تراشه کوالکام

سهم بازار تراشه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱؛ برند کوالکام با ۳۷٫۷ درصد پیشتاز است

سهم بازار تراشه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱؛ برند کوالکام با ۳۷٫۷ درصد پیشتاز است

گزارش جدید Strategy Analytics درباره بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد کل بازار در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۳ درصد رشد کرده و به ۳۰٫۸ میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب کوالکام، مدیاتک، اپل، سامسونگ و یونیسوک در جایگاه پنج رتبه اول قرار گرفتند.


اقیانوس آبی خبر – اخبار برندها|کوالکام با داشتن ۳۷٫۷ درصد سهم بازار همچنان پیشتاز بوده و مدیاتک با ۲۶٫۳ درصد سهم در جایگاه دوم قرار گرفت. کسب این رقم توسط مدیاتک تنها برای شکست دادن سهم ۲۶ درصدی اپل کافی بود. پس از آن سامسونگ و یونیسوک به ترتیب با سهم ۶٫۶ و ۲٫۵ درصد، جایگاه چهارم و پنجم را کسب کردند. همه شرکت‌هایی که در پنج رتبه اول قرار دارند، سهم خود را نسبت به سال قبل افزایش دادند و فقط سامسونگ این افزایش سهم را تجربه نکرد.
درحالی‌که این گزارش نشان نمی‌دهد که کدام‌یک از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند اپل باعث این افزایش سهم شده‌اند، حدس زده می‌شود که تراشه‌های سری A در آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ جدیدتر تا حد زیادی عامل این افزایش بوده‌اند.
تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸، اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، اسنپدراگون 750G، اسنپدراگون ۶۶۲ و سری دایمنسیتی ۷۰۰ لقب پرفروش‌ترین تراشه‌های اندرویدی را به خود اختصاص دادند، درحالی‌که هایسیلیکون ۰٫۸ درصد و گوگل با تراشه جدید Pixel Tensor سهم ناچیز ۰٫۱ درصدی را آن خود کردند.
اتصال 5G همچنین یک عامل محرک بزرگ بود، به طوری که تعداد تراشه‌هایی با قابلیت 5G نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش، TSMC تأمین‌کننده اصلی بهترین تراشه‌های آیفون اپل است و حدود ۷۵ درصد از کل تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل در اواخر سال ۲۰۲۲ از آیفون ۱۴ جدید رونمایی خواهد کرد؛ اما تنها نسخه پرو این سری به تراشه جدید مجهز خواهد بود و آیفون معمولی، مدل فعلی را حفظ خواهد کرد.
بر اساس تحقیقات کانترپوینت، بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ رشد ۵ درصدی تجربه کرده است. کمبود قطعات و تغییر میزان تقاضای بازار تأثیر شگرفی بر فروشندگان مختلف تراشه گذاشته است.
جی‌اس‌ام آرنا می‌نویسد، مدیاتک با وجود کاهش سهم از ۳۷ به ۳۳ درصد، همچنان در صدر قرار دارد. تحلیلگران توضیح می‌دهند که فروشندگان گوشی‌های هوشمند به‌عنوان اقدامی احتیاطی در برابر کمبود تراشه، قطعات اضافی را ذخیره می‌کنند. عرضه تقریباً ثابت بود و آن‌ها بیش از نیازشان در اختیار داشتند؛ بنابراین، در سه‌ماهه چهارم محموله‌ها کمتر شد.
با اینکه کوالکام نتوانست تراشه از کارخانه‌های ریخته‌گری شریکش به‌اندازه لازم تهیه کند، سه‌ماهه موفقی داشت و سهمش را به ۳۰ درصد رساند. یکی از زمینه‌هایی که کوالکام در آن با مشکل روبه‌رو نیست، بازار مودم‌های 5G است که در آن ۷۶ درصد سهم کنترلی داشت (از ۶۳ درصد سال قبل). این امر به دلیل تقاضای زیاد برای آیفون ۱۲ و ‍۱۳ که از مودم‌های کوالکام در کنار تراشه‌های Apple A استفاده می‌کنند و فروش چشمگیر پرچم‌داران اندرویدی است.
تراشه‌های اگزینوس سامسونگ تا همین اواخر در جایگاه سوم قرار داشتند و در سال ۲۰۲۰ حتی از تراشه‌های اپل نیز جلوتر بودند. بااین‌حال، شعبه گوشی‌های هوشمند سامسونگ در حال تغییر فرمول‌بندی محصولاتش است؛ به همین دلیل، تراشه‌های اگزینوس تنها ۴ درصد از سهم بازار سقوط کردند. به خاطر داشته باشید که این نتایج در سه‌ماهه چهارم به دست آمده و سری جدید گلکسی S22 که اکنون با اسنپدراگون در اکثر کشورها عرضه می‌شود، احتمالاً تأثیر زیادی روی آن خواهد گذاشت.
در این میان، یونیسوک (Unisoc) سهم بازارش را در یک سال به بیش از دو برابر (۱۱ درصد) رساند. این مسئله نباید تعجب‌آور باشد؛ زیرا تراشه‌های آن در تلفن‌های هوشمند گوناگون از برندهایی مانند آنر، ریلمی، موتورولا، زدتی‌ای، Transsion و حتی سامسونگ استفاده می‌شوند.
بااین‌حال، وضعیت HiSilicon مساعد نیست. تحلیلگران کانترپوینت می‌گویند ذخیره تراشه‌های آن تقریباً تمام شده و در تولید مدل‌های جدید، مخصوصاً تراشه‌های پیشرفته و قدرتمند، مشکلات زیادی داشته است. حتی هواوی که بزرگ‌ترین مشتری آن است، مجبور شده به تراشه‌های کوالکام روی بیاورد که به 4G محدود هستند.

World of Words

منبع: twitter


دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *