبیل رانی جهان محسوب می‌شد.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|ویلیامز متعلق به دورانی است که صاحبان تیم‌های مشهور مدیریت آن را هم بر عهده داشتند؛ مثل انزو فراری و کن تایرل که موفقیت‌های بزرگی طی دهه‌های آتی کسب کردند. برنی اکلستون در مصاحبه با رویترز درباره سر فرانک ویلیامز این طور گفت: “او فرد خاصی بود و زندگی متفاوتش، این موضوع را نشان می‌دهد.”

اشاره برنی اکلستون به تصادف سنگین فرانک ویلیامز در دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد که منجر به معلویت دائمی فرانک از ناحیه پا شد اما اون جانانه مبارزه کرد و بار دیگر در مسند مدیریت به عرصه مسابقات فرمول وان برگشت.

 امیدی برای زنده ماندن

اکلستون درباره روزی گفت که فرانک ویلیامز به بیمارستان لندن آمد: “من با پروفسور سید واتکینز (پزشک رسمی فرمول یک) صحبت کردم. او به من گفت که فرانک تا شش ماه آینده باید به سقف اتاقش نگاه کند و امیدی برای زنده ماندنش نیست. البته فرانک ثابت کرد که اشتباه می‌کردند. دیگر کسی مثل او در این ورزش نخواهد آمد.”

سر فرانک ویلیامز در سال ۱۹۴۲ به دنیا آمد و پیش از تأسیس تیم به عنوان یک مکانیک مشغول به کار بوده است.

در سال ۱۹۶۶ در رقابت‌های فرمول ۲ و فرمول ۳ با تیم ویلیامز حضور داشته و در سال ۱۹۶۹ وارد رقابت‌های فرمول ۱ می‌شود.

در ادامه با شرکت دی تومازو ایتالیا همکاری کرد اما این همکاری پس از بروز حادثه رانندگی خاتمه پیدا کرد.

با این وجود در سال ۱۹۷۴ میلادی توانست اولین قهرمانی خود را در فرمول یک به دست بیاورد.

دیگر موفقیت‌های بعدی تیم ویلیامز در سال ۱۹۷۸ از راه رسید که توانست با رانندگی کلی رگازونی به پیروزی برسد.

سر فرانک ویلیامز-اخبار برندها-اقیانوس آبی خبر

عصر طلایی

دهه‌های بعدی را باید عصر طلایی تیم ویلیامز نامید. در سال ۱۹۸۰ با رانندگی آلن جونز به قهرمانی دست پیدا کرد و در ادامه نیز ککه روزبرگ، نلسون پیکه، نایجل مانسل، آلن پروست، دیمون هیل، ژاک ویلنوو توانستند با تیم ویلیامز قهرمان رقابت‌های فرمول ۱ شوند.

در سال ۱۹۹۲ خودروی تیم ویلیامز به شماره شاسی FW14B با موتور رنو و طراحی نابغه فرمول ۱ یعنی آدرین نویی توانست یکی از بهترین خودروهای تاریخ فرمول ۱ را روانه میدان کند.

سر فرانک در سال ۱۹۸۶ یک تصادف جاده‌ای شدید داشت که در نتیجه دچار فلج چهار اندام شد.

او بیش از ۴۳ سال هدایت ویلیامز را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۲ مدیریت تیم را به کلر ویلیامز دخترش واگذار کرد.

در سال ۲۰۲۰ نیز به علت واگذاری سهام دختر او از مدیریت تیم کنار رفت.

ویلیامز در مجموع ۱۶ قهرمانی در رقابت‌های فرمول ۱ دارد و از نظر تعداد قهرمانی تیمی پس از فراری موفق‌ترین تیم فرمول ۱ به شمار می‌رود.

World of Words

منبع: autocar


دیدگاه ها بسته شده اند.