برند رمزارز سبز اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (1)

معرفی برندهای رمزارز سبز موجود در سال ۱۴۰۰

تأثیرات نامطلوب مصرف زیاد انرژی برای استخراج بیت کوین باعث رونق بازار رمزارز‌های سبز شده است. در ماه‌های اخیر، تأثیرات منفی استخراج این برند رمز ارز بسیار مدنظر قرار گرفته‌ است و هم‌زمان با تلاش‌هایی که برای به‌حداقل‌رساندن ردپای کربنی می‌شود، برخی از سرمایه‌گذاران سوار بر موج انتخاب گزینه‌های سبزتر می‌شوند. با وجود بیش از ۴۵۰۰ رمزارز موجود و استخراج‌شدنی، کدام‌ها سبزتر محسوب می‌شوند؟

اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها | طبق مقاله منتشرشده در لیف‌اسکر (LeafScore.com)، رمزارزهای معرفی‌شده  با محیط‌زیست سازگار هستند و ازنظر برند تسلا گزینه‌های مطلوبی تلقی می‌شوند؛ چرا‌که این شرکت به‌دنبال ارز دیجیتالی با ردپای کربنی بسیار کمتر از بیت کوین است. در این مطلب، دلیل سبز‌بودن و در کانون توجه قرارداشتن هر کدام از رمزارزها را بررسی می‌کنیم.

برند رمزارز سبز اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

برند رمزارز سبز اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (2)

چگونگی جمع‌آوری این فهرست

درواقع، به‌دلیل دخیل‌بودن پارامترهای زیاد مقایسه ارزهای دیجیتال ازلحاظ سبزتر‌بودن بسیار مشکل است. برای مثال، بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود کوچک‌تر ردپای کربنی بسیار کمتری دارند؛ چراکه درمقایسه‌با بیت کوین روزانه تعداد تراکنش‌های بسیار کمتری در بازار را شامل می‌شوند. با مقایسه نسبتی (برابر‌کردن مقیاس و شرایط اندازه‌گیری) این رمزارزهای کوچک، اگر نتایج درمقایسه‌با رمزارزی بدتر نباشند که تلاش می‌کنیم نکوهشش کنیم، به همان بدی هستند.

همان‌طورکه گفتیم، مصرف انرژی برخی از ارزهای دیجیتال ذاتا از برند بیت کوین کمتر است؛ اما چرا؟ متکی‌بودن بیت کوین بر سیستم «گواه بر کار» دلیل محاسبات و پردازش زیاد در تولید یک واحد رمزارز آن است؛ ولی درعوض رمزارزهایی که از سیستم «گواه بر سهام» یا «گواه بر فضای ذخیره‌سازی» استفاده می‌کنند، برای استخراج انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. این مسئله برای رمزارزهایی با فناوری‌ «بلاک لاتیس» گواه بر شبکه نیز صدق می‌کند.

بلاک لاتیس یکی از مدل‌های رمزنگاری پساكوانتومی است که به استخراج نیازی ندارد و از ترکیب دو سیستم اصلی بلاک‌چین و گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) به‌وجود آمده است. بدین‌شکل که بعد از ثبت تراکنشی جدید با رمزارز، مشاهده جداگانه‌اش در بلاک مستقر آن و ارتباطش با دیگر تراکنش‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

برند رمزارز سبز اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (4)

برند رمزارز سبز اقیانوس آبی خبر اخبار برندها (4)

در همین وضعیت، حتی در میان رمزارزهای مبتنی‌بر گواه بر کار نیز برخی از آن‌ها انرژی بیشتری از بقیه مصرف می‌کنند. این رمزارزها از الگوریتم‌های مقاوم دربرابر اسیک یا ایسیک (ASIC) بهره می‌برند که مصرف انرژی بسیار بیشتری از عرف بازار دارند. برای مثال، «ریون‌کوین» (RavenCoin) مارکت کپی برابر با شش صدم درصد دارد؛ اما ۴.۳۲ درصد از کل انرژی مربوط به بیست رمزارز برتر بازار را مصرف می‌کند. جالب اینجا است که بیت کوین از الگوریتمی مجاز برای دستگاه‌های استخراج مبتنی‌بر اسیک استفاده می‌کند که درمقایسه‌با واحدهای معمولی پردازش گرافیکی (GPU)، مصرف انرژی کمتری دارد.

تأثیرات مخرب زیست‌محیطی با افزایش ارزش بیت کوین

پویایی بازار تأثیر زیادی بر مصرف انرژی ارزهای دیجیتال می‌گذارد. در موارد متعددی، با لغزش یا سقوط بازار و در نتیجه آن کاهش ارزش بیت کوین یا اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال بزرگ کار‌کردن دستگاه‌های استخراج برای ماینرها دیگر به‌صرفه نخواهد بود.

دیجیکانومیست (Digiconomist) تخمین می‌زند که در آبان ۱۳۹۷ (نوامبر ۲۰۱۸) با به‌ثبات‌رسیدن ارزش برند اتریوم، ماینرها در کمتر از بیست روز مصرف انرژی دستگاه‌هایشان برای استخراج را به نصف کاهش دادند(از حدود ۲۰ تراوات ساعت به ۱۰ تراوات ساعت).

World of Words

دیدگاه ها بسته شده اند.