اگزینوس - سامسونگ - اقیانوس آبی خبر - اخبار برندها

نگاهی به تاریخچه تراشه‌های پرچمدار ساخت برند سامسونگ؛ آیا غروب اگزینوس نزدیک است؟

برند سامسونگ یکی از معدود شرکت‌های سازنده موبایل‌های هوشمند است که می‌تواند تراشه‌های پیشرفته مانند سری اگزینوس برای پرچمداران خود تولید کند. در کنار سامسونگ تنها نام دو شرکت دیگر، یعنی اپل و هواوی دیده می‌شود و سایر تولیدکنندگان از تراشه‌های طراحی شده توسط سایر برند‌ها مانند کوالکام و مدیاتک بهره می‌برند.

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | نگاهی به تاریخچه تراشه های اگزینوس

سال ۲۰۱۰: مرغ مگس‌خوار شروع به بال زدن می‌کند!

شروع سفر ما به دنیای تراشه‌های اگزینوس از اولین عضو خانواده گلکسی S شروع می‌شود که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. برند سامسونگ برای اولین بار در محصول مذکور تصمیم به استفاده از تراشه ساخت خود را گرفت.

سال ۲۰۱۱: خیزش پردازنده‌های دو هسته‌ای

اولین تراشه پرچمدار برند سامسونگ در صنعت موبایل، Exynos 4210 Dual بود که شاهد حضورش در گلکسی S2 بودیم.

سال ۲۰۱۲: حرکت به سوی تراشه‌های چهار هسته‌ای

بزرگترین جنبش صنعت موبایل در سال ۲۰۱۲، حرکت به سوی پردازنده‌های چهار هسته‌ای بود و سامسونگ نیز با معرفی اگزینوس ۴۴۱۲ سعی داشت تا از قافله عقب نماند. تراشه چهار هسته‌ای جدید برند سامسونگ ابتدا در گلکسی S3 به کار رفت و سپس با کمی افزایش فرکانس کاری، در گلکسی نوت ۲ هم مورد استفاده قرار گرفت.

اگزینوس - سامسونگ - اقیانوس آبی خبر - اخبار برندها-2

سال ۲۰۱۳: رقابت افزایش هسته‌ها متوقف نمی‌شود

تکامل تراشه‌های تک هسته‌ای به چهار هسته‌ای تنها طی چند سال در صنعت موبایل صورت گرفت؛ اما معرفی اگزینوس ۵۴۱۰ با معماری ۲۸ نانومتری و هشت هسته پردازشی نقطه عطفی در صنعت موبایل محسوب می‌شد.

سال ۲۰۱۴: سامسونگ با تراشه ۶۴ بیتی، به جنگ کوالکام می‌رود

برند سامسونگ توانست عملکرد درخشانی از خود در سال ۲۰۱۴ نشان دهد و موفقیت بزرگی با عرضه گلکسی S5 بدست آورد.

سال ۲۰۱۵: تراشه‌های سامسونگ در اوج

سامسونگ توانست با معرفی اگزینوس ۷۴۲۰، لقب بهترین تراشه پرچمدار اندرویدی در سال ۲۰۱۵ را از نظر بسیاری از کاربران، تصاحب کند.

سال ۲۰۱۶: حضور پردازنده‌های سفارشی در تراشه‌های اگزینوس

این برند تا سال ۲۰۱۶ به صورت کامل بر پردازنده‌های توسعه یافته توسط ARM در تراشه‌های موبایل خود متکی بود.

سال ۲۰۱۷: شروع پردازش ناهمگون

برند سامسونگ در سال ۲۰۱۷ بار دیگر موفق به کوچک‌تر کردن تراشه‌های خود شد و اگزینوس ۸۸۹۵ را با معماری ۱۰ نانومتری معرفی کرد. چهار هسته Mongoose M2 در کنار چهار هسته کورتکس A53 درون تراشه تعبیه شده بودند.

سال ۲۰۱۸: تکامل به جای تغییر

اگزینوس ۹۸۱۰ نسخه‌ای تکامل یافته نسبت به اگزینوس ۸۸۹۵ محسوب می‌شد که از نسل سوم هسته‌های Mongoose در کنار چهار هسته کورتکس A55 بهره می‌برد و هسته‌های کورتکس گفته شده تا سال ۲۰۲۱ به حضور خود در تراشه‌های پرچمدار سامسونگ ادامه دادند.

اگزینوس - سامسونگ - اقیانوس آبی خبر - اخبار برندها3-

سال ۲۰۱۹: ترسیم نقشه راه برای آینده

اگزینوس ۹۸۲۰ توانست روندهای جدیدی در تراشه‌های سامسونگ ایجاد کند که تا به امروز ادامه پیدا کرده‌اند. برای مثال استفاده از پردازنده سه خوشه‌ای مانند آنچه در محصولات مدیاتک دیده می‌شد، موجب شکل‌گیری یک خوشه با دو هسته Mongoose M4 جهت امور سنگین پردازشی در کنار یک خوشه با دو هسته کورتکس A75 برای فعالیت‌های متوسط و چهار هسته کورتکس A55 برای امور سبک شد.

سال ۲۰۲۰: وضعیت قرمز برای تراشه‌های اگزینوس

عدم استفاده از اگزینوس ۹۹۰ در سری گلکسی S20 یکی از نشانه‌های شکست تراشه اخیر برند سامسونگ بوده است درحالی که سامسونگ به طور معمول پرچمداران خود را با تراشه اگزینوس در بازارهای داخلی و آسیایی عرضه می‌کرد.

سال ۲۰۲۱: آیا پایان نزدیک است؟

سال جاری میلادی برای واحد تراشه سامسونگ بی‌ثمر نبوده است و اما خبری از هسته‌های جدید Mongoose نیست.

سال ۲۰۲۲: چه انتظاری از آینده داریم؟

سال آینده می‌تواند برای تراشه‌های اگزینوس سامسونگ بسیار سرنوشت‌ساز باشد زیرا برای اولین‌بار شاهد استفاده از پردازنده‌های گرافیکی AMD در محصولات کره‌ای‌ها خواهیم بود. مدیر AMD اعلام کرده است که واحد گرافیکی مورد انتظار براساس معماری RDNA2 توسعه یافته است و می‌تواند از Ray Tracing پشتیبانی کند؛ در نتیجه انتظار بسیار بالایی از توان گرافیکی نسل آینده تراشه‌های اگزینوس خواهیم داشت.

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.